شناسهٔ خبر: 67267069 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۱۳ میلیارد ریال طرح کشاورزی در سرپل‌ذهاب به بهره‌برداری رسید

قصرشیرین- ایرنا- سه طرح کشاورزی شامل احداث کانال آبیاری سنگی با ۱۳ میلیارد و ۵۷۰ میلیون ریال روز چهارشنبه با حضور جمعی از مسوولان سرپل ذهاب به مناسبت گرامیداشت هفته جهاد کشاورزی در این شهرستان به بهره‌برداری رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، فرماندار سرپل‌ذهاب روز چهارشنبه در حاشیه افتتاح طرح های کشاورزی سرپل ذهاب افزود: اولین پروژه عمرانی کشاورزی احداث کانال آبیاری عمومی سنگی بتنی روستای دوازده امام در بخش قلعه شاهین به طول ۲۰۰ متر با بیش از سه میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات عمرانی استانی است که ۴۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی را زیر پوشش قرار داده و هشت نفر اشتغالزایی داشته است.

صدرالله بابلی افزود: دومین پروژه احداث کانال عمومی آبیاری سنگی بتنی روستای هنیدر مفروضه در بخش مرکزی شهرستان به طول ۲۶۰ متر با بیش از چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات عمرانی استانی است که ۴۵ هکتار زمین کشاورزی را زیر پوشش قرار داده و برای ۶ نفر اشتغال ایجاد کرده است.

وی بیان کرد: سومین پروژه ای که بهره برداری از آن امروز در سرپل ذهاب آغاز شد کانال آبیاری عمومی سنگی بتنی روستای گل خاطر در بخش دشت ذهاب از توابع این شهرستان به طول ۲۷۰ متر و بیش از پنج میلیارد و ۲۰۰میلیون ریال از محل اعتبارات عمرانی استانی است که ۹۰ هکتار از زمین های کشاورزی را زیر پوشش قرار داده و برای ۱۸ نفر اشتغالزایی ایجاد کرده است.

فرماندار سرپل ذهاب در ادامه گفت: کشاورزی اگر با روش‌های علمی و جدید انجام شود به طور قطع بازدهی بیشتری دارد و استفاده از منابع به خصوص منابع آبی باید با روش‌های علمی همراه شود تا بهره وری آن افزایش یابد.

وی اضافه کرد: شهرستان سرپل ذهاب با دارا بودن زمین های حاصلخیز، منابع آبی و طرح سامانه گرمسیری و آب و هوای مناسب برای کشاورزی بسیار مستعد بوده و یکی از قطب‌های مهم کشاورزی استان کرمانشاه است.

بابلی افزود: تبدیل کانال‌های خاکی و قدیمی به کانال‌های بتنی یکی از اقدام های مؤثر در افزایش بهره وری از منابع آبی در حوزه کشاورزی است که از هدررفت آب جلوگیری کرده و کار آبیاری را نیز برای کشاورزان تسهیل می‌کند.

مدیر جهاد کشاورزی سرپل ذهاب نیز در ادامه گفت: ارتقای بهره وری آب یکی از برنامه‌ها و راهبردهای اصلی جهاد کشاورزی است که با اجرای طرح‌های مختلف دنبال می شود از این رو کانال‌های آب یکی از بخش‌های مهم شبکه های آبیاری و زهکشی است و همواره بتنی کردن آن از مهم ترین مطالبه های مردم و کشاورزان بوده است.

ایرج بهرامی افزود: با تبدیل کانال‌های خاکی به کانال‌های مدرن و بتنی انتقال آب سریع تر و آسان تر انجام شده و بازدهی هم افزایش یابد بطوریکه براساس تحقیقات انجام شده بازدهی در کانال‌های آبیاری بتنی ۷۵ درصد و در کانال های خاکی ۳۵ درصد است.

وی اظهار کرد: آب عنصری بسیار تأثیرگذار در کشاورزی است و به طور قطع کانال‌های بتنی از هدررفت این عنصر مهم جلوگیری کرده و موجب افزایش تولیدات کشاورزی، رونق و آبادانی منطقه، امنیت غذایی و همچنین افزایش درآمد کشاورزان می‌شود.

به گزارش ایرنا؛ طرح بزرگ سامانه گرمسیری به عنوان بزرگترین طرح عمرانی کشور با ۱۵۰ هزار میلیارد ریال اعتبار در دست اجرا است که آب رودخانه سیروان در استان کردستان را از طریق تونل نوسود از منطقه ازگله خارج و زمین های منطقه را تا دهلران و مهران در استان ایلام آبیاری می کند.

با اجرای طرح سامانه گرمسیری حدود ۹۰۰ میلیون متر مکعب آب در اختیار استان های کرمانشاه و ایلام قرار می گیرد که در این طرح ۵۰ هزار هکتار از زمین های دیم شهرستان های سرپل ذهاب، گیلانغرب و قصرشیرین به آبی تبدیل می شود ضمن اینکه از این میزان، ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب نیز سهم بخش صنعت است.

سرپل ذهاب ۵۵ هزار هکتار زمین کشاورزی و باغی دارد که از ۵۲ هزار و ۷۰۰ هکتار مزارع کشاورزی سالانه ۱۵۰ تا ۱۷۰ هزار تن محصولات زراعی و از ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار باغ نیز حدود ۱۴ هزار تن انوع محصولات هر سال برداشت می‌شود.

نظر شما