شناسهٔ خبر: 67265829 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

«قوی سیاه» در دریای سرخ؛ یمن به غافلگیری غرب ادامه می‌دهد

سپیده حسینی

مسؤولان وزارت دفاع آمریکا از اصطلاح «قوی سیاه» برای وضعیت واشنگتن و لندن در ۲ دریای سرخ و عرب استفاده می‌کنند چرا که نیروی دریایی این ۲ کشور برخلاف تمام پیش‌بینی‌ها در شرایط بسیار پیچیده‌ای در این مناطق گیر افتاده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، اصطلاح «قوی سیاه» به سخت بودن پیش‌بینی حوادث غافلگیرکننده و ناگهانی اشاره دارد و از این ایده نشات می‌گیرد که تمام قوهای جهان سفید هستند و قوی سیاه نادر بوده و در صورتی که دیده شود، پدیده‌ای غافلگیر کننده است.

براساس گزارش الاخبار، این اصطلاح با ارزیابی نادرست آمریکا از یمن مطابقت دارد، چرا که نیروی دریایی آمریکا که در طول دهه‌های گذشته برای احتمال مقابله با اتحاد جماهیر شوروی و پس از آن روسیه و چین آماده بود، اکنون خود را در وسط جنگی با نیروهای انصارالله و در موقعیت جغرافیایی بسیار مرگباری یافته که منافع آن را در دریاها و آبراه‌ها به خطر انداخته است.

پس از ۶ ماه از مداخله آمریکا در ۲ دریای سرخ و عرب در راستای منافع رژیم صهیونیستی، اکنون پژوهشکده‌های متعددی در کنار گزارش آژانس اطلاعات آمریکا و نیز تعداد زیادی از کارشناسان و مسؤولان آمریکایی در این خصوص اتفاق نظر دارند که واشنگتن در متوقف کردن حملات جنبش انصارالله شکست خورد و بیش از ۶۵ کشور زیان دیدند و مسیر دریانوردی کشتی‌های ۲۹ شرکت بزرگ بین‌المللی کشتیرانی و سوخت تغییر کرد.

در این رابطه، برخی سران و کارشناسان نظامی آمریکا به خبرگزاری «آسوشیتدپرس» گفتند: این عملیات به سخت‌ترین نبردی منجر شد که نیروی دریایی ما از زمان جنگ جهانی دوم با آن مواجه شده است.

این خبرگزاری در ادامه به نقل از «اریک بلومبرگ» از کشتی «یواس‌اس لابون» در دریای سرخ گفت: مردم به درستی از خطرات کاری که ما انجام می‌دهیم و میزان تهدیداتی که کشتی‌ها با آن روبه‌رو هستند، اطلاعی ندارند.

بر این اساس سوالاتی در خصوص چگونگی خروج از این بن‌بست مطرح می‌شوند، همزمان توصیه‌هایی در این خصوص صادر شده مبنی بر اینکه مساله دیگر در ارتباط با پیروز شدن نیست بلکه به کاهش خسارات مالی و روحی مهم‌ترین نیروی دریایی نظامی جهان تقلیل پیدا کرده است.

آمریکا که در تلاش برای عادی‌سازی روابط میان عربستان و رژیم صهیونیستی است، به خوبی از عواقب این تنش برای امنیت ملی یمن آگاه است و همزمان عربستان نیز به خوبی از شکست آمریکا در مقابل موشک‌ها و پهپادهای یمنی که در طول جنگ به مراکز حساس در خاک آن شلیک شدند، آگاه است.

پژوهشکده‌های اشاره شده بر این باور هستند که نیروهای انصارالله محاسبات امنیتی آمریکا در خاورمیانه را بر هم زدند و درگیری فعلی میان فرماندهی مرکزی آمریکا و انصارالله در واقع به منزله هشداری واقعی و جدی در خصوص خطرات و پیچیدگی‌های پیش روی دولت جو بایدن و کنگره به محض علنی شدن پیشنهاد توافق امنیتی آمریکا-عربستان است و البته این امر نیازمند تایید مجلس سنای آمریکا است.

در مقابل یمن که توسعه روابط عربستان- اشغالگران با نظارت آمریکا و جزئیات توافق‌های آمریکایی-عربستانی را زیر نظر دارد، به هیچ شکلی اجازه نخواهد داد این عادی‌سازی روابط، تهدیدی را برای امنیت ملی آن ایجاد کند، به همین دلیل نیز «عبدالملک الحوثی» فرمانده انصارالله یمن در سخنرانی اخیر خود این سوال را مطرح کرد که «چه چیزی رژیم آل سعود را بر آن داشته تمام تلاش خود را به بهبود روابطش با اسرائیل معطوف کرده و تلاش کند فاجعه غزه را به یک قرارداد عادی‌سازی و در ادامه به رویکردی خصمانه علیه ملت یمن تبدیل کند؟» او خطاب به آل سعود گفت: «این دوستی و تمایل به اسرائیل به نفع شما و مردم شما نبوده بلکه در واقع خدمتی است که به شما زیان وارد کرده و شما را تحقیر می‌کند و به نفع دشمن اسرائیلی تمام می‌شود.»

تحولات دریای سرخ بار دیگر نگاه‌ها را معطوف به چالش‌های امنیتی بزرگ کرد که آمریکا و هم‌پیمانانش در منطقه با آن روبه‌رو هستند. با وجود تلاش‌های مکرری که ساختار نظامی آمریکا انجام می‌دهد اما این کشور در حمایت از کریدور تجاری وابسته به خود و ممانعت از متوقف شدن آن شکست خورده و این در حالی است که زنجیره‌های تجاری روسیه و چین به حال خود باقی هستند، در کنار این خسارت‌ها، خطراتی که برای جان سربازان و افسران و تجهیزات آمریکایی وجود دارد، افزایش پیدا کرده و حملات یمنی‌ها شامل حال نیروهای مسؤول حفاظت از کشتی‌های عبوری شده است.

در همین چارچوب برخی رسانه‌های غربی از خطرات ماموریت نیروهای آمریکایی و نیز هیات اروپایی و فراخوان دائمی کادر مستقر در ناوهای هواپیمابر و رزناوها خبر می‌دهند و به وضوح مشاهده می‌شود که دریچه‌های سکوهای شلیک موشک به دلیل عملیات‌های مکرر در مقابل موشک‌ها و پهپادهای یمنی آتش فعال هستند، گاهی دریانوردان تنها چند ثانیه برای تماس و رایزنی با دیگر کشتی‌ها زمان دارند و حملات موشکی و شلیک رگباری از موشک‌ها می‌تواند با سرعت بالایی فراتر از سرعت صوت انجام شود.

این رسانه‌های غربی به نقل از فرماندهان نیروهای نوشتند که پیشرفت یمنی‌ها مستمر و در تمامی سطوح چه از نظر تاکتیکی و شیوه‌های اقدام و چه از نظر توانمندی‌ها و تجهیزات مورد استفاده شگفتی‌آور است و این شامل توانایی‌های اطلاعاتی مافوق تصور آنها می‌شود، به این شکل که آمریکایی‌ها متوجه شدند آنها با یک اقدام اطلاعاتی مواجه هستند که با هوش مصنوعی انجام می‌شود و این ویژگی مهم مختص آنها نیست بلکه نیروهای یمنی به خوبی فناوری‌ها و برنامه‌هایی استفاده می‌کنند که حجم زیادی از داده‌ها را از منابع مختلف همانند گزارش‌های اطلاعاتی و خروجی‌های دستگاه‌های رصد و حسگر پردازش می‌کنند و این مساله تصمیم‌گیری را برای رهبران انصارالله آسان کرده و سرعت آنها را بالا برده است.

با گذشت زمان، فرماندهان نظامی آمریکا از تحقق پیشرفت‌های بیشتری در موشک‌های یمنی مطلع شدند که آخرین آنها مواجهه‌شان با موشک‌های فراصوت یمنی بود که به معنای بالا رفتن شانس فرار این موشک‌ها از دستگاه‌های هشدار و سامانه‌های پدافندی آمریکا است و احتمالا این موشک‌ها می‌توانند به راحتی به اهداف آمریکایی که تا چندی قبل، از این حملات مصون بودند، اصابت کنند.

در مورد چگونگی بهره‌گیری از تاکتیک‌های نظامی، طیف وسیعی از نوآوری‌ها، از فریب تا پدافند غیرعامل، کشاندن نیروهای آمریکایی به موقعیت‌ها و مختصات اشتباه، انعطاف‌پذیری در حمل‌ونقل تجهیزات و توانایی پنهان کردن آنها، آغاز قابلیت‌های شناخته شده به شیوه‌های غیرمرسوم، ایجاد چارچوب‌های صنعتی برای خطوط تولید تجهیزات نظامی مطابق با ماهیت جغرافیا و چالش‌های جدید و ادغام قابلیت‌های قدیمی با قابلیت‌های جدید را در بر می‌گیرد.

بر اساس آنچه گفته شد، بیش از هر زمان دیگری در خصوص متوقف کردن دلایلی که یمن نیروهایش را در دریای سرخ به کار گرفته یعنی متوقف کردن جنگ علیه غزه توصیه‌هایی به کاخ سفید داده شده است.

در این چهارچوب «رایان کلارک» یکی از غواصان سابق نیروی دریایی آمریکا و نویسنده موسسه «هدسون» هشدار داد: «شرایط فعلی نباید بدون رسیدگی رها شود، ما در آستانه این هستیم که نیروهای حوثی انواع حملاتی را علیه ما آغاز کنند که آمریکا هر بار نتوانسته آنها را متوقف کند و پس از آن ما شاهد خسارات گسترده‌ای خواهیم بود، اگر شرایط به همین منوال رها شود تا رو به وخامت برود، نیروهای حوثی قدرتمندتر، حرفه‌ای‌تر و متخصص‌تر خواهند شد.»

انتهای پیام

نظر شما