شناسهٔ خبر: 67268014 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

معاینه بیش از ۹۵۰۰ مصدوم حوادث ترافیکی در پزشکی قانونی قزوین

مدیرکل پزشکی قانونی استان قزوین گفت: در یک‌سال اخیر ۹۹۹۵ فقره معاینه برای مصدومان حوادث ترافیکی در مراکز پزشکی قانونی استان قزوین انجام شده است که نسبت به سال گذشته ۴.۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قزوین، مصطفی جعفرزاده عصر امروز _چهارشنبه سی‌ام خرداد_ در نشست خبری مدیران دستگاه قضائی استان با خبرنگاران اظهار کرد: در یک‌سال اخیر نزدیک به ۴۰ هزار نظریه کارشناسی و معاینه صادر کردیم که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳.۲ درصد افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه ۲۴ درصد این نظریه‌ها و معاینه‌ها در شهرستان قزوین صادر شده است، افزود: در ضمن ۱۳.۵ درصد صدور نظریه و معاینات مربوط به شهرستان البرز، ۹.۹ درصد مربوط به تاکستان، ۶.۷ درصد مربوط به آبیک و ۵.۴ درصد هم مربوط به بویین‌زهرا بوده است.

نزاع علت عمده مراجعه به پزشکی قانونی در استان قزوین

مدیرکل پزشکی قانونی استان علت عمده مراجعه‌ها به پزشکی قانونی در استان را نزاع و درگیری ادعایی عنوان و خاطرنشان کرد: سال گذشته ۱۲ هزار و ۴۶۵ فقره نظریه در حوزه معاینات ناشی از درگیری و نزاع در سطح استان صادر کردیم که به نسبت سال ماقبل ۱.۶ درصد افزایش یافته است.

جعفرزاده ادامه داد: در یک‌سال اخیر ۹ هزار و ۹۹۵ فقره معاینه برای مصدومان حوادث ترافیکی در مراکز پزشکی قانونی استان قزوین انجام شده که نسبت به سال پیش ۴.۲ درصد افزایش نشان می‌دهد. در ضمن در یک‌سال اخیر ۷۴۳ فقره معاینه مصدومان ناشی از حوادث کار را داشتیم.

وی با اشاره به حوزه معاینه اجساد ناشی از فوت مشکوک، غیرطبیعی و خشن تصریح کرد: در استان قزوین فقط یک سالن تشریح فعال داریم که این سالن تشریح هم در مرکز استان قرار دارد و البته شرایط استانداردی هم ندارد. با این حال یک سالن تشریح در آستانه افتتاح در تاکستان داریم که در صورت آغاز به کار از بار مراجعه به مرکز استان کم می‌کند.

معاینه ۱۲۱۲ جسد

مدیرکل پزشکی قانونی استان قزوین از معاینه ۱۲۱۲ جسد در سالن تشریح قزوین در یک‌سال اخیر خبر داد و گفت: ۴۸ درصد جسدهای معاینه‌شده نیاز به کالبدگشایی برای تعیین علت مرگ داشتند و ۵۲ درصد از این اجساد هم با معاینه ظاهری و بررسی اسناد پزشکی تعیین‌تکلیف شدند. در ضمن جمعیت اجساد معاینه‌شده نسبت به سال قبل افزایش محسوسی نداشته است.

جعفرزاده نمونه‌گیری ژنتیک از مجرمان سابقه‌دار را از جمله فعالیت‌های پزشکی قانونی برشمرد و اضافه کرد: همچنین در یک‌سال گذشته ۱۱۳ فقره پرونده متقاضی سقط جنین قانونی در استان تشکیل شد که از این تعداد ۱۰۰ پرونده مجوز و رأی قضائی سقط جنین دریافت کردند.

صدور ۶۴ حکم قصور پزشکی

وی ادامه داد: یکی دیگر از وظایف پزشکی قانونی ارائه نظریه کارشناسی درباره شکایات از کادر درمان، اعتراضات به نظریه‌های ما در حوزه علت فوت و معاینات و همچنین پرونده‌های خاص روان‌شناسی است که در این حوزه طی سال اخیر ۴۹۳ فقره پرونده ورودی به کمیسیون داشتیم که ۲۸ فقره از این پرونده‌ها از خارج استان به ما ارجاع شده بود.

مدیرکل پزشکی قانونی استان قزوین تاکید کرد: از این تعداد ۱۷۸ فقره پرونده مربوط به قصور پزشکی، ۱۶۹ فقره پرونده مختص معاینات قانونی و ۸۸ فقره هم به پرونده‌های روان‌پزشکی مربوط بوده است که در حوزه قصور پزشکی در ۳۷ درصد پرونده‌ها یعنی ۶۴ پرونده قصور یکی از کادر درمان احراز شده و در ۱۱۴ پرونده دیگر هم پزشک و کادر درمان تبرئه شدند.

نظر شما