شناسهٔ خبر: 67282209 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

رئیس مرکز اقلیم سازمان هواشناسی خبر داد؛

عدم استقرار صنایع آب‌بر در بخش‌های مرکزی کشور

وظیفه گفت: مرکز ایران ۲۵ درصد از سهم آب کشور را دریافت کند این در حالی است که بیش از نیمی جمعیت ایران در مناطق مرکزی ساکن هستند.

صاحب‌خبر -

احد وظیفه رئیس مرکز اقلیم  و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی در برنامه چرخ شبکه چهار سیما با بیان اینکه ایران جزو  اقیلم‌های کم بارش در دنیا است گفت: ایران جزو مناطق کم بارش دنیا است و کمربند‌های بیابانی را در ایران تشکیل می‌دهد.

وی افزود: دو رشته کوه البرز و زاگرس اگر در ایران نبودند ایران دارای کویر‌های بیابانی زیادی  راشامل میشد و اقلیم‌های ایران هم همانند عربستان خشک میشد گفت:میانگین بارش‌ها در ایران  حدود یک چهارم دنیا است به طوری که میانگین بارش‌ها در دنیا ۸۰۰ میلی متر است امادر ایران میانگین بارش‌ها حدود ۲۰۰ میلی متر است.

وظیفه با بیان اینکه دمای بالا و بارندگی  اقلیم هر منطقه را تشکیل می‌دهد و با توجه به توپوگرافی کشور رشته کوه‌های البرز و زاگرس  باعث شده ایران از اقلیم متعدل و گرمی برخوردار شود.

او اظهار کرد: زمانی که دمای هوا بالا می‌رود شدت تبخیر در ایران افزایش می‌یابد به طوری که هر یک درجه دمای هوا  باعث می‌شود که ۷ درصد دمای آب دریاچه‌ها تبخیر شود.

وظیفه با بیان اینکه  بناگر در ۵۰ سال گذشته به طور متوسط دو درجه دمای هوای کشور افزایش یافته است، یعنی حدود ۱۵ درصد شدت تبخیر بالاتر رفته است، این یعنی اینکه سطح دریاچه در معرض تابش مستقیم خورشید با سرعت و شدت بیشتری تبخیر می‌شود اضافه کرد: تغییر اقلیم این چنین اثراتی دارد و اگر دیده می‌شود که سرزمین ما خشک‌تر شده است به دلیل تغییراتی است در جو رخ داده است.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی دگفت: در عصر مدرن به طبیعت و آب احترام گذاشته نشده است و اقداماتی مانند انحراف آب از مسیر اصلی، استخراج بیش از حد منابع آب‌های زیرزمینی، رعایت نکردن حقآبه‌های تالاب‌ها و دریاچه‌ها و... باعث فرونشست زمین و تغییرات گسترده شده است.

 وظیفه افزود: بخش مهمی از تولیدات ما به کشاورزی وابسته است و مهم‌ترین مصرف کننده آب کشور هم بخش کشاورزی است علاوه بر آن بخش عمده از انرژی کشور به‌ویژه در فصل گرم سال از آب تامین می‌شود بنابراین باید به دنبال راهکار‌هایی برای کاهش مصرف آب در بخش‌های پرمصرف به‌گونه‌ای باشیم که اقتصادمان هم پایدار بماند.

وی با بیان اینکه استقرار صنایع آب‌بر از گذشته در مناطق مرکزی ایران اشتباه بوده است، گفت: مرکز ایران حدود ۲۵ درصد سهم آب کشور را دریافت می‌کند این در حالی است که بیش از نیمی از جمعیت ایران در این مناطق ساکن هستند. در این شرایط از این به بعد نباید صنایع آب‌بر را در بخش‌های مرکزی کشور مستقر کنیم.

<div id="video-display-embed-code_19461685"><script type="text/JavaScript" src="https://www.yjc.ir/fa/news/play/embed/8760541/19461685?width=400&height=300"></script></div>

 خبرنگار: محبوبه کباری

نظر شما