شناسهٔ خبر: 67264045 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

رای مثبت پارلمان سوئد به توافق دفاعی بحث برانگیز با آمریکا

پارلمان سوئد با اکثریت قریب به اتفاق به توافق دفاعی بحث برانگیز با آمریکا رای مثبت داد تا راه استقرار نیروهای نظامی آمریکایی در کشور خود را باز کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از نشریه "دی سایت"، پارلمان سوئد با اکثریت قریب به اتفاق به توافق دفاعی بحث برانگیز با ایالات متحده آمریکا رای مثبت داد.

پس از پنج ساعت بحث، 266 نماینده پارلمان این کشور به این توافق رای مثبت دادند و 37 نماینده با آن مخالفت کردند. منتقدان بیم آن را دارند که این توافق بتواند به استقرار سلاح های هسته‌ای در سوئد و پایگاه های نظامی دائمی ایالات متحده آمریکا در این کشور منجر شود.

این توافقنامه که در ماه دسامبر توسط دولت‌های استکهلم و واشنگتن امضا شد، به ایالات متحده آمریکا اجازه دسترسی به 17 پایگاه نظامی و منطقه آموزشی در سوئد را می‌دهد و امکان ذخیره سلاح، تجهیزات نظامی و مهمات را فراهم می‌کند. هدف از این کار تضمین دفاع سریع از کشورهای شمال اروپا و بالتیک در صورت حمله است.

"پال جانسون"، وزیر دفاع سوئد درباره این توافق نامه ابراز رضایت کرد. وی تاکید کرد: این توافقنامه شرایط بسیار بهتری را برای حمایت از طریق ایالات متحده آمریکا در صورت وقوع بحران یا جنگ ایجاد می کند. به گفته وی این به ثبات در سراسر اروپای شمالی کمک می کند.

پس از امضای این توافقنامه، سبزهای اپوزیسیون قبلا از این واقعیت انتقاد کرده بودند که این توافقنامه استقرار تسلیحات هسته‌ای را مستثنی نمی کند. دولت اما خاطرنشان کرد که موضع سوئد مبنی بر عدم اجازه استقرار تسلیحات هسته‌ای در خاک سوئد در زمان صلح شناخته شده و مورد احترام است.

توافق مشابهی که بین نروژ و ایالات متحده آمریکا در سال 2021 امضا شد، حاوی بندی به استثنای سلاح های هسته‌ای بود. همچنین در دسامبر گذشته، دانمارک یک توافقنامه دفاعی با ایالات متحده آمریکا امضا کرد.

سوئد که برای مدت طولانی کشوری غیر متعهد بوده است، به تازگی به عضویت ناتو درآمده است. این کشور در ماه می 2022، تقریباً سه ماه پس از حمله روسیه به اوکراین، همراه با فنلاند درخواست عضویت در این ائتلاف نظامی را کرد. در حالی که کشور فنلاند در آوریل 2023 به ناتو ملحق شد، پذیرش سوئد تا مارس امسال به دلیل مخالفت ترکیه و مجارستان به تعویق افتاد.

سوئد تازه در 7 مارس پس از یک بن بست تقریباً دو ساله به عضویت ناتو درآمد. این کشور اسکاندیناوی در ماه مه 2022 تحت تأثیر تهاجم روسیه به اوکراین برای عضویت درخواست داد و در آن زمان هنوز امیدوار بود بتواند در تابستان آینده به عضویت درآید. با این حال، ترکیه و مجارستان، اعضای این ائتلاف نظامی روند الحاق را برای بیش از یک سال متوقف کردند.

در پایان ماه می بود که "میکائیل بیدن"، فرمانده کل این کشور نسبت به حمله احتمالی روسیه به جزیره گوتلند سوئد هشدار داده و گفت: من مطمئن هستم که پوتین حتی با دو چشم به گوتلند چشم دارد. وی به روزنامه های شبکه تحریریه آلمان گفت: هدف پوتین کنترل دریای بالتیک است.

بر اساس توافق دفاعی جدید بین سوئد و آمریکا، نیروهای آمریکایی مجاز به استفاده از 17 تأسیسات نظامی در سوئد هستند. اینها شامل فرودگاه‌های نظامی و پایگاه‌های دریایی و همچنین مکان‌های نیروی زمینی پراکنده در سراسر کشور است که در آن ایالات متحده مجاز به استقرار پرسنل و تجهیزات نظامی و انجام تمرینات است.

انتهای پیام/

نظر شما