شناسهٔ خبر: 67268397 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

در نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان:

با راه‌اندازی کارخانه نوآوری شهرداری کرمان موافقت شد

در نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان با راه‌اندازی کارخانه نوآوری شهرداری کرمان موافقت شد.

صاحب‌خبر -

نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان، سی‌ام خردادماه با حضور رییس و سایر اعضای شورا و معاون برنامه‌ریزی و توسعۀ سرمایه انسانی شهردار کرمان برگزار، و در آن با راه‌اندازی کارخانه نوآوری شهرداری کرمان موافقت شد.

 در این نشست، سیدمحمد موسوی، دبیر شورا، به مصوبه کمیسیون هوشمندسازی، شفافیت و بهره‌وری شورا درخصوص پیشنهاد شهرداری مبنی بر راه‌اندازی کارخانه نوآوری شهرداری کرمان به‌عنوان نهاد موسس و شرکت دانش‌بنیان آواپرداز کیهان کریمان به‌عنوان بهره‌بردار و به موجب قرارداد مدیریت و بهره‌برداری دوساله، اشاره کرد و گفت: در کمیسیون مقرر شد شهرداری کرمان اقدامات لازم برای راه‌اندازی کارخانه نوآوری را انجام داده و جزئیات کامل مجوز و ایجاد کارخانه نوآوری و زمان‌بندی انجام آن در ساختمان لوتوس را طی ۲ هفته آینده به شورای شهر ارائه کند.

وی افزود: براساس نامه شهرداری، ساختمان لوتوس واقع در خیابان صادقیه  به‌منظور راه‌اندازی کارخانه نوآوری شهرداری پیشنهاد شده و همچنین شرکت دانش‌بنیان آواپرداز کیهان کریمان به‌عنوان بهره‌بردار معرفی شده است.

رییس کمیسیون هوشمندسازی، شفافیت و بهره‌وری شورا هم در این زمینه بیان کرد: در این رابطه، آیین‌نامه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ملاک قرار گرفت و پیشنهاد شد فعلاً ۳۰۰۰ متر از فضای ۱۰ هزار متری ساختمان «لوتوس» به ایجاد کارخانۀ نوآوری شهرداری کرمان اختصاص پیدا کند که می‌تواند یک فضای اشتراکی خوب باشد برای حضور شرکت‌های دانش‌بنیانی که در استان و شهر کرمان فعال هستند.

سیدمحمدصادق تقوی، افزود: این اقدام از نظر حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان که مورد تأکید مقام معظم رهبری هم بوده، اهمیت دارد؛ ضمن اینکه هر یک از دستگاه‌های اجرایی برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، وظایفی دارند و این موضوع از باب مسئولیت اجتماعی شهرداری، در کمیسیون مصوب شد.

وی با بیان اینکه طبق آیین‌نامه، شهرداری کرمان به‌عنوان نهاد موسس و شرکت دانش‌بنیان آواپرداز کیهان کریمان به‌عنوان نهاد بهره‌بردار، معرفی شده، بیان کرد: این شرکت تنها شرکتی است که استاندارد‌های لازم را داشته و از سوی استانداری کرمان هم تأیید شده بود؛ ضمن اینکه نهاد بهره‌بردار دائمی نیست و نهاد موسس می‌تواند هر زمان که لازم باشد شرکت دیگری که آیتم‌های لازم را داشته باشد، به‌عنوان بهره‌بردار، معرفی کند.

علیرضا نادری، رییس شورا هم در این رابطه بیان کرد: به چند سوال پاسخ داده نشد؛ اینکه آیا کارخانۀ نوآوری صرفاً خدمات‌دهنده به شهرداری است یا خیر؟ آیا انحصاری است یا هر تعداد دستگاه اجرایی بخواهند کارخانه نوآوری تأسیس کنند، مشکلی ندارد؟

وی ادامه داد: اگر این کارخانه، صرفا به شهرداری خدمات می‌دهد، در مقابل هم، اگر شهرداری هر هزینه‌ای بکند، مانعی ندارد؛ اما اگر قرار باشد به دیگران هم خدمت دهد، در مقابل، بسیاری از هزینه‌کرد‌ها نیز، جزو وظایف شهرداری نخواهد بود.

محمد امینی‌زاده، رییس کمیسیون حقوقی شورا هم یادآور شد: ویژگی کارخانه نوآوری، بسترسازی برای فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها در حوزه‌های مختلف است؛ به شکلی که در نهایت از فعالیت آن ها، شهرداری و درمجموع شهر کرمان بهره‌مند شوند و طبیعتا اولویت با موضوعات مرتبط با شهرداری است.

حسین چناریان، رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا نیز با بیان اینکه با راه‌اندازی کارخانه نوآوری موافقم و قطعا به شهرداری کمک می‌کند، گفت: موضوع بر سر ساختمان لوتوس است که چند ابهام دارد؛ اینکه ما اطلاع نداریم سند آن را گرفتند یا خیر؟ و موضوع دیگر اینکه نحوه واگذاری این ملک به یک شرکت بدون انجام ترک تشریفات یا برگزاری مزایده، ایراد قانونی دارد که باید به آن رسیدگی شود.

وحید خطیبی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار کرمان هم در این رابطه بیان کرد: فارغ از اینکه کارخانه راه‌اندازی شود یا خیر، به‌خاطر حمایتی که در این دوره مدیریت شهری از جامعه نخبگانی شهر کرمان شده، تشکر می‌کنم.

وی افزود: هفته گذشته جلسه شورای راهبردی شرکت‌های دانش‌بنیان در استانداری کرمان برگزار شد که در آنجا نقش شهرداری به‌صورت کاملا ملموس، مشهود بود؛ از برگزاری فرابازار‌های متعدد تا عمدۀ فعالیت‌هایی که شهرداری را به یک نهاد مبلغ شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه خلاقیت و نوآوری بدل کرده و یکی از دستاورد‌های مهم این دوره از مدیریت شهری است.

خطیبی با اشاره به اینکه جوانان خلاق و صاحب ایده فراوانی به معاونت مراجعه می‌کنند که فضای کار و اجرای ایده خود را ندارند، یادآور شد: برای ارائه گزارش درخصوص نحوه کار و شیوه ارتباط با شرکت بهره‌بردار، دو هفته به شهرداری فرصت داده شده است.

وی ادامه داد: موضوع انحصاری‌بودن کارخانه نوآوری که آقای نادری اشاره کردند، به‌جا است؛ اما هم اکنون، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری که خود متولی صدور مجوز کارخانه نوآوری است، اصرارش بر این است که ابتدا کارخانه، راه‌اندازی و پخته بشود، سپس تقاضا‌های بعدی بررسی شوند.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار کرمان تصریح کرد: به این نکته باید توجه شود که کارخانه نوآوری به لحاظ ساختاری و طبق آیین‌نامه موجود اصلا قرار نیست به شرکت‌ها اجاره داده شود.

وی، بیان کرد: ساختار‌ها و اجزای مستقر در کارخانه نوآوری شامل شتاب‌دهنده‌های نوآوری که در کنار کسانی که صاحب ایده هستند و می‌خواهند به‌عنوان یک استارت‌آپ محصولی را تولید کنند، قرار می‌گیرند؛ خدمات‌دهندگان فضا‌های کار اشتراکی، کافه کارآفرینی، آزمایشگاه، کارگاه، دفاتر صنایع و شرکت‌های بزرگ، دفاتر صندوق‌های خطرپذیر و ارائه‌دهنده خدمات در موضوعات مشاوره کسب‌وکار، خدمات حقوقی، دفتری، مالی، مالکیت فکری، تجاری‌سازی و بازاریابی، می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار کرمان افزود: عملا تمام ارکان کارخانه نوآوری  برای کمک به کسانی است که صاحب ایده هستند و پشتوانه‌ای برای عملی کردن ایده خود ندارد.

وی تصریح کرد: در زمینه محصولات مدیریت شهری، چون شرکتی که به‌عنوان بهره‌بردار انتخاب می‌شود باید یک توافق‌نامه‌ای با شهرداری کرمان داشته باشد، امکان سیاست‌گذاری وجود دارد.

خطیبی ادامه داد: شهرداری می‌تواند بگوید در صورتی اجازه  بهره‌برداری از این مکان را خواهد داد که در میزان مشخصی از شتاب‌دهی، شرکت‌هایی مورد توجه قرار گیرند که محصولات مرتبط با حوزه مدیریت شهری را ارائه می‌دهند.

وی  با اشاره به اینکه مساحت ساختمان لوتوس، بیش از ۱۰ هزار متر است، یادآور شد: اینکه پیشنهاد شد فعلا بخش کوچکی از ساختمان در اختیار کارخانه نوآوری قرار بگیرد، به این دلیل است که می‌خواهیم مرکز پژوهش‌های شهرداری و مرکز خلاقیت شهرداری هم که ارتباط نزدیک با حوزه دانش‌بنیان و نخبگانی دارند، آنجا مستقر شوند.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار کرمان صریح کرد: اینجا بحث واگذاری مالکیت یا حتی اجاره مطرح نیست، توافق‌نامه‌ای که بین شهرداری و بهره‌بردار منعقد می‌شود این اجازه را به بهره‌بردار می‌دهد که از این فضا برای کمک‌کردن به حوزه‌هایی که شهرداری مشخص می‌کند، استفاده کند؛ یعنی خودمان آنجا حضور داریم.

وی ادامه داد: طبق آیین‌نامه، یک شورای راهبردی تعریف شده که شهرداری در آن عضویت دارد و این شورا مشخص می‌کند کار چه طور پیش برود.

خطیبی تصریح کرد: در کل کشور ۲۵ کارخانه نوآوری وجود دارد که هیچ‌یک دولتی نیستند و تمام آن‌ها از شرکت‌های بهره‌بردار استفاده کرده‌اند، به دو دلیل؛ اول اینکه شهرداری‌ها یا هر نهاد دیگری نمی‌خواهد در کارخانه نوآوری تصدی‌گری کند که بار مدیریتی جدیدی برای خود ایجاد کند و دوم اینکه معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، تنها شرطی که برای صدور رسمی مجوز کارخانه نوآوری دارد، این است که متولی با یک شرکت بهره‌بردار، قرارداد بسته باشد و اگر این شرط وجود داشته باشد هم مجوز صادر می‌کند و هم برای استقرار شرکت‌ها و سایر موارد، کمک مالی می‌کند.

درنهایت این موضوع با ۹ رأی موافق، یک رأی مخالف و یک رأی ممتنع، به تصویب رسید.

در پایان این نشست، تعدادی از اعضا نطق پس از دستور داشتند.

عشرت کردستانی، با تأکید بر لزوم سرعت‌بخشی به طرح‌های تعریض معابر ازجمله پروژه شهید دستغیب که در حال انجام است، گفت: سرعت اجرای این پروژه رضایت‌بخش نیست که از شهرداری منطقه گفتند یک‌سری معطلی‌ها در شهرداری مرکز رخ داده که کار را کُند کرده است.

وی تصریح کرد: درخصوص واگذاری معوض برای تعریض مشکلی نداریم و بانک زمین از شرایط بسیار خوب و ایده‌آلی برخوردار است و فقط روال اداری، سرعت کار را کم کرده و مردم را دچار مشکل کرده است.

کردستانی، بیان کرد: از فعالیت‌های معاونت حمل‌ونقل و امور زیربنایی شهرداری کرمان در افزایش روکش آسفالت معابر که موجی از رضایت‌مندی را ایجاد کرده و فعالیت و تلاش‌شان چندین برابر شده است، تشکر می‌کنم.

وی با اشاره به توضیحات مدیرعامل بنیاد خیریه بنا‌های ماندگار شهرداری درخصوص اصلاح اساسنامه بنیاد در جلسات کمیسیون، افزود: در این جلسات، بر مواردی ازجمله لزوم شفاف‌سازی پیش از واگذاری و فعالیت‌های حین قرارداد و لزوم بارگذاری همه  این فعالیت‌ها در سامانه شفافیت یا کرمان من شهرداری تأکید شد؛ همچنین تأکید شد اساسنامه هرچه زودتر اصلاح و در سامانه بارگذاری شود.

این عضو شورا تصریح کرد: در زمینه انتصابات شهرداری که شبهات و سوالاتی را در سطح استان ایجاد کرده، به مشورت‌های ما اعتنایی نشد؛ حداقل انتظاری که می‌رود این است که افراد ضعیف‌تر جایگزین افراد قوی نشوند و افراد بی‌تجربه انتخاب نشوند و  انتظار داریم جلسه‌ای با حضور شهردار، تشکیل و به این سوالات پاسخ داده شود.

سیدمحمد موسوی، دبیر شورا نیز با اشاره به اینکه مواردی در کمیسیون‌ها مطرح و مصوب می‌شود بدون اینکه ردیف اعتباری آن‌ها مشخص باشد، گفت: از این جهت که در هر ردیف یک بودجه‌ای داریم و برای هر منطقه‌ای یک سقفی مشخص شده، درخصوص مواردی مانند مورد تعریض که خانم کردستانی اشاره کردند و مواردی که در حال اجرا است، باید ببینیم که آیا با یک رقم کارشناسی‌شده‌ای در کل شهرداری اجرا می‌شود یا منابع را به یک سمت می‌بریم و در جا‌های دیگر دچار مشکل می‌شویم.

وی افزود: به‌ویژه در زمینه موضوعات فرهنگی و تملکات، نامه‌هایی که می‌آید بدون ذکر ردیف بودجه است درحالی‌که سقف بودجه مشخص است و بعدا در حسابرسی دچار مشکل خواهیم شد؛ از شهرداری درخواست می‌کنم این موارد را لحاظ کنند.

رییس کمیسیون هوشمندسازی، شفافیت و بهره‌وری شورا نیز بیان کرد: درخصوص موضوعات مرتبط با سرمایه‌گذاری در شهرداری، چندین‌بار تذکر داده شده که شاهد روند خوبی نیستیم و لازم است روند‌ها اصلاح شود که سرمایه‌گذاران تمایل به سرمایه‌گذاری در شهرداری داشته باشند.

وی افزود: درخصوص ملاقات‌های مردمی شهردار، تقاضا داریم نوبت‌دهی سریع‌تر انجام شود تا به مشکلات مردم در کوتاه‌ترین زمان، رسیدگی شود.

در انتهای این نشست، محمدرضا کمساری، نایب‌رییس شورا بیان کرد: طی روز‌های آینده قرار است هیئتی از کرمان برای حضور در نشست بریکس‌پلاس در روسیه شرکت کنند و یک نفر هم از اعضای شورا باید این تیم را همراهی کند؛ اگر اعضا، با حضور محمدامین شمسی، به‌عنوان رییس کمیسیون گردشگری و میراث فرهنگی شورای اسلامی شهر کرمان، در این سفر، موافق هستند، اعلام کنند که ایشان هرچه زودتر معرفی شود.

نادری در این رابطه بیان کرد: من از ریشه با مباحث خواهرخواندگی و سفر به کشور‌های دیگر مخالفم، مگر اینکه دستاورد‌های اقدامات قبلی در این زمینه ارائه شود.

درنهایت با حضور محمدامین شمسی، به‌عنوان رییس کمیسیون گردشگری و میراث فرهنگی شورا در نشست بریکس‌پلاس روسیه، با شش رأی مثبت، موافقت شد.

نظر شما