شناسهٔ خبر: 65501692 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

تمیزی بدون مریضی! | پیشنهادهایی برای جایگزینی مواد تمیزکننده شیمیایی و مضر

حال و هوای نوروز از هفته‌های پیش از عید شروع می‌شود و خانه‌تکانی نخستین مشخصه نزدیک‌شدن روزهای نوروزی است؛ وقتی سردی هوا فروکش می‌کند و می‌توان پنجره‌ها را باز کرد و گردوغبار یکساله را بیرون ریخت.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین، در فرایند خانه‌تکانی، شست‌و شوی سطوح، درزها و دیوارها، پرده‌ها، کاشی‌های جرم‌گرفته و شیشه‌ها با مواد شوینده و سفیدکننده یک اصل اساسی است؛ اما بد نیست بدانید همین مواد شوینده که ما با هم ترکیبشان می‌کنیم و می‌ریزیم روی در و دیوار تا همه جا برق بزند، می‌تواند مسمومیت ایجاد کند.

مواد شوینده مانند سفیدکننده و جوهرنمک حاوی ترکیبات آلی فراری هستند که به‌صورت بخار سمی در فضا منتشر می‌شوند و تأثیر مخربی روی پوست، چشم و ریه می‌گذارند. مثالش مسمومیت ناشی از ۲ترکیب سفیدکننده و پاک‌کننده است که به‌گفته پزشکان، بسیار خطرناک است. گاز کلری که از ترکیب این ۲ماده سمی متصاعد می‌شود، خیلی سوزاننده و تحریک‌کننده است و باعث تنگی نفس و یا اسپاسم تنفسی حتی مرگ می‌شود. دقیقا مثل بیماری می‌ماند که دچار حملات آسم شده و به‌دلیل اسپاسم شدید احتمال خفگی او بیشتر شده است. به اینها باید الکل و مواد ضدعفونی‌کننده را هم اضافه کرد که از زمان اوج کرونا جای ثابتی برای خود در خانه‌ها پیدا کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

پیشنهاد ما این است که به‌جای استفاده از مواد شیمیایی مضر، سفیدکننده‌های طبیعی مثل جوش‌شیرین را جایگزین این مواد کنید. این ماده ارزان‌قیمت اما مؤثر سطح سرویس بهداشتی، حمام و آشپزخانه را برق می‌اندازد، هیچ ضرری هم برایتان ندارد. جوش‌شیرین در ترکیب با آب، کمی نمک و آبلیمو یا سرکه، علاوه بر اینکه به جنگ آلودگی‌ها می‌رود، خاصیت سفیدکنندگی هم دارد و بوی نامطبوع را از بین می‌برد. اینطوری هم سالم می‌مانید و هم خانه‌تان تمیز می‌شود.

اما اگر اصرار دارید که حتما از سفیدکننده و پاک کننده‌های شیمیایی برای خانه‌تکانی استفاده کنید، توصیه می‌شود که این مواد را به هیچ عنوان با هم ترکیب نکنید و هنگام تمیزکاری، حتما از دستکش و ماسک استفاده کنید و حتما درها و پنجره‌ها را باز بگذارید تا از آسیب‌های احتمالی به ریه‌ها و اندام تنفسی جلوگیری شود.

نظر شما