شناسهٔ خبر: 67264724 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

یادداشت رسیده:

یادداشت رسیده | انتخابات و تداوم راه شهید رئیسی

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین نیکزاد به بهانه چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری یادداشتی را با عنوان «انتخابات و تداوم راه شهید رئیسی» به رشته تحریر در آورد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام و المسلمین حمید نیکزاد، مشاور وزیر آموزش و پرورش و دبیرستاد همکاریها به بهانه چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری از سرزمین وحی یادداشتی را با عنوان «انتخابات و تداوم راه شهید رئیسی» به رشته تحریر در آورد که مشروح آن را در ذیل می خوانیم؛

انتخابات زودهنگام چهاردهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران درپی شهادت آیت الله رئیسی وهمراهان خدومش در حالی روزهای اوج خود را سپری می کند که مردم قدر شناس ایران اسلامی با گذشت چند هفته از این حادثه تلخ و ناگوار، همواره در سوگ خادم بی منت خود، اشک فراغ می ریزند و خدمات ماندگاردولت سیزدهم را شاخص مهمی در انتخاب خود دانسته و امید واربه رحمت الهی درصدد انتخاب جانشینی با ویژگی ها و سیره حکمرانی سید شهیدان خدمت اند.

آنچه پیش آمد مشیت الهی بود، امیدواریم خداوند متعال همانگونه که ملت سرافراز ایران را در حوادث و پیش آمدهای گونا گون درطول چندین دهه ازعمربا برکت جمهوری اسلامی به ساحل امن رساند با برگزاری انتخاباتی پرشور و رقابتی باردیگرصفحه زرینی برافتخارات ملت ایران افزوده شود.

در این مجال کوتاه برآنم در جوارقدسی مسجد الحرام ضمن دعای خیر برای همه هموطنان عزیز به عنوان شهروندی که توفیق حضور در بزرگترین اجتماع مسلمین را پیدا کرده برآستان الهی سجده شکربجای آوره و به خود و وطنم ببالم که دیگر برادران مسلمان با افتخارازهیبت و عظمت استقلال ایران سر افراز می گویند و چشم امیدشان به اقتدار شما ملت تاریخ سازاست.

حافظ استقلال سیاسی کشور

همان گونه که مقام معظم رهبری در جمع جوانان و نوجوانان مدال آوردرالمپیادهای علمی و بین اللملی تاکید کردند که رئیس جمهورآینده باید استقلال سیاسی ایران را حفظ کند، اینجا مکه معظمه وخیل میلیونی مسلمین ازاقصی نقاط دنیا، استقلال سیاسی ایران را می ستایند وبراستمرارواستحکام آن تاکید دارند.

براین اساس اولین شاخص انتخاب رئیس جمهورآینده برخورداری ازتوانایی این ویژگی ممتاز است، زیرا تا ملتی مستقل نباشد نمی‌تواند آزادی را بر جامعه حاکم سازد، همچنان که نخواهد توانست به دیگرخواسته‌های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی خود جامه عمل بپوشاند.

رئیس جمهوراخلاق مدار

نا گفته پیداست برای تداوم راه شهید رئیسی ویژگی دیگررئیس جمهورآینده اخلاق مداری و پرهیز ازهر گونه تخریب یا خدای ناخواسته سیاه نمایی دررقابت با دیگرنامزدهای انتخاباتی است که رهبرمعظم انقلاب مکرربراین مهم تاکید دارند و فرموده اند؛ " کسانی که وارد رقابت‌های انتخاباتی می‌شوند، رعایت اخلاق را وظیفه خود بدانند تا خدای متعال دل‌های مردم را به بهترین گزینه هدایت کند، بدگویی، تهمت‌زنی و لجن‌پراکنی کمکی به پیشرفت کارها نمی‌کند و به آبروی ملی هم لطمه می‌زند، صحنه انتخابات، صحنه عزت و حماسه و رقابت برای خدمت است نه میدان کشمکش برای تصاحب قدرت. "

همان گونه که معظم له فرموده اند؛ وقتی سخن ازاخلاق انتخاباتی است، نخستین چیزی که به ذهن می آید، رعایت حرمت، حیثیت وآبروی اشخاص است، فراموش نکنیم انتخابات در جامعه اسلامی مبتنی بر حضور شایستگان در مسئولیت است لذا انتظارمی رود نامزدهای محترم که از صالحان و نخبگان کشورمحسوب می شوند در مناظرات انتخاباتی و نیز نشست های عمومی به بیان توانایی ها و شایستگی های خود بپردازند و اجازه دهند انتخاب کنندگان با توجه به این صلاحیت ها و شایستگی ها به گزینش درست دست زنند.

پایبندی به تعهدات

آنچه از فضای رقابتهای انتخاباتی دررسانه ها و فضای مجازی منتشرمی شود تعهدات و وعده های گوناگون انتخاباتی ازسوی نامزدهای محترم است، امید آنکه منتخب مردم پس از پایان رقابت ها آنچه درمحضرملت شریف ایران متعهد شده را همواره نصب العین خود قرار داده وتلاش خود را برای تحقق آنها به کار گیرد چه انکه حضرت علی علیه السلام فرمودند: إنَّ العُهودَ قَلائدُ فی الأعناقِ إلی یَومِ القِیامَةِ، فمَن وَصَلَها وَصَلَهُ اللّه، و مَن نَقَضَها خَذَلَهُ اللّه، و مَنِ استَخَفَّ بِها خاصَمَتهُ إلَی الّذی أکَّدَها و أخَذَ خَلقَهُ بِحِفظِها؛ همانا پیمانها، قلاده هایی است که تا روز قیامت بر گردن است، هر که آنها را رعایت کند خداوند به او احسان نماید و هر که آنها را بشکند خداوند او فرو بگذارد و هر که پیمانها را سبک شمارد پیمانها از او نزد آن کس که بر پیمانها تأکید کرده و از خلق خود خواسته است تا آنها را پاس دارند، شکایت برد. / غرر الحکم، ۳۶۵۰

تلاش وکار جهادی

تعبیر رهبرمعظم انقلاب در پیام تسلیت شهدای خدمت درخصوص شخصیت آیت الله رئیسی درس آموزاست که فرمود؛ "رئیسی عزیزخستگی نمی شناخت" این عبارت ضمن آنکه تجلیل ازآن شهید والا مقام است شاخص انتخاب اصلح نیزمی باشد که با الهام از رهنمودهای حضرت علی علیه السلام خطاب به مالک اشتر برای تعیین و گزینش مسؤولان و کارگزاران بیان شده که می فرماید: «َو اجْعَلْ لِرَأْسِ کُلِّ أَمْرٍ مِنْ أُمُورِکَ رَأْساً مِنْهُمْ لَا یَقْهَرُهُ کَبِیرُهَا وَ لَا یَتَشَتَّتُ عَلَیْهِ کَثِیرُهَا». ای مالک! برای هر یک از کارهای اجتماعی و سیاسی و اقتصادی خود، مدیری تعیین کن که دارای دو ویژگی باشد: بزرگی و عظمت کار او را ناتوان و مغلوب نسازد ونیز زیادی و تراکم کار اورا خسته نکند. / نهج البلاغه، نامه ۵۳.

امید آنکه با انتخاب اصلح رهرو راه شهیدان از صدر تا کنون باشیم.

مکه مکرمه

حمید نیکزاد مشاور وزیرآموزش و پرورش

نظر شما