شناسهٔ خبر: 67282285 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

«ره نشان» روایتی از زندگی فرمانده ترور حسنعلی منصور به بازار کتاب رسید

تاریخ شفاهی شهید محمد صادق امانی همزمان با سالگرد شهادتش به بازار نشر رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، سی و دومین عنوان از سری کتاب‌های «انقلاب اسلامی» انتشارات ایران با عنوان «ره‌نشان» به سی و دو روایت از همرزمان شهید محمد صادق امانی پرداخته است.

شهید امانی از اوایل دهه سی با تأسیس گروه شیعیان که اهداف مشترکی فکری با گروه فدائیان اسلام داشت اما رفتاری متفاوت در پیش گرفته بود مبارزه را آغاز کرد. وی پس از نهضت امام خمینی یکی از چهره‌های شاخصی بود که در هیأت‌های مذهبی به یاری ایشان شناخت و پس از دستور امام نسبت به وحدت، از مؤسسین هیأت‌های مؤتلفه اسلامی شد. او در کنار شهید مهدی عراقی شاخه نظامی این گروه را تأسیس کرد و پس از فتوای امام نسبت به حرمت سکوت در برابر کاپیتولاسیون آمریکایی، هنگامی که ایشان تبعید شده بودند و دسترسی به ایشان ممکن نبود با اخذ مجوز از نمایندگان ایشان و کسب فتوا از مرجع تقلید در دسترس، آیت الله میلانی، فرماندهی اجرای حکم الهی درباره حسنعلی منصور را بر عهده داشت. 

این کتاب در ۳۲ روایت مجزا از افراد مختلف، به شرح احوال و نوع مبارزه و تفکر شهید محمدصادق امانی پرداخته است؛ روایت‌های مستندی از وقایع مهم که در خلال آنها روزگار کوتاه زندگی این شهید و شکل­‌گیری هیأت‌های مؤتلفه اسلامی پیش‌روی خواننده قرار می‌گیرد. راویان این کتاب بر شخصیت معنوی شهید تأکید دارند تا جایی که در دومین روایت، از قول شهید بهشتی نقل شده است که دیدار با او شما را به یاد خدا می‌انداخت. 

شهید محمد صادق امانی همراه با سه تن از اعضای شاخه مسلحانه، شهیدان محمد بخارایی، رضا صفارهرندی و مرتضی نیک‌نژاد در ۲۶ خردادماه ۱۳۴۴ در پادگان حشمتیه به جوخه اعدام سپرده شدند.

عنوان کتاب با الهام از جمله‌ای از رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره او و یاران شهیدش اخذ شده که فرموده بودند «این شهدای چهارگانه ... حقیقتا در دوران ظلمات، نور خدا بودند که درخشیدند و فضا و دلها را روشن کردند و راه را به خیلی‌ها نشان دادند.» ایشان در سخنان خود به دشواری کار این شهید در روزگاری اشاره می‌کند که هنوز مبارزات نه شکل علنی به خود گرفته بود و نه تبیین آن برای همۀ مردم جاری شده بود که نوع مبارزه و حتی نوع شهادت شهید امانی را متفاوت ساخته است.

این کتاب به کوشش محمد مهدی اسلامی در ۴۶۴ صفحه و قطع رقعی به قیمت ۳۲۵ هزار تومان منتشر شده است.

نظر شما