شناسهٔ خبر: 67272308 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

انجام ۱۰۰ مورد سقط جنین قانونی در قزوین

مدیرکل پزشکی قانونی قزوین گفت: ۱۱۳ درخواست سقط جنین قانونی از سال گذشته تاکنون در کمیسیون مربوطه بررسی شده که برای ۱۰۰ مورد آن مجوز صادر شده است.

صاحب‌خبر -

مصطفی جعفرزاده مدیرکل پزشکی قانونی قزوین گفت: سال ۱۴۰۱ این آمار ۹۷ مورد بود که که با توجه به بررسی کمیسیون تغییر چندانی نداشته است.

وی در خصوص سایر کمیسیون‌های پزشکی قانونی بیان کرد: ۴۹۳ پرونده در کمیسیون‌های تخصصی پزشکی قانونی مورد بررسی قرار گرفته که ۲۸ پرونده مربوط به استان‌های دیگر، ۱۷۸ پرونده در مورد قصور پزشکی، ۱۶۹ پروده در مورد معاینات قانونی و ۸۸ پرونده در حوزه روانپزشکی بود.

جعفرزاده اضافه کرد: از ۱۷۸ پرونده بررسی شده در حوزه قصور پزشکی در کمیسیون‌های تخصصی، ۱۱۴ مورد منجر به تبرئه و ۶۴ مورد به حکم قصور منجر شده که مربوط به کادر درمان استان قزوین است.

این مسئول در ادامه به نمونه گیری ژنتیک از مجرمان سابقه دار استان قزوین اشاره کرد و گفت: نمونه گیری ژنتیکی از مجرمان سابقه دار به ۶ هزار و ۱۶۰ مورد که با تکمیل این روند می‌توان بخشی از پرونده‌های کشوری را حل کرد.

مدیرکل پزشکی قانونی قزوین به آمار معاینات سال ۱۴۰۲ پرداخت و گفت: نزدیک به ۴۰ هزار نظریه و معاینات کارشناسی سال گذشته انجام شد که شهرستان قزوین با ۶۴ درصد بالاترین مراجعه کنندگان را به خود اختصاص داد.

جعفرزاده با بیان اینکه آمار معاینات و نظریات پزشکی قانونی قزوین نسبت به سال گذشته ۳.۲ درصد افزایش داشته است، اضافه کرد: عمده مراجعات ما به دلیل نزاع و درگیری و با معرفی مراجع قضایی صورت می‌گبرد.

به گفته این مسئول، ۱۲ هزار و ۴۶۵ مورد از نظریه‌های پزشکی قانونی در سال گذشته متعلق به نزاع و درگیری بوده که نسبت به سال گذشته ۱.۶ درصد افزایش داشته است.

مدیرکل پزشکی قانونی قزوین بیان کرد: در حوزه حوادث ترافیکی نیز ۹ هزار و ۹۹۵ مورد معاینه برای مصدومان جاده‌ای انجام شد که آمار‌ها ۴.۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

جعفرزاده در ادامه به معاینات حوادث ناشی از کار پرداخت و اظهار کرد: سال گذشته ۷۴۳ مورد مصدوم ناشی از کار معاینه شد که تغییر چندانی نسبت به سال‌های گذشته نداشتیم.

وی با بیان اینکه پزشکی قانونی یک دستگاه کارشناس در کنار دستگاه قضایی است و اظهار نظر شخصی در آن جایی ندارد، ادامه داد: ۹۰ درصد نظریات پزشکی قانونی در انشای حکم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جعفرزاده با اشاره به هزار و ۲۱۲ جسد در سالن‌های تشریح استان، گفت: ۵۸۱ مورد به اندازه ۴۸ درصد از نوع کالبدگشایی و ۶۳۱ مورد نیز با معاینه ظاهری همراه بود.

جعفرزاده یادآور شد: تنها یک سالن تشریح داریم که شرایط آن نیز استاندارد نیست و باید تلاش کنیم که فضا را بهبود ببخشیم، با همت مجموعه دستگاه قضایی یک سالن تشریح واقع در تاکستان در آستانه افتتاح قرار دارد که تا ماه آینده به بهره برداری می‌رسد.

مدیرکل پزشکی قانونی قزوین یادآور شد: بخش عمده پزشکان مجموعه درشرف بازنشستگی هستند و ادامه این روند برای سازمان پزشکی قانونی تهدید کننده است، چون آزمون‌هایی که برگزار می‌شود ۵۰ درصد با جذب همراه است و هم اکنون ۳۵ درصد چارت سازمانی نیروی انسانی داریم.

جعفرزاده اضافه کرد: اگر فوتی اتفاق می‌افتد و شکایتی در کار نیست، شهروندان می‌توانند از ظرفیت دادپزشک استفاده کنند که سال گذشته بیش از یک هزار مورد در این رابطه گواهی فوت صادر شد.

نظر شما