شناسهٔ خبر: 67263795 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

با توجه به افزایش ذخایر طلا

بانک‌های مرکزی طلایی‌تر شدند

محبوبه محمدآبادی

بررسی‌ها نشان می‌دهد که ۲۹ درصد از بانک‌های مرکزی در جهان انتظار داشتند ذخایر طلای خود در ۱۲ ماه آینده افزایش یابد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، شورای جهانی طلا (WGC) در نظرسنجی سالانه خود اعلام کرد که بانک‌های مرکزی بیشتری قصد دارند در یک سال به ذخایر طلای خود بیافزایند و بسیاری از آنها انتظار دارند که سایرین نیز این کار را به دلیل عدم اطمینان اقتصادی کلان و سیاسی با وجود قیمت‌های بالای این فلز گرانبها انجام دهند.

تقاضا برای طلا از سوی بانک‌های مرکزی در دو سال گذشته افزایش یافته است زیرا برخی کشورها ذخایر ارز خارجی خود را متنوع کرده‌اند. تقاضای آنها به افزایش قیمت طلا در ماه مارس تا مه کمک کرد و قیمت نقدی به رکورد ۲۴۴۹ دلار و ۸۹ سنت در هر اونس در ۲۰ مه رسید.

شائوکی فن، رئیس بخش بانک‌های مرکزی شورای جهانی طلا در بیانیه‌ای گفت با وجود تقاضای بی سابقه از سوی بخش رسمی در دو سال گذشته، همراه با افزایش قیمت طلا، بسیاری از مدیران ذخایر همچنان اشتیاق خود را برای طلا حفظ کرده‌اند.

این نظرسنجی که در ماه‌های فوریه تا آوریل انجام شد و در مجموع شامل ۶۹ پاسخ بود، نشان داد که ۲۹ درصد از بانک‌های مرکزی انتظار دارند ذخایر طلای خود در ۱۲ ماه آینده افزایش یابد. این بالاترین سطح از زمانی است که شورای جهانی طلا، این نظرسنجی را در سال ۲۰۱۸ آغاز کرد و در مقایسه با ۲۴ درصد در سال ۲۰۲۳ است.

شورای جهانی طلا اعلام کرد که ۸۱ درصد از پاسخ دهندگان انتظار داشتند که ذخایر طلای بانک مرکزی جهانی در ۱۲ ماه آینده افزایش یابد، در حالی که این میزان در سال گذشته ۷۱ درصد بود.

طبق گزارش رویترز، در حالی که در سال‌های گذشته، «موقعیت تاریخی» طلا مهمترین دلیل بانک‌های مرکزی برای نگهداری طلا بود. این عامل در میان پاسخ‌های نظرسنجی شورای جهانی طلا در سال جاری به پنجمین کاهش یافت.

انتهای پیام

نظر شما