شناسهٔ خبر: 67268022 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

موج تابستانی فرهنگ

‌اوقات فراغت با «‌آگاهی و مهارت»، «‌جوانی جمعیت»، « آشنایی با فرهنگ اقوام» و ... از محورهای برنامه‌هایی است که در جدول پخش برنامه‌های تابستانی رادیو فرهنگ قرار خواهد گرفت.

صاحب‌خبر -

مدیر شبکه رادیویی فرهنگ در خصوص برنامه‌های تابستانی این شبکه گفت: رادیو فرهنگ با هدف تقویت گفتمان تحولی، جدول پخش برنامه‌های تابستانی خود را با تاکید بر «هویت‌محوری و عدالت‌گستری» طراحی کرده است.

‌سید مرتضی کاظمی دینان بیان کرد برنامه‌سازان این شبکه رادیویی تلاش دارند تا با بهره‌گیری از ایده‌های خلاقانه و هنرمندانه به دغدغه‌های فرهنگی، اجتماعی و هنری توجه ویژه داشته و بر پایه فرهنگسازی موثر با طرح مهندسی فرهنگی و ترسیم نقشه آن برنامه‌هایی با محوریت معرفی جاذبه‌های گردشگری کشور، آداب و سنن و رسوم محلی، نگاهی به سبک زندگی روستایی و آشنایی با زندگی عشایر، تولید و در جدول پخش تابستانی این رادیو قرار گرفته است. مدیر شبکه رادیویی فرهنگ درباره برنامه‌های تابستانه این شبکه توضیح داد:‌ رادیو فرهنگ برای مخاطبان با سلیقه‌های گوناگون برنامه‌هایی را تدارک دیده است و ضمن تولید برنامه‌های جدید متناسب با ایام فراغت، برخی از برنامه‌های رادیو فرهنگ با توجه به شروع فصل تابستان، تغییراتی خواهند داشت و رویکردی کاملا تابستانه به خود می‌گیرند و برخی دیگر منعطف با موضوعات روز تغییر محتوایی دارند.

وی ادامه داد: در تابستان سال جاری علاوه بر توجه به اوقات فراغت، مناسبت‌های ماه محرم و صفر را پیش رو داریم که برای آن نیز برنامه‌ریزی ویژه شده است. همچنین مقوله پاسداشت زبان و ادبیات فارسی با رویکرد دانش‌آموزان و معلمان موضوعی جدی است که علاوه بر جشنواره ملی صدای سخن در جدول پخش تابستانی شبکه تقویت شده است.

«‌هفت کوچه» همراه با مردم در استان‌های کشور
مدیر رادیو فرهنگ از پخش برنامه «‌هفت کوچه» در تابستان با همکاری و مشارکت صدای مراکز استان‌ها خبر داد و گفت: در این برنامه که ساعت ۹ صبح از گروه جامعه و کتاب پخش می‌شود با هنرمندی منوچهر آذری و عباس محبی و همراهی همکاران‌مان در مراکز استان‌ها به آداب و سنت‌های اقوام به ویژه سنت‌های تابستانی پرداخته و ضمن معرفی روستاهای کشور، شنوندگان با سبک زندگی روستایی در هر استان آشنا می‌شوند. معرفی بازی‌های بومی و محلی و تلاش برای احیای آنها و دورکردن هرچند اندک کودکان و نوجوانان از فضای مجازی، یکی از اهدافی است که در این برنامه دنبال می‌کنیم.

فراغت تابستانی با «صبح به وقت فرهنگ»
کاظمی دینان تصریح کرد: برنامه «صبح به وقت فرهنگ» به سراغ موضوعاتی می‌رود که در تابستان بیشتر مطرح می‌شود و اطلاع‌رسانی در حوزه برنامه‌های مرتبط با فصل تابستان و ‌‌اوقات فراغت مورد توجه قرار می‌گیرد‌. این برنامه، کاری از گروه جامعه و کتاب این شبکه است‌ که هر روز ساعت ‌۶و۳۰ دقیقه در این برنامه رویدادها و اخبار مهم فرهنگی اطلاع‌رسانی می‌شود.

نوجوانان، محور پررنگ در برنامه‌های تابستانی رادیو فرهنگ
وی در ادامه گفت: علاوه بر هفت کوچه و صبح به وقت فرهنگ که بخش‌هایی را به کودکان و نوجوانان اختصاص داده‌ایم، در برنامه« جوانه‌ها» به طور اختصاصی به این گروه سنی توجه شده و این برنامه با موضوع نوجوانان و اوقات فراغت، رسانه‌های اجتماعی و آشنایی با مفاخر فرهنگی پخش می‌شود. همچنین راه‌اندازی پویش با هدف پرکردن اوقات فراغت و کاهش استفاده نوجوانان از فضای مجازی، از برنامه‌های ویژه تابستان است و در ادامه برنامه‌های «‌رهنمون» و «‌پویش» نیز به مطالبه‌گری از نهادهای فرهنگی درباره عملکرد و اقدامات‌شان برای پرکردن اوقات فراغت جوانان و نوجوانان اختصاص دادند.

کتاب و کتابخوانی روی موج تابستانی رادیو فرهنگ/ کنار خانواده‌ها در کتابخوانی
مدیر رادیو فرهنگ همچنین بر اهمیت کتاب و کتابخوانی در این شبکه رادیویی تاکید و عنوان کرد: علاوه‌بر گروه جامعه و کتاب، دیگر گروه‌های برنامه‌ساز هم به این مقوله توجه ویژه دارند و برنامه‌های «کتاب‌بان»، «سیم و زر»، «کتاب فرهنگ»، «کیمیای کلمات» و… به طور اختصاصی و مجله‌های رادیویی «ققنوس» و «هفت اقلیم» و برنامه «جوانه‌ها» در قالب بخشی مجزا به موضوع کتاب و کتابخوانی می‌پردازند که مخاطب کودک و نوجوان در این حوزه مورد توجه ویژه قرارگرفته است.
وی افزود: ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در فصل تابستان و تعامل با نهاد کتابخانه‌های کشور در برنامه«کتاب فرهنگ» و پخش زنده برنامه از فرهنگسراهای منتخب استان تهران با حضور خانواده‌ها از دیگر تمهیداتی است که برای اثرگذاری بیشتر و گامی در تحقق سند تحول برداشته شده است.

پاسداشت زبان و ادبیات فارسی با «‌وطن فارسی»
کاظمی دینان با اعلام تولید و پخش برنامه «‌وطن فارسی» بر اهتمام رادیو فرهنگ در ترویج ادبیات و پاسداشت زبان فارسی تاکید کرد و گفت: تولید و پخش برنامه ‌وطن فارسی با محوریت آسیب‌شناسی چندجانبه گفتاری و نوشتاری زبان و ادبیات فارسی و مطالبه‌گری از نهادها و سازمان‌هایی که در حفظ و ترویج زبان فارسی مسئولیت دارند از اول تیرماه مورد توجه است. همچنین با استفاده از آرشیو غنی معاونت صدای رسانه‌ملی برای بخش شبانگاهی در حوزه پاسداشت زبان فارسی تدارک ویژه دیده‌ایم.

از فرهنگسازی برای ازدواج آسان تا اهمیت فرزند‌آوری

مدیر رادیو فرهنگ گفت‌: فصل جدید مستند رادیویی «سفره عقد» با هدف ترویج ازدواج آسان و معرفی آداب و رسوم ازدواج در اقوام مختلف همچنین برنامه‌های «‌بنیان فردا» و مسابقه «‌قند و فرزند» با محوریت جوانی جمعیت از این رادیو پخش می‌شود.

نشاط و گردشگری با «‌ایستگاه ۱۰۶»
وی گفت‌: برنامه «آیش» به صورت گزارش مستند از روستاهای ایران با هدف معرفی جاذبه‌های گردشگری و صنایع دستی و محصولات و ظرفیت‌های اقتصادی روستاها در جدول پخش تابستانی قرار گرفته است و ‌«ایستگاه ۱۰۶» نیز قطاری رادیویی با بخش‌های مختلف است که هرروز ساعت ۱۸ شنوندگان را با جاذبه‌های گردشگری، فرهنگ اقوام در استان‌های مختلف، مفاخر هر شهر و استان آشنا می‌کند، البته در برنامه«سرزمین من» که شنبه تا پنجشنبه ساعت ۱۳ تا ۱۴ پخش می‌شود نیز با مسئولان اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان‌ها گفت‌وگو شده و جاذبه‌های گردشگری کشور معرفی می‌شود. مدیر رادیو فرهنگ ادامه داد: از اول تیرماه نیز فصل جدید برنامه «‌ایرانگرد» با هدف معرفی جاذبه‌های گردشگری و کمتر پرداخته شده نقاط مختلف کشور پخش می‌شود.

نظر شما