شناسهٔ خبر: 67265284 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

هواشناسی اصفهان درباره کاهش کیفیت هوا هشدار زرد صادر کرد

اصفهان - ایرنا - اداره کل هواشناسی استان اصفهان درباره خیزش گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا از عصر امروز (چهارشنبه) تا جمعه هشدار سطح زرد صادر کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، اداره کل هواشناسی اصفهان با انتشار هشدار سطح زرد، اعلام کرد: با توجه به پیش‌بینی خیزش گرد و خاک از بعد از ظهر چهارشنبه تا پیش از ظهر جمعه این هفته، احتمال طوفان لحظه‌ای همراه با گرد و خاک محلی بویژه در مناطق شرقی استان وجود دارد.

این مخاطره سبب کاهش کیفیت هوا و شعاع دید در مناطق مختلف استان از جمله انارک، چوپانان، خور و بیابانک، برخوار (دولت آباد)، شهرضا، فرودگاه اصفهان، کبوترآباد، کوهپایه، لنجان (زرین شهر)، مبارکه، مهاباد، نایین، نجف آباد، ورزنه، اردستان و اصفهان خواهد شد.

همچنین احتمال اختلال در تردد به‌دلیل کاهش میدان دید در نیمه شرقی استان اصفهان وجود دارد.

اداره کل هواشناسی اصفهان بر اجتناب از حضور در فضای باز بویژه برای گروه‌های حساس، مدیریت و محافظت از صنایع حساس به گرد و خاک و مستحکم کردن سازه‌های موقت در شرق و شمال استان تاکید کرد.

توصیه‌های بهداشتی برای کاهش اثر آلاینده‌های هوا

معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز با توجه به هشدار سطح زرد هواشناسی مبنی بر وقوع پدیده گرد و غبار، توصیه هایی را به‌منظور کاهش اثر ناشی از آلاینده‌های هوا بر سلامت جامعه، ارائه کرد.

بر این اساس به مردم توصیه شده است از هرگونه فعالیتی که به افزایش آلودگی هوا منجر می‌شود، خروج غیر ضروری از منزل و تردد بی‌مورد در معابر شهری خودداری کنند.

همچنین بیماران قلبی و ریوی و مبتلایان به آسم در فضای باز فعالیت نکرده و در صورت تشدید علائم بیماری به مراکز درمانی مراجعه کنند.

نوشیدن مایعات به‌ویژه آب در شرایط آلودگی هوا نه تنها باعث شست و شوی دستگاه گوارش می‌شود بلکه عطش و خشکی دهان ناشی از آلودگی هوا را از بین می برد؛ از طرفی با نوشیدن آب و فعالیت دستگاه گوارش، بخشی از آلودگی های وارد شده به بدن توسط ادرار دفع می شود.

معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اعلام کرد: افرادی که به سرماخوردگی(زکام همراه با حساسیت) یا مشکلات تنفسی مبتلا هستند و همچنین افراد مبتلا به آسم بدون علامت در زمره گروه‌های آسیب پذیر قرار دارند و به آنها توصیه می‌شود از تردد در محیط های باز خودداری کنند.

هنگام آلودگی هوا از میوه‌ها و سبزی تازه بیشتر استفاده شود زیرا آنتی اکسیدان های موجود در آنها نقش حیاتی در سلامت ریه‌ها و کاهش اثر آلاینده های هوا دارند.

مرکز بهداشت اصفهان تاکید کرد: ماسک‌های کاغذی معمولی و دستمال نمی‌توانند مانع ورود آلاینده‌های هوا به سیستم تنفسی شوند بنابراین استفاده از آنها توصیه نمی شود و ماسک‌های ویژه ای که با عنوان N۹۵ ، P۱ و P۲ در داروخانه ها عرضه می شود برای این شرایط تا حدی مناسب است.

به گزارش ایرنا، شاخص لحظه‌ای کیفی هوای کلانشهر اصفهان روز دوشنبه این هفته(۲۸ خرداد) با افزایش غلظت آلاینده‌ها و گرد و غبار در وضعیت بسیار ناسالم و خطرناک قرار گرفت.

به گفته منصور شیشه‌فروش مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان، وزش تندباد فصلی موجب خیزش کانون‌های گرد و غبار از دشت سجزی، کانون‌های بیابانی شرق اصفهان، تالاب گاوخونی، اراضی رها شده و بستر خشک زاینده رود و افزایش چشمگیر شاخص آلایندگی هوا در این روز شد.

بر اساس هشدار مرکز پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور، رنگ زرد برای آگاهی بخشی، رنگ نارنجی برای حفظ آمادگی و رنگ قرمز برای اقدام است.

نظر شما