شناسهٔ خبر: 67263079 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

با طالبان نباید مانند دولت رفتار شود

صاحب‌خبر -
گروه بین الملل: گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل می‌گوید طالبان به عنوان دولت به رسمیت شناخته نمی‌شوند و نباید مانند یک دولت با آنها رفتار شود.
ریچارد بنت تازه‌ترین گزارش خود از وضعیت حقوق بشر در افغانستان را  به پنجاه و ششمین جلسه شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو ارائه کرد.
 بنت با اشاره به سومین نشست دوحه گفت که نباید زنان و دختران به حاشیه رانده شوند و حکومت طالبان «نباید اجازه داشته باشد که شرایط جلسات با میزبانی سازمان ملل را دیکته کنند.»
او گفت گزارشش بر تبعیض‌ و سیاست‌های ضد زن حکومت طالبان متمرکز است و عملکرد طالبان در این زمینه خشونت با تمام جمعیت است:«خشونت علیه زنان و دختران در افغانستان بسیار شدید و گسترده است. من به این نتیجه رسیده‌ام که ممکن است جنایت علیه بشریت شمرده شود.» بنت سیاست‌های طالبان در این زمینه را «فراگیر و روشمند که با سیاست‌های دستوری اجرا می‌شوند» خواند و گفت که از ژوئن گذشته، حکومت طالبان با صدور دست‌کم ۵۲ فرمان دیگر محدودیت‌ زنان و دختران را تشدید کرده است که فراگیر اجرا می‌شوند.
او گفت این نظام سلطه و سرکوب زنان و دختران باید بحث در مورد تدوین آپارتاید جنسیتی را به عنوان جنایت علیه بشریت برانگيزد و از تمام ابزارها برای تغییر این وضعیت استفاده شود.
نصیر اندیشه، سفیر دولت قبلی افغانستان در ژنو در این جلسه گفت که باتوجه به این گزارش، دولت‌ها نباید روابط خود را با حکومت طالبان عادی کنند.
او خواستار تحقیق مستقل شورای حقوق بشر سازمان ملل در مورد وضعیت افغانستان شد.سه زن افغان نیز در این جلسه صحبت کردند.یکی از آنها که از داخل افغانستان صحبت می‌کرد گفت دخترانی که از تحصیل محروم شده‌اند مجبورند تن به ازدواج اجباری بدهند و برخی دست به خودکشی می‌زنند.
سحر فطرت، پژوهشگر در سازمان دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید زنان افغان از روندهای سازمان ملل از جمله نشست سوم دوحه حذف شده‌اند که نقض صریح قطعنامه ۱۳۲۵ شورای امنیت سازمان ملل در باره زنان، صلح و امنیت است.
 نمایندگان جامعه مدنی در جلسات رسمی نشست دوحه که نمایندگان حکومت طالبان حضور دارند شرکت نخواهند داشت.نشست سوم دوحه در باره افغانستان از ۳۰ ژوئن تا اول ژوئيه (دهم و یازدهم تیر) برگزار می‌شود و موضوع‌های اصلی آن مسائل اقتصادی و مبارزه با مواد مخدر هستند.ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان گفته است که آنها بنا به «اجندای این نشست» تصمیم به شرکت گرفته‌اند.فعالان زن افغان در روزهای اخیر با نشر اعلامیه‌هایی خواستار تحریم نشست دوحه شده و مذاکره با حکومت طالبان را محکوم کرده‌اند.
هدر بار، مدیر بخش حقوق زنان در سازمان دیده‌بان حقوق بشردر ایکس نوشت «غیرقابل تصور است» که نمایندگان کشورها در مورد افغانستان گفتگو کنند بدون اینکه حقوق زنان در دستور کار باشد و زنان مشارکت داشته باشند.در همین حال عفو بین‌الملل می‌گوید «آپارتاید جنسیتی» در افغانستان باید در قوانین بین‌المللی جرم شناخته شود و به این «ستم نهادینه» باید نامی داده شود.
این سازمان بین‌المللی مدافع حقوق بشر در بیانیه‌ای گفت که مفهوم آپارتاید جنسیتی را «اولین‌بار» زنان فعال افغان و فمنیست‌ها در دهه ۱۹۹۰ در باره نقض سیستماتیک حقوق زنان در دوره اول حکومت طالبان به کار بردند.
چهار زن برنده جایزه صلح نوبل نیز به کارزار بین‌المللی برای به رسمیت شناخته شدن آپارتاید جنسیتی در حقوق بین‌الملل پیوسته‌اند.

 

برچسب‌ها:

نظر شما