شناسهٔ خبر: 67266380 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

در گفتگو با متخصص پوست مطرح شد

شستن لباس‌های نو چقدر ضرورت دارد؟

برخی عادت دارند لباس‌های نو را قبل از استفاده بشویند و برخی هم خیر. شاید هیچ وقت این موضوع برایتان مورد توجه نبوده و بر اساس عادت این کار انجام داده یا انجام نداده باشید. اما دانستن این که شستن لباس‌هایی که تازه می‌خرید چقدر ضرورت دارد، مهم است.

صاحب‌خبر -

همشهری آنلاین آرش نهاوندی: دکتر محمد رضوانی، متخصص پوست درباره عادت برخی از افراد که پس از خرید لباس ابتدا آن را می‌شویند و سپس مورد استفاده قرار می‌دهند، گفت: این مساله قاعده‌ای کلاسیک و نوشته شده نیست، اما نکته مهم اینجاست که ممکن است لباسی که شما خریداری می‌کنید، پیش‌تر از سوی سایر دیگران تن زده یا پُرو شده باشد. اگر این مساله را در نظر بگیریم باید پس از خرید، لباس را بشوئیم چرا که احتمال انتقال بیماری‌هایی از این طریق وجود دارد.

شستن لباس‌های نو چقدر ضرورت دارد؟ دکتر محمد رضوانی، متخصص پوست

رضوانی با بیان این که بیماری‌های انگلی نظیر شپش، گال، ساس، از طریق لباس هم می‌تواند به افراد منتقل شود، عنوان کرد: این حیوانات میکروسکوپی و ریز هستند و می‌توانند تا چند روز در لباس باقی بمانند. با پوشیدن لباس احتمالا آلوده هم می‌تواند از لباس به بدن افراد منتقل شود و از آنها تغذیه کند.

او ادامه داد: دیگر بیماری که می‌تواند از طریق لباس به فرد منتقل شود، بیماری قارچی است. این بیماری نوعی عفونت است. اسپور قارچ بر خلاف انگل‌ها که حداکثر دو هفته به حیات خود ادامه می‌دهند می‌تواند ماه‌ها زنده بماند. بنابراین اگر قبل از خرید لباس فرد دیگری آن را پوشیده باشد که بدن وی حاوی قارچ و انگل بوده، این‌ها به بدن خریدار منتقل می‌شوند.

این پزشک درباره لباس‌های حاوی گرد و غبار هم عنوان کرد: گرد و غباری که پیش از خرید روی لباس نشسته باشد می‌تواند در بدن فرد خریدار ایجاد حساسیت کند به همین دلیل علاوه بر شستن لباس باید خود فرد هم حمام کند. اما اگر لباس، تمیز و عاری از انگل و قارچ و گرد و غبار باشد، الزامی به شستن آن پس از خرید نیست.

او درباره مراقبت‌های درمانی افراد مبتلا به بیماری‌های پوستی بیان کرد: وقتی یک نفر مبتلا به بیماری‌های قارچی یا انگلی است به او می‌گوئیم لباس‌ها و ملافه‌هایی که طی دو هفته اخیر استفاده کرده را بشوید، سپس روی بند پهن کند تا خشک شود، در نهایت هم باید پشت و روی آن‌ها را اتوی داغ بکشد. به این دلیل که تخم این انگل‌ها و اسپور قارچ تنها با داغی اتو از بین می‌روند. بعضی‌ها می‌گویند لباس را بجوشانید. برخی از انگل‌ها و اسپور قارچ‌ها هستند که حتی در دمای آب ۱۰۰ درجه نیز از بین نمی‌روند. اما این‌ها قطعا حرارت ۱۲۰ تا ۱۸۰ درجه اتو را نمی‌توانند تحمل کنند. پس انگل زدایی با آب جوش دو نکته دارد اول اینکه قطعا رنگ‌ لباس‌ها را خراب می‌کند و کیفیت آن را کاهش می‌دهد، دوم اینکه قادر به از بین بردن تخم انگل‌ها نیست. بنابراین لباس‌ها را با آب در دمای عادی بشوئید اما پشت و روی آن‌ها را اتوی داغ بکشید.

رضوانی درباره مواد شوینده‌ای که به پوست ضرر می‌رسانند هم توضیح داد: این مساله بستگی به حساسیت پوستی افراد دارد اما گاهی اوقات ممکن است مواد شوینده‌ای تولید حساسیت کنند، به ویژه برای کودکان که پوست نازک‌تری دارند و احتمال دارد به اگزمای سرشتی مبتلا شوند. به همین دلیل به مادران توصیه می‌شود هنگام شستشوی لباس کودکان از شوینده قوی استفاده نکنند. پس از شستشو نیز ماشین لباس‌شویی را روی دور نیم ساعته آبکشی ساده بگذارید. به این صورت بقایای شوینده که روی الیاف لباس‌ها باقیمانده‌اند نیز قطعا خارج می‌شوند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما