شناسهٔ خبر: 67263500 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

ارتش رژیم صهیونیستی به دنبال اشغال طولانی مدت «محور نتزاریم»

حمید محمدطاهری

همزمان با آغاز حملات زمینی رژیم صهیونیستی به نوار غزه در ۲۷ اکتبر ۲۰۲۳، این رژیم عملیات بمباران و تخریب در محور «الشهداء» که در میان صهیونیست‌ها به محور «نتزاریم» معروف است را تشدید کرده است تا با تسلط و باقی ماندن طولانی مدت در آنجا از آن به عنوان اهرمی در مذاکرات تبادل اسرا استفاده کند و از سوی دیگر محاصره بر نوار غزه را تشدید کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، محور نتزاریم در حال حاضر شمال نوار غزه را از جنوب آن جدا می‌کند و میان جنوب شهر غزه و استان مرکزی واقع شده و از منطقه مجاور شهرک «بئیری» در شرق نوار غزه آغاز و به دریای مدیترانه در غرب این باریکه ختم می‌شود و طول آن حدود هفت کیلومتر است.

منطقه‌ای که در حال حاضر این محور روی آن ایجاد شده است یک شهرک صهیونیست نشین به نام نتزاریم بود که صهیونیست‌ها با عقب نشینی یکجانبه خود در سال ۲۰۰۵ آن را برچیدند. رژیم اشغالگر در حال حاضر مانع از عبور فلسطینی‌ها به شمال نوار غزه از طریق این محور می‌شود و ده‌ها فلسطینی را در جریان تلاش برای عبور از این محور هدف قرار داد که شهید و مجروح شدند و تعدادی دیگر نیز بازداشت شدند. در حال حاضر در محور نتزاریم مواضع نظامی ارتش رژیم صهیونیست قرار دارد و ارتش و خودروهایش در آن مستقر هستند و این تجهیزات برای حملات زمینی در مناطق مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

روزنامه العربی الجدید در گزارشی در این باره نوشت در پی ادامه حملات زمینی برای هشتمین ماه متوالی، اشغالگران عمداً با بمباران و یا با گسترش عملیات در مناطق نزدیک، تمامی تاسیسات این محور را از بین بردند.

ارتش رژیم صهیونیستی به دنبال اشغال طولانی مدت «محور نتزاریم» ویرانی ناشی از حملات به مناطق اطراف محور نتزاریم

تصاویر ماهواره‌ای تخریب گسترده‌ای چه در سطح کشاورزی از طریق بولدوزر یا حتی تخریب گسترده ساختمان‌ها، امکانات آموزشی و خانه‌ها با بمباران را نشان می‌دهند. عملیات بمباران و گسترش نفوذ در «محور نتزاریم» منعکس کننده سناریوهایی از طرح‌های جنگی است که اولین آن تداوم حضور رژیم صهیونیستی در طولانی‌ترین مدت ممکن و جلوگیری از انجام عملیات توسط مقاومت در این منطقه است. در مقابل مقاومت فلسطین با کمین‌هایی که انجام می‌دهد یا عملیات‌های روزانه توسط تسلیحات نظامی ترکیبی با موشک‌های کوتاه‌برد و خمپاره‌، عملیات خود را در این محور تشدید کرده است.

اخیراً، اشغالگران چندین عملیات را در مناطق جنوبی محله «الزیتون» در مجاورت محور نتزاریم، و همچنین منطقه «المغراقه» و منطقه «الزهراء» در جنوب شهر غزه، از طریق بمباران هوایی یا ورود زمینی انجام دادند. عملیات مجتمع پزشکی «الشفا» سه ماه قبل از همین محور آغاز شد و در جریان «انتفاضه الاقصی» که تا سال ۲۰۰۵ ادامه داشت، مقاومت فلسطین شهرک نتزاریم را که بعدها به یک محور تبدیل شد، به عنوان یک هدف در نظر می‌گرفت و به همین دلیل عملیات خود را علیه ارتش رژیم اشغالگر در این محور تشدید کرد و به دلیل همین اهمیت دشمن در جریان طوفان الاقصی تلاش کرد تا بار دیگر کنترل این محور را به دست بگیرد.

«حسام الدجنی» استاد علوم سیاسی در دانشگاه «الامه» غزه در این باره معتقد است: رژیم اشغالگر در جریان تلاش برای کنترل هر منطقه‌ای، محاسبات متعددی دارد و نگران حملات مقاومت است و می‌ترسد که محور نتزاریم به هدف همیشگی آن تبدیل شود و هراز چند گاهی آن را هدف قرار دهد.

الدجنی به العربی الجدید گفت: این مهم‌ترین چیزی است که اشغالگران از آن می‌ترسند و به همین دلیل به استقرار استحکامات برای نیروهای خود در محور نتزاریم متوسل شدند.

ارتش رژیم صهیونیستی به دنبال اشغال طولانی مدت «محور نتزاریم» محور «نتزاریم» روی نقشه

این استاد علوم سیاسی خاطرنشان کرد: تبدیل محورهای نتزاریم و فیلادلفیا به محور فرسایش، با توجه به ادامه جنگ در نوار غزه و نبود چشم‌اندازی برای توقف موقت آن، پیامدهای منفی برای رژیم صهیونیستی به همراه خواهد داشت. به دلیل همین اهمیت این محور به  یک کارت برای مذاکره تبدیل شده است و اشغالگران در تلاش هستند تا از آن برای تحت فشار قرار دادن مقاومت در مذاکرات تبادل اسرا استفاده کنند.

در همین راستا، «صائب عریقات» سرلشگر بازنشسته فلسطینی و کارشناس مسائل نظامی می‌گوید: رژیم اشغالگر در پی عملیات فرسایشی مقاومت درصدد است تا از طریق محور نتزاریم امنیت سربازان خود را حفظ کند و درصدد استقرار طولانی مدت در این محور است، مقاومت نیز از این مساله آگاه است و به همین دلیل شاخه‌های مختلف آن درحال بمباران روزانه این محور هستند.

وی اضافه کرد: رژیم اشغالگر در حال بمباران و برجای گذاشتن ویرانی تلاش می‌کند تا مانع حملات مقاومت به نیروهایش شود و به همین دلیل هراز چندگاهی حملاتی را به مناطق مجاور این محور انجام می‌دهد.

وی اظهار کرد: محور نتزاریم از اهمیت بالایی برای اشغالگران برخوردار است؛ چراکه از یک جهت عامل جدا کردن شمال و جنوب نوار غزه به شمار می‌رود و از جهت دیگر در کنار محور فیلادلفیا به تشدید محاصره این باریکه توسط اسرائیلی‌ها کمک می‌کند.

این متخصص امور نظامی همچنین اعلام کرد: داده‌های میدانی حاکی از توانایی مقاومت برای یک جنگ فرسایشی علیه اشغالگران در محور نتزاریم از طریق بمب‌گذاری و حملات خمپاره‌ای و راکتی است و همین مساله ماندن ارتش رژیم صهیونیستی در این محور را هزینه بر کرده است.

به گفته عریقات، تحولات اخیر حاکی از تلاش رژیم اشغالگر برای حفظ این وضعیت جدایی میان شمال و جنوب نوار غزه به دلیل اهمیت عملیاتی آن برای سربازان ارتش رژیم صهیونیستی و جلوگیری از تحرک میان شهرها توسط فلسطینی‌ها است.

انتهای پیام

نظر شما