شناسهٔ خبر: 67267989 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

۱۵ هزار هکتار اراضی دولتی در ساوه لقمه چرب و نرمی برای سودجویان

علی فرقانی

رییس دادگستری شهرستان ساوه گفت: وجود ۱۵ هزار هکتار اراضی دولتی در این شهرستان لقمه چرب و نرمی برای سودجویان است.

صاحب‌خبر -

ابوالحسن شریفی چهارشنبه ۳۰ خردادماه ۱۴۰۳ در نشستی با خبرنگاران در آستانه فرا رسیدن هفته قوه قضاییه با اشاره به ارجاع حدود ۷۰ هزار فقره پرونده به حوزه قضائی در یک سال گذشته شامل محاکم، دادسرا و شورای حل اختلاف و دوایر اجرا گفت:  ۴۴ شعبه در دادگستری ساوه به مردم خدمات ارائه می‌دهند و روزانه بیش از ۶۰۰ نفر وارد مجتمع‌های قضایی شهرستان بجز شورای حل اختلاف می‌شوند و خدمات لازم را دریافت می‌کنند.

وی به مزیت ابلاغ الکترونیک نیز اشاره کرد و گفت: ابلاغ الکترونیک و هوشمندسازی خدمات قضایی که از سال ۱۳۹۷ در راستای سندتحول و تعالی دستگاه قضائی انجام می‌شود موجب صرفه‌جویی در هزینه‌های بیت المال شده است و بطور متوسط ۹۷ درصد ابلاغ قضایی به صورت الکترونیکی شامل وقت دادرسی، صدورحکم، کارشناسی، تعیین وقت برای تحقیق، نتیجه نهایی و ... انجام می‌شود. گواهی‌های عدم سوء پیشینه نیز به صورت الکترونیک و در کمتر از ۲۴ ساعت دریافت می‌شود.

وی همچنین دادرسی علنی برخط را اقدام نوینی دانست که از ابتدای سال آغاز شده و امسال ۱۹ جلسه دادرسی به این شکل انجام شده است و دادرسی آنلاین نیز جهت تسهیل امور مراجعین در دستگاه قضائی ساوه عملیاتی شده است.

شریفی با بیان اینکه عملکرد دستگاه قضائی ساوه در طول یکسال گذشته براساس آمارها مثبت بوده است، در خصوص فراوانی جرایم کیفری در شهرستان گفت: جرم توهین در صدر جرایم شهرستان قرار دارد و جرایمی نظیر ضرب و جرح عمدی، تهدید،طریق سرقت، تصادف، کلاهبرداری، افترا، تخریب عمدی، تحصیل مال از  نامشروع، مواد مخدر در رتبه‌های بعدی قرار دارند. جرم سرقت در سال گذشته در رتبه اول یا دوم قرار داشت که اتخاذ تدابیر لازم موجب کاهشی شدن آمار سرقت شهرستان شد و در رتبه چهارم فراوانی جرایم قرار گرفت.

رئیس دادگستری در خصوص فراوانی پرونده‌های حقوقی نیز گفت: مطالبه وجه، مطالبه خسارت، طلاق به درخواست زوجه که برای شهرستان هشدار است و نیازمند به اقدامات عالمانه و هنرمندانه از سوی رسانه‌ها و آگاهی‌بخشی با بهره‌گیری از مضامین دینی و اعتقادی برای کاهش آمار طلاق است، اعسار از پرداخت محکوم به، اعلام بطلان معامله، الزام به تنظیم سند رسمی، مطالبه اجرت‌المثل اموال، الزام به تمکین، طلاق از ناحیه زوج و مهریه، بیشترین پرونده‌های حقوقی را تشکیل می‌دهد.

وی در خصوص ارائه دادخواست اعلام بطلان معامله در دادگستری شهرستان ساوه که در زمره بیشترین دعاوی حقوقی و در رتبه پنجم قرار دارد، گفت: ۱۵ هزار هکتار اراضی ملی و دولتی در حریم شهری ساوه لقمه چرب و نرمی برای سودجویان و زمین خواران است که با یک برگ کاغذ معامله می‌شود و در نهایت، رای به بطلان معامله داده می‌شود.

وی گفت: در یک سال گذشته در حدود ۲۵۰۰ فقره پرونده‌ از مجازات‌های جایگزین حبس استفاده شده و برخی آرا نیز انجام خدمات عمومی رایگان با معرفی محکومین به دستگاه‌های خدمات رسان بوده است.

شریفی در ادامه به شاخص‌های فعالیت خبرنگاران در عرصه رسانه اشاره کرد و گفت:  امیدوار کردن مردم مهمترین وظیفه رسانه‌هاست. دشمن به دنبال وارونه جلوه دادن واقعیت‌ها و ایجاد فضای یاس و ناامیدی در جامعه است و به این نقطه رسیده که اگر ملت ایران را ناامید کند پیروز خواهد شد.

وی با بیان اینکه دشمن به دنبال تبدیل نقاط قوت به نقاط ضعف است، گفت: نقطه قوت نظام اسلامی خانواده و فرزندآوری است و دشمن به گونه‌ای فضاسازی کرده است تا بنیان خانواده را سست کرده و جوانان برای تشکیل خانواده و فرزندآوری مایوس شوند. بر این اساس باید رسانه‌ها با امیدآفرینی اجازه ندهند دشمن به اهداف خود برسد.

وی صداقت در گفتار و امانت‌داری در نقل و تحلیل وقایع را دومین شاخص خبرنگار در تراز انقلاب اسلامی دانست و گفت: پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی، آگاهی بخشی به مردم‌ به عنوان مهمترین رسالت خبرنگاران است و بهترین محتوای رسانه‌ای پرداختن در حوزه جرم و آسیب‌های اجتماعی است. ایجاد کنش‌های اجتماعی و فکری برای مردم ضرورت کار رسانه‌ای است.

دادستان عمومی و انقلاب ساوه نیز گفت: در سند تحول قضایی بر ارتباط مسئولان قضایی با مردم و خبرنگاران تاکید شده تا تعامل اثر بخشی برای پاسخ گویی به افکار عمومی صورت گیرد.

محمودرضا سازنده در خصوص عملکرد دادسرا گفت: طی یکسال گذشته در دادسرای ساوه ۱۹۷۸ فقره موجودی پرونده بوده است که به ۱۱۸۴ فقره کاهش پیدا کرده است.

دادستان ساوه در خصوص برخی فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه پیشگیری از وقوع جرم گفت: ایجاد کارگاه اشتغال در شلتر بانوان، فعال سازی مرکز پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی برای ارائه خدمات و نیز ایجاد سرپناه برای معتادین درمان شده و نیز ایجاد اشتغال برای آنان بخشی از اقدامات صورت گرفته در طی یک سال گذشته بوده است.

در این نشست برخی مدیران رسانه و خبرنگاران به بیان دیدگاه و نقطه نظرات خود پیرامون موضوعات مختلف شهرستان پرداختند.

انتهای پیام


نظر شما