شناسهٔ خبر: 67287605 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

اسلامی در آیین بهره‌برداری از مجتمع پرتودهی یزد عنوان کرد

استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در توسعه فناوری هسته‌ای

زهرا اصغری

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در آیین بهره‌برداری از مجتمع پرتودهی مجهز به سامانه خودحفاظ گاما استان یزد اظهار کرد: مطابق سند و برنامه‌ای که در دستور کار سازمان انرژی اتمی ایران قرار دارد، امسال ۸ مرکز پرتوددهی جدید در کشور راه‌اندازی خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، محمد اسلامی با تاکید بر اینکه اراده این بوده که از ظرفیت بخش خصوصی در زمینه توسعه کاربرد پرتوها در کشور استفاده شود، تصریح کرد: در سال جدید و تاکنون شاهد راه‌اندازی سومین مجتمع پرتودهی محصولات کشاورزی در کشور هستیم که از این تعداد ۲ مرکز متعلق به بخش خصوصی است.

وی با اشاره به اینکه مجتمع پرتودهی مجهز به سامانه خودحفاظ گاما در استان یزد یکی از مجموعه هایی است که توسط بخش خصوصی ایجاد شده است، گفت: ‌پرتودهی حلقه مفقوده‌ای در فرآیند امنیت غذایی و در بخش سلامت بوده که باید از سال‌های قبل به آن توجه می‌شد تا اکنون شاهد حجم عظیم ضایعات محصولات کشاورزی در کشور نباشیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: آفت‌زدایی و جلوگیری از آفت‌پذیری محصولات کشاورزی در کنار افزایش ماندگاری محصولات، یکی از اقدامات بزرگ و راهبردی سازمان انرژی اتمی ایران با استفاده از فناوری پرتودهی است. موضوعی که همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده و ایشان تاکید دارند تا فناوری هسته‌ای به زندگی روزمره مردم برده شده و ما در این زمینه در آغاز راه قرار داریم.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه مجتمع پرتودهی مجهز به سامانه خودحفاظ گاما سالانه حداکثر می‌تواند ۲۰ هزار تن محصول را مورد پرتودهی قرار دهد، اظهار کرد: باید توجه داشت هر سال ۱۳۰ میلیون تن محصول در کشور تولید می‌شود که با توسعه چنین مراکزی هزینه‌های بخش بهداشت و درمان به شدت کاهش می‌یابد.

وی ادامه داد: به این طریق در مقابل عیار سلامت عمومی مردم ارتقا یافته و باعث بهتر شدن معیشت و اقتصاد فعالان حوزه کشاورزی و مواد غذایی خواهد شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: سالیان طولانی است که شاهدیم محصولات کشاورزان نظیر سیب‌زمینی و پیاز به دلیل نداشتن ماندگاری از بین می‌رود و چیزی عاید فعالان این بخش نمی‌شود و زحمات آنان برباد می‌رود. در این شرایط راهکار ممانعت از چنین وضعیتی پرتودهی محصولات است تا ماندگاری آن‌ها در شرایط گوناگون و زمان‌های طولانی افزایش یابد.

اسلامی افزود: پرتودهی محصولات کشاورزی علاوه بر کشاورزان به عموم مردم و در نهایت اقتصاد ملی کمک می‌کند و از همه‌مهمتر سبب می‌شود تا صادرات ما در این بخش با مانع مواجه نشود. با این شرایط امیدواریم شاهد حضور بیشتر بخش خصوصی در این عرصه باشیم تا با همکاری فعالان این بخش به سراسر کشور چنین خدماتی را ارایه دهیم.

وی گفت: در این زمینه سازمان انرژی اتمی ایران با ارایه مشاوره‌های علمی و پشتیبانی‌های فنی و نیز تامین تجهیزات و سامانه‌ها، خدمات آموزشی، مهندسی، نظارت و سایر وظایف قانونی خود در این حوزه دنبال خواهد کرد.

گفتنی است مجتمع پرتودهی مجهز به سامانه خودحفاظ گاما استان یزد با هدف آفت‌زدایی و افزایش انبارمانی محصولات کشاورزی، ظهر روز پنجشنبه، ۳۱ خرداد ماه با حضور رییس سازمان انرژی اتمی ایران به بهره‌برداری رسید.این مجتمع پرتودهی به عنوان مرکز پرتودهی خصوصی مجهز به سامانه خودحفاظ گاما ساخته شده توسط متخصصان شرکت توسعه کاربرد پرتوها در استان یزد مورد بهره‌برداری قرار گرفته و در این مرکز محصولاتی مانند حبوبات، غلات، گیاهان دارویی و برخی از خشکبار پرتودهی خواهد شد.

استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در توسعه فناوری هسته‌ای


انتهای پیام

نظر شما