شناسهٔ خبر: 67266712 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح:

توسعه دریامحور با داشتن داده‌های جغرافیایی امکان پذیر است

تهران-ایرنا- رئیس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح گفت: توسعه دریامحور بدون داشتن داده های جغرافیایی و الزاما داده های با مقیاس مناسب واقعا امکان پذیر نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار دفاعی ایرنا، امیر سرتیپ دوم مجید فخری روز چهارشنبه در همایش روز جهانی هیدروگرافی که در سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح برگزار شد گفت: سازمان نیروهای مسلح به عنوان یکی از ارکان هیدروگرافی به همراه سازمان نقشه برداری کشور و سازمان بنادر دریانوردی در سایه همکاری های ستاد کل نیروهای مسلح به عنوان اعضای اصلی کمیته هیدروگرافی کشور فعالیت می کنند.

وی افزود: حاصل این فعالیت در طی سالهای گذشته پیشرفت کشور در حوزه های تولید چارت های دریایی، ناوبری دریا و اقیانوس ها بوده است.

رئیس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح با بیان این که سال گذشته سال خوبی برای حوزه هیدروگرافی سازمان جغرافیایی بوده است گفت: موضوع هیدروگرافی دریای خزر را سال گذشته شروع کردیم که یک موضوع کارنشده بوده است و با تولید نقشه های مقیاس یک چهارهزارم ساحلی این کار آغاز شد و در سال ۱۴۰۳ این موضوع را با بکارگیری شناورهای دیگری که در برنامه داریم با شدت بیشتری ادامه دهیم.

سرتیپ دوم فخری با بیان این که دو فروند شناور هیدروگرافی سبک را سال گذشته در دستور کار ساخت داشتیم گفت: در این زمینه به نتایج خوبی رسیدیم و یک پروند آن تحول مرکز آب نگاری شده است و فروند دیگر به زودی تحویل خواهد شد.

وی با بیان این که تجهیزاتی مثل Multi-Beam و ADCP را به مجموعه آبنگاری سازمان اضافه کردیم و به کار گیری دستگاه های جدید سی تی دی امکان داده برداری جمع آوری اطلاعات فیزیکی آب دریا در خلیج فارس و دریای عمان فراهم خواهد شد.

توسعه دریامحور با داشتن داده‌های جغرافیایی امکان پذیر است

رئیس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح گفت: اکدیس بومی کشور را با همکاری شرکت های دانش بنیان تولید کردیم که نتیجه همکاری طولانی مدتی با مجمعه های علمی کشور است و به روز رسانی چارت های دریایی که با سرعت بهتری نسبت به سال های گذشته در حال انجام است.

سرتیپ دوم فخری با بیان این که در حوزه دریا سیاست های بالادستی که سیاست های کلی توسعه دریامحور و برنامه هفتم توسعه کشور بود را دنبال کردیم گفت: بهره گیری از ظرفیت حداکثری دریا برای اهراز جایگاه شایسته جهانی و رتبه اول در منطقه، توسعه فعالیت های اقتصاد دریامحور و ایجاد قطب های توسعه دریا به عنوان پیشران در سواحل و جزایر و پس کرانه ها، بهره برداری حداکثری از ظرفیت ها، منابع، ذخایر و سایر منابع زیست دریایی، تدوین طرح جامع توسعه دریامحور با بکارگیری تجهیزات موجود برای پهنه بندی دریا، کرانه و پس کرانه، تعیین سهم و جغرافیای جمعیت، تجارت و صنعت از جمله محورهای سیاست های کلی توسعه دریا محور است که نشان می دهد در راهبردهای کلان کشور نگاه جدی به موضوع توسعه دریامحور وجود دارد.

وی افزود: آنچیزی که کمتر در این سنت به آن توجه شده که امیدواریم در سندهای تکمیلی به آن پرداخت شود موضوع داده های دریایی، کرانه ها و پس کرانه ها است که نیازمند همکاری مشترک سازمان نقشه برداری، سازمان بنادر و دریانوردی، پژوهشگاه اقیانوس شناسی، سازمان هواشناسی، سازمان زمین شناسی و فضایی است برای این که داده های مکان محور این حوزه بزرگ را با کمک همه فراهم کنیم.

وی تاکید کرد: توسعه دریامحور بدون داشتن داده های جغرافیایی و الزاما داده های با مقیاس مناسب واقعا امکان پذیر نیست. آنچه مهم است ما با هماهنگی بین سازمانی و فراسازمانی بتوانیم برنامه ریزی مناسبی برای تهیه داده های مناسب و داده هایی با مقیاس بزرگ از سواحل، کرانه ها و پس کرانه ها داشته باشیم.

توسعه دریامحور با داشتن داده‌های جغرافیایی امکان پذیر است

روز جهانی هیدروگرافی با هدف ایجاد فرصتی برای افزایش آگاهی همگانی در خصوص نقش مهمی که هیدروگرافی در پیشرفت جوامع ایفا میکند روز چهارشنبه با حضور امیر سرتیپ دوم مجید فخری رئیس سازمان جغرافیایی وزارت دفاع، علی اکبر صفایی رئیس سازمان بنادر و دریانوردی، علی جاویدانه رئیس سازمان نقشه برداری کشور و دیگر میهمانان لشکری و کشوری برگزار شد.
هیدروگرافی شاخه ای از علوم کاربردی است که به اندازه گیری و تشریح فیزیکی اقیانوس ها، دریاها، مناطق ساحلی، دریاچه ها و رودخانه ها و همچنین پیش بینی تغییرات آن ها در گذر زمان پرداخته و به منظور ایمنی ناوبری و پشتیبانی از تمامی فعالیت های دریایی شامل توسعه اقتصادی، امنیت، دفاع، علوم و تحقیقات و حفاظت محیط زیست انجام می پذیرد.

نظر شما