شناسهٔ خبر: 67263801 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

رکوردها دست از سر CR7 برنمی‌دارند

خودنمایی «ژن خوب» در یورو ۲۰۲۴/ جواهر ترکیه‌ای، آقازاده پرتغالی!

دور اول مرحله گروهی مسابقات یورو ۲۰۲۴ به پایان رسید و نکته جالب اینکه هیچ دیداری بدون گل نبود.

صاحب‌خبر -

خودنمایی «ژن خوب» در یورو 2024/ جواهر ترکیه ای، آقازاده پرتغالی!

به گزارش تابناک ورزشی، روز پنجم از رقابت‌های فوتبال یورو ۲۰۲۴ دیروز (سه‌شنبه) با جدال تیم‌های ترکیه و گرجستان از گروه F آغاز شد که طی آن، ترکیه با نتیجه ۳ بر یک حریفش را شکست داد.

در این دیدار مرت مولدور (۲۵)، آردا گولر (۶۵) و کرم آکتورک‌اوغلو (۷+۹۰) برای ترکیه و میکاتادزه (۳۲) برای گرجستان گلزنی کردند. یکی از نکات مهم این مسابقه عملکرد نه چندان مطلوب کواراتسخیا ستاره گرجستان بود که نتوانست در حد و اندازه‌های نامش عمل کند و اجازه فرصت‌نمایی پیدا نکرد. از سویی فوتبال روی خوش خود را به گیورگی میکاتادزه نشان داد و او به مرد تاریخ‌ساز گرجستان تبدیل شد. میکاتادزه یک ماه پس از سقوط به لیگ دو فرانسه به همراه متز، زننده اولین گل تاریخ گرجستان در مسابقات یورو شد. این بازیکن ۲۳ ساله، در ۶ بازی اخیر خود برای گرجستان موفق به زدن ۶ گل شده است.

خودنمایی «ژن خوب» در یورو 2024/ جواهر ترکیه ای، آقازاده پرتغالی!

در سمت مقابل، تیم ملی ترکیه برای اولین‌بار از سال ۱۹۶۴، همزمان دو بازیکن زیر ۲۰ سال در ترکیب خود داشت؛ آردا گولر و کنان ییلدیز. در این بین آردا گولر نگاه‌ها را به خود خیره کرد. او با ۱۹ سال و ۱۱۴ روز به جوان‌ترین بازیکن ترکیه‌ای تبدیل شد که در تاریخ تورنمنت‌های بزرگ، جام جهانی و یورو گل زده است. از سویی او با عبور از رکورد کریس رونالدو (۱۹ سال و ۱۲۸ روز)، به جوان‌ترین بازیکن یورو تبدیل شد که در اولین بازی خود در این مسابقات گل می‌زند. فقط ۳ بازیکن نوجوان در اولین بازی خود در یورو گل زده‌اند: فرانس بنه (مجارستان ۱۹۶۴)، کریس رونالدو (پرتغال ۲۰۰۴) و حالا گولر. آردا گولر که عنوان بهترین بازیکن این دیدار را از آن خود کرد، پس از بازی گفت: «کارلو آنچلوتی قبل از بازی برایم پیام فرستاد و برای من آرزوی موفقیت کرد. حمایتی که در رئال مادرید از من می‌شود، به من انگیزه زیادی می‌دهد». گولر در این فصل در ۷ مسابقه برای تیم ملی و باشگاه از ابتدا در زمین بوده و ۷ گل به ثمر رسانده است. گفتنی است شوت زیبای او منجر به گل دوم ترکیه شد و توپ ۱۱۸ کیلومتر بر ساعت سرعت داشت. وینچنزو مونتلا، سرمربی تیم ملی فوتبال ترکیه که از برتری تیمش حسابی خوشحال بود، گفت: «پیروزی ترکیه بهترین هدیه تولدم بود. ما رؤیای صعود داریم».

بازگشت پرتغال با تعویض‌های طلایی مارتینز
دور نخست مرحله گروهی یورو ۲۰۲۴ با برتری ۲ بر یک پرتغال مقابل جمهوری چک به پایان رسید. در این دیدار که از گروه F و در ورزشگاه لایپزیش برگزار شد، هراناک (گل‌به‌خودی - ۶۹) و کونسیسائو (۲+۹۰) برای پرتغال و پرو وود (۶۲) برای جمهوری چک گلزنی کردند. نکته مهم اینکه گل دوم و پیروزی بخش پرتغال محصول مشترک تعویض‌های مارتینز، سرمربی این تیم بود. کونسیسائو در دقیقه ۹۰ جایگزین ویتینیا شد و پاس گل را هم پدرو نتو داد که همزمان با کونسیسائو و به جای نونو مندز وارد زمین شد.

هواداران جمهوری چک برای تضعیف روحیه رونالدو قبل بازی فریاد «مسی مسی» سر می‌دادند، اما فوق ستاره پرتغالی دنیای فوتبال که به اتفاقات اینچنینی عادت دارد، در زمین حضور داشت و یکبار دیگر رکوردهایی جالب را از آن خود کرد. کریستیانو رونالدو با قرار گرفتن در ترکیب ابتدایی تیمش، ضمن تبدیل شدن به سومین بازیکن مسن تاریخ یورو (۳۹ سال و ۱۳۴ روز)، اولین بازیکنی شد که طی ۶ دوره مختلف این تورنمنت به میدان می‌رود. اسطوره پرتغالی در ۵ دوره گذشته در ۲۵ بازی، ۱۴ گل و ۶ پاس گل به ثبت رسانده و یک قهرمانی و یک نایب‌قهرمانی حاصل تلاش او بوده است. همچنین فوق ستاره پرتغالی اولین بازیکن اروپایی است که در ۱۱ تورنمنت معتبر بین‌المللی بازی کرده است.

خودنمایی «ژن خوب» در یورو 2024/ جواهر ترکیه ای، آقازاده پرتغالی!

گرچه ویتینیا به عنوان بهترین بازیکن دیدار پرتغال و چک انتخاب شد، اما پس از بازی همه از یک آقازاده صحبت می کردند؛ فرانسیسکو پسر سرجیو کونسیسائو! کونسیسائو جوان (پسر سرمربی پورتو) با درخشش خود در پورتو در فهرست تیم ملی پرتغال برای یورو ۲۰۲۴ قرار گرفت و در حالی که پرتغال تا دقیقه ۹۰ برابر چک متوقف شده بود، سرمربی او را وارد زمین کرد تا تنها ۱۱۱ ثانیه پس از ورودش به زمین گل برتری پرتغال را به ثمر برساند. او نشان داد که از ژن خوب بهره می برد. ۲۳ سال و ۱۱ ماه پیش و در جریان برتری پرتغال مقابل آلمان در دور گروهی یورو ۲۰۰۰، سرجیو کونسیسائو ۳ گل برای سلسائو به ثمر رساند و با هت تریک ماندگار خود، زمینه‌ساز برتری قاطع پرتغال مقابل ژرمن‌ها شد. حالا پس از نزدیک به ۲۴ سال، پسر سرجیو کونسیسائو یعنی فرانسیسکو ناجی پرتغال در دیداری از رقابت‌های یورو شد. او باعث شد در بازی نخست پرتغال در یورو امسال، پایان خوشی برای رونالدو و یارانش رقم بخورد.

تمام بازی‌های هفته اول گل داشتند!
نگاهی به بازی‌های هفته اول نشان می‌دهد که یورو ۲۰۲۴ شروع بسیار خوبی را تجربه کرده است. در این دور، ۱۲ بازی برگزار شد که در تمامی آن‌ها دست کم یک گل به ثمر رسید و به عبارتی دیگر، هیچ دیداری با نتیجه صفر - صفر خاتمه نیافت. در این ۱۲ بازی، ۳۴ گل بین تیم‌ها رد و بدل شد و به طور میانگین، شاهد ثبت ۲.۸ گل به ازای هر بازی بودیم.

نظر شما