شناسهٔ خبر: 67286317 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

سخاوت‌دوست: موسیقی «عطرآلود» نقشی تالیفی دارد/ با خواندن فیلمنامه‌ها وارد جهان صوتی فیلم‌ها می‌شوم

آهنگساز فیلم سینمایی «عطرآلود» بیان کرد که تصمیم بر این بود تا علاوه بر همراهی موسیقی با اثر، موسیقی نقش تالیفی هم داشته باشد و در برخی موارد بار روایت را به دوش بکشد.  آهنگساز فیلم سینمایی «عطرآلود» بیان کرد که تصمیم بر این بود تا علاوه بر همراهی موسیقی با اثر، موسیقی نقش تالیفی هم داشته باشد و در برخی موارد بار روایت را به دوش بکشد. 

صاحب‌خبر -

مسعود سخاوت‌دوست آهنگساز فیلم سینمایی «عطرآلود» که از ۱۶ خردادماه روی پرده سینماهای سراسر کشور رفته است، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ درباره تجربه همکاری در این پروژه گفت: من با هادی مقدم‌دوست و یوسف منصوری دوستی دیرینه دارم و تجربه همکاری با آقای منصوری و همچنین یک فیلم سینمایی و سریال با آقای مقدم دوست را داشتم. تقریبا نسخه نهایی شده فیلم «عطرآلود» به دست من رسید و در همان پخش ابتدایی فیلم بسیار تحت تاثیر داستان و کارگردانی قرار گرفتم.

وی ادامه داد: به دلیل اینکه آقای مقدم‌دوست یک فضای متفاوت و استفاده از سازهای ایرانی را مدنظر داشت، من آن را در اولویت پروژه‌ها قرار دادم. ناگفته نماند که در بخش‌های زیادی از فیلم، موسیقی نه تنها همراه داستان بلکه در برخی از موارد بار فیلم را هم به دوش می‌کشد.

این آهنگساز درباره نحوه شکل‌گیری موسیقی‌های «عطرآلود» توضیح داد: کار آقای مقدم‌دوست این فرصت را به آهنگساز می‌داد که به عنوان یکی از مولفه‌های فیلم ظاهر شود و به ایفای نقش بپردازد. «عطرآلود» یک کار کاملا جامع الاطراف ازنظر موسیقیایی بود. هم مسایل هویتی و ایرانی بودن و هم مسایل معنوی، اجتماعی و روانشناختی مدنظر بودند و همه این عوامل دست به دست هم دادند تا به یک رنگ آمیزی متفاوتی در این فیلم دست پیدا کنیم. سه یا چهار جلسه با آقای مقدم‌دوست داشتم و به لحاظ نظری موارد را روشن کردیم. آقای مقدم‌دوست بسیار خوش سلیقه است و نگاه بازی دارد. استفاده از سنتور و سازهای ایرانی خیلی سریع کار ما را به عنوان ساز اصلی جلو برد و ترکیب ارکستر بزرگ با ارکسترهای مجلسی توانست رویکرد آهنگسازی را به شکلی که می‌شنوید به بار بنشاند.
 
وی افزود: اینکه ما بتوانیم ساز سنتور را با ارکستر کلاسیک ترکیب و هم هویت سنتور را حفظ کنیم و هم بتوانیم یک رنگ آمیزی متفاوتی از این ساز ارائه دهیم، یکی از اتفاقاتی بود که در این فیلم رقم خورد و یک تجربه لذتبخش به همراه داشت. ما با آقای مقدم‌دوست برای آهنگسازی سه کلیدواژه هویت، اصالت و پاکی و درخشان بودن جنس موسیقی را درنظر گرفتیم. علاوه بر همراهی موسیقی با اثر، می‌خواستیم موسیقی نقش تالیفی هم داشته باشد و در برخی موارد بار روایت را به دوش بکشد.
 
آهنگساز فیلم سینمایی «عطرآلود» درباره کسب سیمرغ جشنواره فجر بیان کرد: این سیمرغ بسیار ارزشمند است به این دلیل که در آن سال کارهای بسیار خوبی در جشنواره داشتیم. ولی خداراشکر «عطرآلود» توانسته بود نظر مخاطبان عام و خاص را جلب کند. 

سخاوت‌دوست که آهنگساز پُرکاری به حساب می‌آید و در فیلم‌های متعددی حضور داشته است، درباره نحوه انتخاب و ساخت موسیقی با بهره گرفتن از داستان‌های متفاوت بیان کرد: در حقیقت قصه و فیلمنامه در بستر فکری کارگردان است که جلوه اصلی خود را پیدا می‌کند به همین دلیل جهان زیبایی شناختی کارگردان برای انتخاب کارها از اهمیت ویژه‌ای برایم برخوردار است. بارها شده است که یک قصه و فیلمنامه خیلی خوب باتوجه به نظر زیبایی شناختی کارگردان آن اثر برای من چندان جذاب نبوده و قبول نکردم و برعکس این اتفاق هم افتاده است. اولویت من شخص کارگردان و جهان بینی اوست. تقریبا تمام کارهایی که انجام دادم برایم لذت‌بخش بوده و به نوعی یک جهان زیبایی شناختی ویژه‌ای منحصر به کارگردان را برای من باز کرده و این گشودگی جهان کارگردان‌ها و نقطه نظر زیبایی شناختی آنها همیشه برای من اولویت داشته است.
 
وی اضافه کرد: اینکه بتوانیم مانند یک بازیگر و کارگردان فیلمنامه‌های متنوع و مختلف را بررسی کنیم و وارد جهان صوتی آنها شویم، یک تجربه لذت‌بخش برای یک آهنگساز است. اگر آهنگسازی فقط در یک ژانر و یا یک حوزه کار و تمرکز کند، شاید در آن حوزه اسم و رسم پیدا کند ولی از تجربه جهان‌ها، رنگ‌ها و ژانرهای مختلف و لذتی که به همراه دارد، باز می‌ماند. تنوع ژانری و انتخاب برای من همیشه اولویت داشته است.
 
مسعود سخاوت دوست در پایان درباره کارهای آینده خود گفت: چند سریال و سینمای خانگی و فیلم سینمایی را مدنظر دارم ولی چون وارد فصل پرکاری که نیمه دوم سال است، نشده‌ایم، هنوز برنامه دقیقی برای هیچ کدام ندارم اما امسال به احتمال خیلی زیاد اولویتم روی کارهای سینمایی خواهد بود.

انتهای پیام/

نظر شما