شناسهٔ خبر: 67267940 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

فرزین:

ایران بالاترین نرخ رشد اقتصادی را بین کشور‌های منطقه داشت

رئیس بانک مرکزی اعلام کرد براساس گزارش بانک جهانی، بالاترین نرخ رشد اقتصادی منطقه و کشور‌های همسایه در سال ۲۰۲۳متعلق به ایران بوده است.

صاحب‌خبر -

ایران بالاترین نرخ رشد اقتصادی را بین کشور‌های منطقه داشت

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، محمدرضا فرزین در حاشیه جلسه هیئت دولت با بیان اینکه نرخ رشد اقتصادی در سال گذشته ۵ درصد بوده است، تصریح کرد: این نرخ رشد قابل قبول و بسیار خوب است. در سال ۲۰۲۳ براساس گزارش بانک جهانی، بالاترین نرخ رشد در منطقه و کشور‌های همسایه متعلق به ایران بوده است. این عدد به قیمت بازار است.

وی ادامه داد: رشد مصرف خصوصی در سال ۱۴۰۲ برابر ۴.۱ درصد است که کمتر از سال قبل بوده است که در سال ۱۴۰۱، ۸.۷ درصد بود. رشد تشکیل سرمایه همچنان بسیار خوب است که در سال گذشته ۶.۷ درصد بود و امسال به ۷.۲ درصد رسیده است. نرخ رشد کشاورزی قابل قبول نیست. سال ۱۴۰۱ این عدد ۱.۱ درصد بود، در ۱۴۰۲، ۰.۲ درصد بوده است.

رئیس بانک مرکزی خاطرنشان کرد: نرخ رشد بخش نفت در سال ۱۴۰۱، ۱۰ درصد بود که به ۱۴.۷ درصد در سال ۱۴۰۲ افزایش یافت. نرخ رشد صنایع و معادن در سال گذشته ۴.۵ درصد است. این عدد در سال ۱۴۰۱، ۶.۵ درصد بود. در بخش ساختمان نرخ رشد در سال گذشته به ۷.۱ درصد افزایش یافت. این عدد در سال ۱۴۰۱، ۱.۱ درصد بود. نرخ رشد خدمات در سال۱۴۰۱، ۲.۷ درصد و در سال ۱۴۰۲، ۳.۸ درصد بود که بیشترین بخش آن مربوط به گردشگری بود. نرخ رشد گردشگری در سال ۱۴۰۱، ۲۲.۸ درصد بود و در سال ۱۴۰۲ نرخ رشد دو رقمی خود را حفظ کرد.

فرزین با اشاره به اینکه هدف سیاست پولی کنترل تورم است، گفت: پیش از این پیش‌بینی می‌شد نرخ تورم کشور افزایش می‌یابد در حالیکه سیاست پولی ما جلوگیری از تورم شدید بود. تورم نقطه به نقطه از ۵۵ به ۳۱ درصد کاهش یافت. نرخ ارز را هم کنترل کردیم و تامین مالی را انجام دادیم. علت اینکه هم رشد داشتیم و هم نرخ تورم کنترل شد، این بود که مصالحه منطقی بین سیاست‌های رشد و تورم برقرار کردیم. همچنین از روش‌های مالی تامین مالی زیر خطی یا غیرترازنامه‌ای استفاده کردیم. امیدوارم با رشد تسهیلات و نقدینگی مناسب تولید، تورم را به کانال ۲۰ درصد بیاوریم.

وی درباره ادامه عرضه شمش طلا در مرکز مبادله تصریح کرد: در مرکز مبادله شمش توسط واردکنندگان عرضه می‌شود، نه بانک مرکزی. این سیاست همیشه خواهد بود و مرکز مبادله را توسعه می‌دهیم. عرضه سکه بسته به سیاست پولی ما و بازار سکه دارد و متناسب با این دو عامل ادامه می‌دهیم. از این بازار استفاده خواهیم کرد.

نظر شما