شناسهٔ خبر: 67263708 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

به همت انتشارات کتاب جمکران؛

کتاب «رجعت» شیخ حر عاملی منتشر شد

ترجمه کتاب «الإیقاظ من الِهجعَة بالبُرهان عَلی الّرجعَه» اثر گران‌سنگ شیخ حر عاملی، با نام «رجعت» توسط انتشارات کتاب جمکران منتشر شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا ترجمه کتاب الإیقاظ من الِهجعَة بالبُرهان عَلی الّرجعَه، اثر گران‌سنگ شیخ حر عاملی، با نام «رجعت» توسط انتشارات کتاب جمکران منتشر شد. «رجعت» که در معنا و مفهوم، بازگشت گروهی از انسان‌ها بعد از مرگ و قبل از قیامت است از مسلمّات و ضروریات عقاید شیعی به‌شمار می‌رود. درباره «رجعت»، کتاب‌های بسیاری نوشته شده است اما از مهم‌ترین آن‌ها که به دست علمای تراز شیعیان نگاشته شده است کتاب «الإیقاظ من الِهجعَة بالبُرهان عَلی الّرجعَة» اثر گران‌سنگ مرحوم شیخ حر عاملی است.

شیخ محمد بن حسن حر عاملی، معروف به «شیخ حر عاملی» محدّث و فقیه امامی در قرن یازدهم و مؤلف کتاب «وسائل الشیعه» است که نزد علمای تراز اول، شخصیتی برجسته و منزلتی وارسته دارد. ایشان درباره محتوای کتاب الإیقاظ در انتهای آن می‌نویسد: ما در این کتاب بیش از ۶۷۰ حدیث و دلیل و آیه ذکر کردیم و گمان نمی‌رود در هیچ‌یک از مسائل اصول و فروع، این قدر دلیل یافت شود.

مرحوم شیخ حر عاملی این اثر را در دوازده باب، به تعداد امامان معصوم (ع) تألیف کرده و در هر باب، به اثبات مسئله رجعت پرداخته است. باب‌ها عبارتند از: مقدمات، دلایل صحت، امکان و وقوع رجعت، آیات قرآن کریم درباره رجعت، شباهت وقایع گذشته بر امت‌های پیشین و امت اسلام، پیشینه رجعت در امت‌های گذشته، وقوع رجعت در انبیا و اوصیای گذشته، رجعت در امت اسلام، پیشینه رجعت انبیا و ائمه دلیل بر رجعت موعود، وقوع رجعت شیعیان و غیرشیعیان، اخباری در رجعت جمعی از انبیا و ائمه، اثبات وجود یا عدم‌دولتی پس از دولت حضرت مهدی، شبهات منکران رجعت و پاسخ آن‌ها.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم:

اولین دلیل که می توان برای رجعت آورد، همان است که برای صحت معاد می‌آورند. در نتیجۀ این دلیل، معلوم می‌شود رجعت امری است ممکن (یعنی محال نیست) و ازآنجا که گوینده راست‌گو از آن خبر داده، پس حق است. اما اینکه رجعت امری ممکن است، روشن است؛ زیرا مکرر اتفاق افتاده (که مرده‌ای زنده شده است؛ نظیر معجزه حضرت عیسی (ع) و غیره) و وقوع، دلیل امکان است…

کتاب «رجعت» که پیش از این در انتشارات موعود عصر به چاپ رسیده بود، اکنون با ترجمه واحد پژوهش این مؤسسه، توسط انتشارات کتاب جمکران در ۳۵۲ صفحه و به قیمت ۲۵۰ هزار تومان روانۀ بازار نشر شده است.

نظر شما