شناسهٔ خبر: 67263916 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

انتخابات و تداوم راه شهید رئیسی

جهت تداوم راه شهید رئیسی ویژگی رئیس جمهور آینده، اخلاق مداری و پرهیز از سیاه نمایی دررقابت با دیگر نامزد‌های انتخابات است که رهبری بر آن تاکید دارند.

صاحب‌خبر -

انتخابات زودهنگام چهاردهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران درپی شهادت آیت الله رئیسی و همراهان خدومش در حالی روز‌های اوج خود را سپری می‌کند که مردم قدرشناس ایران اسلامی با گذشت چند هفته از این حادثه تلخ و ناگوار، همواره در سوگ خادم بی منت خود، اشک فراغ می‌ریزند و خدمات ماندگار دولت سیزدهم را شاخص مهمی در انتخاب خود دانسته و امیدوار به رحمت الهی درصدد انتخاب جانشینی با ویژگی‌ها و سیره حکمرانی سید شهیدان خدمت هستند.

آنچه پیش آمد مشیت الهی بود، امیدواریم خداوند متعال همانگونه که ملت سرافراز ایران را در حوادث و پیش آمد‌های گونا گون درطول چندین دهه از عمر با برکت جمهوری اسلامی به ساحل امن رساند با برگزاری انتخاباتی پرشور و رقابتی باردیگرصفحه زرینی برافتخارات ملت ایران افزوده شود.

در این مجال کوتاه برآنم در جوار قدسی مسجد الحرام ضمن دعای خیر برای همه هموطنان عزیز به عنوان شهروندی که توفیق حضور در بزرگترین اجتماع مسلمین را پیدا کرده، بر آستان الهی سجده شکر به جای آوره و به خود و وطنم ببالم که دیگر برادران مسلمان با افتخار از هیبت و عظمت استقلال ایران سرافراز می‌گویند و چشم امیدشان به اقتدار شما ملت تاریخ سازاست.

حافظ استقلال سیاسی کشور

همان گونه که مقام معظم رهبری در جمع جوانان و نوجوانان مدال آور در المپیاد‌های علمی و بین اللملی تاکید کردند که رئیس جمهور آینده باید استقلال سیاسی ایران را حفظ کند، اینجا مکه معظمه و خیل میلیونی مسلمین از اقصی نقاط دنیا، استقلال سیاسی ایران را می‌ستایند و بر استمرار و استحکام آن تاکید دارند.

بر این اساس اولین شاخص انتخاب رئیس جمهور آینده برخورداری از توانایی این ویژگی ممتاز است. زیرا تا ملتی مستقل نباشد، نمی‌تواند آزادی را بر جامعه حاکم سازد؛ همچنان که نخواهد توانست به دیگر خواسته‌های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی خود جامه عمل بپوشاند.

رئیس جمهوراخلاق مدار

ناگفته پیداست برای تداوم راه شهید رئیسی ویژگی دیگر رئیس جمهور آینده، اخلاق مداری و پرهیز از هرگونه تخریب و سیاه نمایی دررقابت با دیگر نامزد‌های انتخاباتی است که رهبر معظم انقلاب مکرر بر این مهم تاکید دارند و فرموده اند «کسانی که وارد رقابت‌های انتخاباتی می‌شوند، رعایت اخلاق را وظیفه خود بدانند تا خدای متعال دل‌های مردم را به بهترین گزینه هدایت کند. بدگویی، تهمت‌زنی و لجن‌پراکنی کمکی به پیشرفت کار‌ها نمی‌کند و به آبروی ملی هم لطمه می‌زند، صحنه انتخابات، صحنه عزت و حماسه و رقابت برای خدمت است نه میدان کشمکش برای تصاحب قدرت».

همان گونه که معظم له فرموده اند؛ وقتی سخن از اخلاق انتخاباتی است، نخستین چیزی که به ذهن می‌آید، رعایت حرمت، حیثیت و آبروی اشخاص است. فراموش نکنیم انتخابات در جامعه اسلامی مبتنی بر حضور شایستگان در مسئولیت است؛ لذا انتظارمی رود نامزد‌های محترم که از صالحان و نخبگان کشور محسوب می‌شوند در مناظرات انتخاباتی و نیز نشست‌های عمومی به بیان توانایی‌ها و شایستگی‌های خود بپردازند و اجازه دهند انتخاب کنندگان با توجه به این صلاحیت‌ها و شایستگی‌ها به گزینش درست دست زنند.

پایبندی به تعهدات

آنچه از فضای رقابت‌های انتخاباتی در رسانه‌ها و فضای مجازی منتشر می‌شود، تعهدات و وعده‌های گوناگون انتخاباتی از سوی نامزد‌های محترم است. امید آنکه منتخب مردم پس از پایان رقابت‌ها آنچه در محضر ملت شریف ایران متعهد شده را همواره نصب العین خود قرار داده و تلاش خود را برای تحقق آنها به کار گیرد؛ چه آنکه حضرت علی علیه السلام فرمودند «إنَّ العُهودَ قَلائدُ فی الأعناقِ إلی یَومِ القِیامَةِ، فمَن وَصَلَها وَصَلَهُ اللّه و مَن نَقَضَها خَذَلَهُ اللّه و مَنِ استَخَفَّ بِها خاصَمَتهُ إلَی الّذی أکَّدَها و أخَذَ خَلقَهُ بِحِفظِها؛ همانا پیمان ها، قلاده‌هایی است که تا روز قیامت بر گردن است، هر که آنها را رعایت کند خداوند به او احسان نماید و هر که آنها را بشکند خداوند او فرو بگذارد و هر که پیمان‌ها را سبک شمارد پیمان‌ها از او نزد آن کس که بر پیمان‌ها تأکید کرده و از خلق خود خواسته است تا آنها را پاس دارند، شکایت برد. (غرر الحکم، ۳۶۵۰)

تلاش و کار جهادی

تعبیر رهبر معظم انقلاب در پیام تسلیت شهدای خدمت درخصوص شخصیت آیت الله رئیسی درس آموز است که فرمود «رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت» این عبارت ضمن آنکه تجلیل از آن شهید والا مقام است، شاخص انتخاب اصلح نیز می‌باشد که با الهام از رهنمود‌های حضرت علی علیه السلام خطاب به مالک اشتر برای تعیین و گزینش مسئولان و کارگزاران بیان شده که می‌فرماید َو اجْعَلْ لِرَأْسِ کُلِّ أَمْرٍ مِنْ أُمُورِکَ رَأْساً مِنْهُمْ لَا یَقْهَرُهُ کَبِیرُهَا وَ لَا یَتَشَتَّتُ عَلَیْهِ کَثِیرُهَا؛‌ای مالک! برای هر یک از کار‌های اجتماعی و سیاسی و اقتصادی خود، مدیری تعیین کن که دارای دو ویژگی باشد. یکی این که بزرگی و عظمت کار او را ناتوان و مغلوب نسازد و دیگر این که زیادی و تراکم کار اورا خسته نکند. (نهج البلاغه، نامه ۵۳) امید آنکه با انتخاب اصلح رهرو راه شهیدان از صدر تا کنون باشیم.

منبع: 

نظر شما