شناسهٔ خبر: 67331655 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۷۴ برنامه زیست‌محیطی در پالایشگاه آبادان تعریف شده است

آبادان - ایرنا - مدیرعامل شرکت پالایش نفت آبادان گفت: ۷۴ برنامه زیست‌محیطی کوتاه، میان و بلندمدت در این شرکت تعریف شده و اجرایی خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، حکیم قیم یکشنبه در نشست خبری با رسانه ها در آبادان اظهار کرد: عملکرد ۳۳ ماهه پالایشگاه آبادان در ۲ بخش صنعتی و اجتماعی در راستای بومی‌سازی اهداف دولت سیزدهم بوده است و در تلاشی بی‌سابقه، ذهنیت‌های منفی سابق نسبت به این پالایشگاه به سمت توجه به افتخارات کنونی آن تغییر کرد.

وی با اشاره به تعریف ۷۴ برنامه زیست‌محیطی کوتاه، میان و بلندمدت، گفت: طراحی، سفارش، به مناقصه گذاشتن این طرح‌ها زمان‌بر است بااین‌حال بخشی از این طرح‌ها در حال اجراست.

قیم از طرح پاک‌سازی خاک‌های آلوده یادکرد و افزود: در گذشته هیچ‌گونه کاری برای از بین بردن خاک‌های آلوده انجام‌نشده بود و مخلوط کردن خاک پاک با آلوده تنها باعث ۱۰ سال تلنبار شدن خاک‌آلوده بوده است که برای حل این مشکل، خاک‌ها به ۲ گروه با زیر ۱۰ درصد آلودگی و بالای ۱۰ درصد آلودگی تقسیم شد.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت آبادان بیان کرد: برای گروه اول با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان قرار است طرحی اجرا شود که این خاک‌ها به خاک‌هایی قابل‌کشت تبدیل شوند.

وی اضافه کرد: برای خاک‌های با درصد آلودگی بیش از ۱۰ درصد باید فعل‌ و انفعالاتی انجام شود که به اعتبار سه هزار میلیارد ریالی نیاز دارد و شرکت پالایش نفت آبادان این هزینه را تقبل کرده است.

قیم در خصوص آلودگی آب‌های اروندرود نیز ارتباط دادن همه حجم آلودگی این آبها به پالایشگاه آبادان ادعایی بدون پشتوانه علمی قابل دفاع دانست و بیان کرد: در تحقیقی که توسط دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر انجام‌شده سهم پالایشگاه آبادان از آلودگی اروندرود زیر ۲۰ درصد است و شکایت اداره بندر در این خصوص نیز در دادرسی‌های قانونی به علت نبود شواهد علمی مردد شد و دادگاه پالایشگاه آبادان را تبرئه کرد.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت آبادان با تاکید بر اینکه آلودگی جزیی از صنعت است، افزود: با این‌ حال در این سال‌ها برای کاهش همین میزان آلودگی نیز اقداماتی انجام‌شده که راه‌اندازی سیستم نمک‌زدایی در ماه‌های گذشته، لایروبی و نوسازی چندین حوضچه ROP ازجمله این اقدامات به شمار می‌رود و درصدد هستیم با بازگردانی آب‌های مصرفی به چرخه تولید، میزان آب خروجی را به حداقل کاهش دهیم.

اجرای فاز ۲ در دولت سیزدهم حرکتی جهادی بود

مدیرعامل پالایشگاه آبادان اجرایی شدن ۳۶ درصد از مراحل پایانی فاز ۲ تنها در مدت ۱۴ ماه را حرکتی بزرگ و برای برخی ناباورانه خواند دولت سیزدهم عنوان کرد و گفت: اجرای بخش اول بدون توجه به اولویت‌ها می‌توانست ۲.۵ درصد به تورم کشور بیفزاید که با روش جدید ابتکاری موفق شدیم این تورم را مهار و فاز بعدی طرح را به مرحله اجرا برسانیم.

قیم گفت: اجرایی شدن بخش دوم فاز ۲ از محل اعتبارات مازاد تولید و با تکیه‌بر توان داخلی و فناوری‌های پیشرفته، همچون بخش اول با حداکثر سرعت تولید فرآورده‌های زیست‌محیطی و ایجاد اشتغال بیش از سه هزار نفر به‌ عنوان برنامه دنبال خواهد شد.

قیم تعریف طرح راه‌اندازی فاز چهار پالایشگاه آبادان برای کاهش میزان نفت کوره به زیر ۱۰ درصد را نیز یادآور شد و اظهار کرد: برای اجرای این طرح، سال گذشته پیگیری‌های لازم انجام و اکنون طرح مطالعاتی آن به پایان رسیده و در مرحله مناقصه است و این طرح نیز به‌عنوان ابر پروژه‌ای دیگر در کشور از سال آینده واحد مرحله اجرا می شود.

وی اعتبار اجرای این طرح را حدود چهار میلیارد یورو و منبع مالی آن را نیز از محل درآمد حاصل از افزایش ظرفیت اعلام کرد و افزود: این طرح مقرر بود پس از پایان فاز ۲ عملیاتی شود که با زودتر انجام شدن فاز چهار و هم‌زمان شدن هر ۲ طرح می‌توان شاهد ایجاد بازار بزرگی برای اشتغال نیروهای جویای کار بود.

قیم با بیان اینکه در گذشته به دنیا گفته شده بود پالایشگاه آبادان ضررده است و باید بر ثبات ظرفیت آن تمرکز کرد، افزود: همین موضوع مانع خلاقیت و حرکت‌های جدید شده بود و تصمیم‌های آن زمان که با واقعیت‌های پالایشگاه فاصله داشت و در دولت سیزدهم با افزایش ظرفیت، علاوه بر جان‌بخشی دوباره به پالایشگاه آبادان مانع بسته‌شده چاه‌های نفت و فعال شدن مجدد آن‌ها شدیم.

نخستین تجربه پیوند صنایع پالایشی باانرژی هسته‌ای

قیم فراهم شدن زمینه همکاری میان پالایشگاه آبادان و سازمان انرژی اتمی را اقدامی بی‌سابقه خواند و اظهار کرد: قرار است با اجرایی شدن هفت طرح که چهار مورد به مرحله امضای قرارداد رسیده و انعقاد قرارداد سه مورد باقی‌مانده در آینده نزدیک، در پالایشگاه آبادان بنای احداث واحدهای پاک و بسیار پیشرفته بنا گذاشته شود تا جایگزین سیستم‌های پیشرفته کنونی باشد که حرکتی بسیار بزرگ است و محصولات آن نیز بسیار جالب خواهند بود.

قیم گفت: سولفور زدایی از نفت کوره و نفت گاز به روش هسته‌ای که تاکنون تنها در مرحله آزمایشگاهی قرار داشته است حال به مرحله نیمه‌صنعتی رسیده و قرار است در پالایشگاه آبادان وارد فاز صنعتی شود و ایران خود را در ردیف ۲ کشوری قرار دهد که از توان هسته‌ای در صنعت بهره می‌بردند.

پالایشگاه نفت آبادان یکی از بزرگترین پالایشگاه‌های ایران است که فرآورده‌هایی همچون گاز مایع، بنزین موتور، نفت سفید، نفت گاز، سوخت جت، نفت کوره، انواع روغن موتور پایه، انواع قیر، انواع حلال‌ های نفتی، گوگرد و نفتای (خوراک آروماتیک پتروشیمی بندرامام) تولید می‌کند.

نظر شما