شناسهٔ خبر: 67266831 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بحران آب در کشور بالفعل شده است

تبریز - ایرنا - مدیر دفتر نظام فنی و بهره برداری دیسپاچینگ ( مرکز مدیریت ) برقابی شرکت مدیریت منابع آب ایران اظهار کرد: بحران آب در کشور در گذشته به صورت بالقوه بود که امروز به حالت بالفعل تبدیل شده و اثرات آن به وضوح قابل مشاهده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، تقی عبادی روز چهارشنبه در رویداد تخصصی هوش مصنوعی در آب که به همت شرکت ایفا صنعت غرب در تبریز برگزار شد، ادامه داد: ۶۰ درصد آب مورد نیاز در کشور از منابع زیرزمینی تامین می شود و کشور در واقع وابسته به این منبع آبی است و این میزان هفت تا هشت درصد بیشتر از منابع آبهای تجدید پذیر است و همین امر موجب نشست زمین در بسیاری از مناطق کشور شده است.

وی به هوشمند سازی بخش آب اشاره و اضافه کرد: برای اجرای این کار در حوزه آب، ابتدا باید اطلاعات کافی در مورد تمامی بهره برداری ها داشته باشیم و در کنار آن ابزارهای مدیریتی برای کنترل نیز باید فراهم باشد.

عبادی ادامه داد: اطلاعات ما در زمینه بهره برداران کافی نبوده و در گذشته ابزار کنترلی نیز به اندازه کافی در کشور وجود نداشت از همین رو، در سال ۱۴۰۱، وزارت نیرو مصوب کرد تا کنتورهای هوشمند وارد کشور شود.

وی افزود: در حال حاضر ظرفیت تولید کنتور هوشمند بالای ۱۰۰ هزار دستگاه است و می تواند به ۱۵۰ هزار دستگاه نیز برسد که البته مستلزم کامل کردن چرخه هوشمند سازی آب در این زمینه است.

اضافه برداشت چاه های مجاز بیشترین ضربه را به منابع آبی می زند

عبادی از وجود ۴۱۶ هزار حلقه چاه مجاز در کشور خبرداد و گفت: نزدیک به ۲۳۰ هزار حلقه از این تعداد برقدار هستند که به کنتورهای هوشمند مجهز شده اند و امکان کنترل برخط و قطع و وصل این چاه ها از مرکز وجود دارد.

وی بیان کرد: میزان آسیبی که اضافه برداشت ها در چاه های مجاز به منابع آبی می زند بسیار بیشتر از چاه های غیرمجاز است از این رو نصب کنتورهای هوشمند در این چاه ها الزامی است.

هوشمندسازی شبکه آب از نقطه بارش تا فاضلاب ضروری است

وزیر نیرو در دولت یازدهم هوشمندسازی شبکه آب از نقطه بارش تا فاضلاب را ضروری دانست و گفت: باید برنامه ریزی کوتاه مدت و بلند مدت در این راستا صورت و حکمرانی آب شکل گیرد.

بحران آب در کشور بالفعل شده استحمید چیت چیان با بیان اینکه نیازهای آبی کشور برخاسته از چالش های این حوزه است، گفت: در این بخش با چالش هایی همچون برداشت بی رویه، آلودگی منابع آبی و مشکلات زیست محیطی و خشک شدن دریاچه ها و تالاب ها مواجه هستیم.

وی اظهار کرد: برای آنکه هوش مصنوعی در مدیریت منابع آبی جاری شود ابتدا باید نحوه نگرش مدیران اجرایی در این حوزه تحلیل و بررسی شود و چالش های آبی نیز با اطلاعات و آمار دقیق در اختیار شرکت های دانش بنیان قرار گیرد.

وی به ارکان هوشمندسازی مدیریت منابع آب اشاره کرد و ادامه داد: استقرار سیستم اندازه گیری در تمامی مقاطع چرخه آب در طبیعت، استقرار سامانه های برخط، ایجاد مراکز دیتا و طراحی و به روز رسانی الگوریتم ها و نرم افزارها از جمله این ارکان است که اگر به درستی و به مرور زمان شکل گیرد برای بسیاری از چالش ها، رهکاری راهگشا ارایه می شود و میزان چالش ها به طور چشمگیری کاهش می یابد.

پیاده سازی هوش مصنوعی نیازمند اطلاعات کافی است

عضو هیات علمی دانشگاه تبریز نیز در این رویداد به تاریخچه به کارگیری هوش مصنوعی در زندگی بشر اشاره کرد و گفت: بدون داشتن اطلاعات و داده های لازم، امکان پیاده سازی هوش مصنوعی در زمینه های مختلف وجود ندارد.

عبدالرضا واعظی با بیان اینکه هوش مصنوعی نقاط قوت و ضعف بسیاری دارد که باید از سوی کارشناسان مورد توجه گیرد، افزود: امکان خطا در آن نیز وجود دارد از این رو، باید ضمن بکارگیری این هوش در امور مختلف، مراقبت های لازم نیز صورت گیرد.

وی به کاربرد هوش مصنوعی در کنترل سیلاب و کاهش اثرات آن نیز اشاره کرد و گفت: نشت یابی و جلوگیری از هدر رفت آب با نصب سنسورها و کنتورهای هوشمند، از دیگر فواید بکارگیری هوش مصنوعی است.

واعظی به نقش انسان در هوش مصنوعی اشاره و اظهار کرد: مهم ترین خطری که از جانب هوش مصنوعی انسان را تهدید می کند امکان گمراه کردن آن است از این جهت، نظر کارشناس باید بالاتر از هوش مصنوعی باشد.

وی با نوید بخش خواندن آینده حوزه آب با بکارگیری هوش مصنوعی در آن، گفت: کاهش هدر رفت آب، تصفیه راحت تر و قیمت پایین تر آب از جمله مواردی است که بکارگیری هوش مصنوعی در حوزه آب ایجاد خواهد کرد اما قبل از آن باید زیرساخت ها را فراهم کرده و تهدیدات را بررسی کنیم.

وی میزان استناد و استفاده از هوش مصنوعی در بین افراد جامعه را یک سوم اعلام کرد و افزود: ۳۳ درصد اعتقادی به این پدیده ندارند و ۳۳ درصد نیز نمی توانند به آن اطمینان کنند که البته به مرور زمان بی اعتمادی ها جای خود را به اعتماد به این پدیده خواهد داد.

با هزینه پرتاب یک ماهواره، می توان ۱۷۰ هزار مزرعه را پایش کرد

مدیرعامل شرکت دانش بنیان ایفا صنعت غرب که در زمینه تولید کنتورهای هوشنمد فعال است نیز در این رویداد تخصصی اظهار کرد: ۱۱ هزار کنتور هوشمند از سوی این شرکت در جای جای کشور نصب شده و در ۶ ماه گذشته، یک هزار و ۵۰۰ دستگاه در استان فارس نصب کردیم که ۹۹ درصد برخط هستند و ایرادی گزارش نشده است.

یاشار ناظرعدل ادامه داد: اینکه این شرکت توانسته به این مرحله برسد نتیجه حمایت ها و اعتمادها بوده و ادامه این حمایت ها، به رشد و توسعه این شرکت ها منجر خواهد شد.

وی افزود: کنتور هوشمند فقط برای میزان برداشت طراحی نشده بلکه می توان با آن دما و سختی آب و دیگر داده ها را نیز جمع آوری و تصمیات درست را اتخاذ کرد.

ناظر عدل گفت: برای جمع آوری داده ها، هزینه های زیادی لازم است و با هزینه پرتاب یک ماهواره، می توان ۱۷۰ هزار مزرعه را پایش و اطلاعات لازم را کسب کرد.

نظر شما