شناسهٔ خبر: 67265097 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آغاز طرح پیشگیری از تنبلی چشم در هرمزگان؛ ۱۲۰ هزار کودک غربالگری بینایی می‌شوند

بندرعباس - ایرنا - مدیرکل بهزیستی هرمزگان، از آغاز طرح ملی پیشگیری از تنبلی چشم در استان خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از ۱۲۰ هزار کودک سه تا ۶ ساله هرمزگانی در این طرح غربالگری بینایی شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، سامیه جهانشاهی روز چهارشنبه در حاشیه بازدید از پایگاه‌های بینایی سنجی در استان بیان کرد: امسال ۱۵۰ پایگاه در سراسر هرمزگان برای سنجش بینایی کودکان درنظر گرفته شده است و والدین می‌توانند با مراجعه به پایگاه اینترنتی به نشانی www.behzisti.ir از مکان‌های اجرای طرح تنبلی چشم در استان مطلع شوند.

وی با اشاره به اینکه کودکان سه تا ۶ سال و متولدان نیمه دوم ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ مشمول این طرح هستند، بیان کرد: شرکت در این طرح هر سال برای کودکان سه تا ۶ سال ضروری است وخانواده‌ها می‌توانند با مراجعه به ادارات بهزیستی شهرستان‌ها و یا پایگاه‌های خدمات سلامت در این طرح شرکت کنند.

معاون امور پیشگیری اداره‌کل بهزیستی هرمزگان اظهار کرد: طرح پیشگیری از تنبلی چشم (آمبلیوپی) در سه سطح مجریان غربالگر، بینایی سنج و چشم پزشک اجرا می‌شود، برای شرکت در این طرح همراه داشتن شناسنامه کودک و کارت چشم پزشکی سال‌های قبل الزامی است.

جهانشاهی یادآور شد: تنبلی چشم در بیشتر مواقع علائمی ندارد و بینایی سنجی در سن کودکی از تنبلی چشم جلوگیری می‌کند؛ زمان طلایی برای پیشگیری از تنبلی چشم و مشکلات کم بینایی سن زیر ۶ سال است.

گفتنی است، تنبلی چشم از بیماری‌های چشمی است که براساس آمار اعلام شده حدود یک تا ۲ درصد از کودکان به آن مبتلا می‌شوند، بیماری که اگر در سنین پایین‌تر تشخیص داده نشود، می‌تواند منجر به آسیب‌های جدی‌تر به چشم و حتی کم بینایی و یا نابینایی در بزرگسالی شود.

نظر شما