شناسهٔ خبر: 67266705 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رییس سازمان تبلیغات اسلامی:

شهید چمران گونه متفاوتی از مجاهدت را جلوی چشم ما قرار داد

تهران- ایرنا- رییس سازمان تبلیغات اسلامی در چهل‌وسومین مراسم بزرگداشت دکتر شهید چمران با اشاره به صبر و مجاهدت این شهید عارف گفت: شهید چمران گونه متفاوتی از مجاهدت را جلوی چشم ما قرار داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، چهل‌وسومین مراسم بزرگداشت شهید مصطفی چمران، همزمان با ایام سالگرد شهادت این عارف مجاهد، با حضور مهدی چمران رییس شورای اسلامی شهر تهران، حجت‌الاسلام محمد قمی رییس سازمان تبلیغات اسلامی، مهرداد باقری پبدنی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، علیرضا نادعلی سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران، مجید باقری معاون برنامه‌ریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورای شهرداری تهران و جمعی از مدیران حوزه فرهنگ و هنر و همرزمان آن شهید، در خانه موزه شهید چمران برگزار شد.

در ابتدای مراسم رییس سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به سالروز تولد شمسی شهید چمران گفت: شهید چمران می‌گفت سال تولد من سالی است که به لبنان رفتم و به دستور امام موسی صدر فعالیت‌های خود را آغاز کردم.

حجت‌الاسلام محمد قمی افزود: ما مرور می‌کنیم فصل به فصل و صفحه به صفحه ذکر مجاهدت‌هایی را که اندیشه در عرفان و شخصیت موحد شهید عزیز داشت که مکرر اطرافیان ایشان زمزمه کردن «إِنَّ صَلَاتِی وَ نُسُکِی وَ مَحیَایَ وَ مَمَاتِی لِلَّهِ رَبِّ ٱلعَٰلَمِینَ» را می‌شنیدند. اطرافیان ایشان گواهی می‌کردند که شهید هر بار که این آیه را زیر لب زمزمه می‌کردند انگار با عمق توجه حضور خداوند عالم را در این زندگی و در این حیات مبارک خودشان مرور می‌کردند.

حجت‌الاسلام قمی بیان کرد: شهید چمران گونه متفاوتی از مجاهدت را جلوی چشم ما قرار داد. حقیقت توحیدی در وجود این عارف مجاهد چیزی به مانند صبر به وجود می‌آورد. صبر یک تامل ویژه می‌خواهد. او صبور بود. صبر به این معنا که در مقابل ظلم، ستم، فقر و استکبار سکوت و صبر پیشه کند نیست. به این معناست که نمی‌ایستد، پافشاری و مقاومت می‌کند. ما با انسان صبوری همراه بودیم که به قله چشم دوخته بود و به سمت قله حرکت می‌کرد، هرچند در این مسیر روح او بسیار آزرده می‌شد.

وی ادامه داد: این صبوری یک پدیده متفاوتی می‌سازد که همیشه ستودنی است و جامعه امروز نیازمند آدم‌هایی مثل شهید چمران است. امروزه زمینه برای مجاهدت و مقابله با استکبار فراهم است. ان‌شاالله مجاهدین صبوری باشیم و قوی و مستحکم به سمت قله‌ها گام برداریم.

نسل‌کشی‌های اسرائیل در حافظه تاریخ می‌ماند

در ادامه مراسم رییس شورای اسلامی شهر تهران با مرور یاد و خاطره شهید چمران گفت: اسرائیل تنها امروز نیست که جنایت می‌کند و در سرزمین غزه و فلسطین نسل‌کشی می‌کند. بلکه از همان ابتدا کار خود را شروع کرد. نسل‌کشی‌های اسرائیل در حافظه تاریخ مانده و می‌ماند.

مهدی چمران افزود: یادی کنیم از رییس جمهور عزیز و شهیدمان که برای پیشرفت کشور بسیار تلاش کردند و از این شهر به آن شهر و از این کشور به آن کشور سفر می‌کردند و چرخه راکد اقتصادی را به حرکت درآوردند. اما این حادثه رخ داد و رئیسی به شهادت رسید. اگر بینش و توان مقام معظم رهبری نبود معلوم نبود بعد از این حادثه چه اتفاقی رخ می‌داد و وضع کشور به چه سمتی حرکت می‌کرد. در حال حاضر باید تلاش کنیم و از خدا بخواهیم تا بهترین فرد را نصیب ما کند تا بتواند راه شهید رئیسی را دنبال کند.

مهدی چمران در پایان دست‌نوشته‌ای از شهید مصطفی چمران خواند.

این کار برکت زندگی من بود

در این مراسم همچنین از ایوب آقاخانی نمایشنامه‌نویس، بازیگر و کارگردان برای اجرای نمایش «تکه‌های سنگین سرب» تقدیر شد.

ایوب آقاخانی گفت: این نمایش دردانه کارنامه من است و برای انجام آن به خودم می‌بالم و خوشحالم که بعد از ۹ سال همچنان قابل لطف و عنایت دوستان باشم. در ۲ سالی که درباره چمران تحقیق می‌کردم با وجه‌های مختلفی از زندگی و شخصیت این شهید روبه‌رو شدم؛ با مرور تمام اتفاق‌هایی که در لبنان برای چمران افتاده است جلوه‌های دیگری از ذات زندگی برای من روشن شد. این کار برکت زندگی من بود.

اجرای گروه موسیقی «هور» به سرپرستی سید محسن حسینی اجرای تئاتر میدانی و شعرخوانی علی‌محمد مودب از دیگر بخش‌های این مراسم بود.

نظر شما