شناسهٔ خبر: 67263050 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تین نیوز | لینک خبر

آغاز عملیات اجرایی فاز ۲ به ارزش ۲.۵ میلیارد یورو و رشد ۱۴۳ درصدی درآمدها

صاحب‌خبر -

عملکرد فرودگاه امام خمینی(ره) در دولت سیزدهم در بخش های مختلف تشریح شد که از آغاز عملیات اجرایی فاز ۲ به ارزش ۲.۵ میلیارد یورو تا رشد ۱۴۳ درصدی درآمدها را شامل می شود.

آغاز عملیات اجرایی فاز ۲ به ارزش ۲.۵ میلیارد یورو و رشد ۱۴۳ درصدی درآمدها
تین نیوز

عملکرد شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) در دولت سیزدهم در بخش های مختلف از جمله بهره برداری، توسعه زیرساخت و مدیریت منابع و درآمدها تشریح شد که از آغاز عملیات اجرایی فاز ۲ به ارزش ۲.۵ میلیارد یورو تا رشد ۱۴۳ درصدی درآمدها را شامل می شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، با روی کار آمدن دولت سیزدهم در پی توافق ۲۵ساله ایران و چین و رایزنی های صورت گرفته و موافقتی که دولت با وزارت راه و شهرسازی انجام داد، چند پروژه از جمله طرح توسعه فاز دو شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) معرفی و اولین جلسه آن در شهریورماه سال ۱۴۰۱در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد. پس از برگزاری ۷۶ جلسه، شرکت هاکان انرژی چین پیشنهاد استفاده از ظرفیت داخلی ایران را با توجه به حساسیت های این پروژه مطرح کرد و می طلبید که پیمانکارهای قابلی برای این پروژه انتخاب شوند به همین خاطر قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا انتخاب شد.

در جریان سفر معاون اول رئیس جمهوری به چین قرارداد عملیات اجرایی فاز دو شهر فرودگاهی امام به امضا رسید و  در روز ۴ آذر ۱۴۰۲ با حضور مقامات کشوری و لشگری اجرایی شد که شامل ساخت یک ترمینال ۴۱۰ هزار متری و کلیه عوامل پروازی و کلیه ساختمان ها و تاسیسات مورد نیاز یک فرودگاه می شود. مدت قرارداد با چینی ها برای اجرای فاز دو شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) پنج ساله و به ارزش ۲.۵ میلیارد یورو است و در پایان نیمه اسفندماه سال ۱۴۰۳ باندها و عوامل پروازی و تاکسی وی به بهره برداری می رسند که با در نظر گرفتن برج مراقبت هزینه ای بالغ بر ۵۰۰ میلیون یورو در برخواهد داشت که این مبلغ تامین اعتبار شده است.

در زیر گزارش عملکرد شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) در بخش های بهره برداری فرودگاهی، توسعه زیرساخت، توسعه مدیریت و منابع، شهر فرودگاهی الکترونیک، ایمنی و تضمین کیفیت و منطقه آزاد شهر فرودگاهی را می خوانید:

اعزام و پذیرش بیش ۱۴ میلیون مسافر و نزدیک به ۵۴۶ هزار زائر حج و اربعین

عملکرد حوزه بهره برداری شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) بیانگر اعزام و پذیرش شش میلیون و ۶۳۵ هزار و ۲۹۴ مسافر با ۴۵ هزار و ۶۱ پرواز و جابه جایی ۶۲ هزار و ۳۲ تن بار در سال ۱۴۰۱، همچنین اعزام و پذیرش هفت میلیون و ۵۹۷ هزار و ۸۳۷ مسافر با ۴۹ هزار و ۲۵۶ پرواز و جابه جایی ۶۸ هزار و ۴۷۷ تن بار در سال ۱۴۰۲ است.

در زمینه انجام عملیات پروازی ویژه حج تمتع نیز در سال ۱۴۰۱ تعداد ۲۲ هزار و ۷۰۰ زائر با ۹۵ پرواز، ۵۳ هزار و ۲۹۷ زائر با ۲۳۲ پرواز در سال ۱۴۰۲ و ۵۶ هزار و ۵۰۰ زائر در سال ۱۴۰۳ از طریق شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) جابه جا شدند.

در زمینه انجام عملیات پروازی ویژه اربعین نیز در سال ۱۴۰۱، تعداد ۱۷۷ هزار و ۳۷۶ زائر با ۱هزار و ۴۳۲ پرواز و در سال ۱۴۰۲ نیز ۲۳۵ هزار و ۹۰۷ زائر با یک هزار و ۷۷۵ پرواز  از طریق این فرودگاه جابه جا شدند.

از جمله اقدامات شاخص حوزه بهره برداری فرودگاهی می توان به اجرای پروژه ILS/DME باند ۱۱L/۲۹R  بعد از ۵ سال، استریپ سازی  و روکش باند پروازی به منظور ارتقای سطح ایمنی پروازها، پیگیری انعقاد قرارداد و  شروع عملیات اورهال پل های تلسکوپی، راه اندازی مرکز (AOCC)، اجرای دکل های مرتفع روشنایی توسعه پارکینگ های ۳ و ۴، ایجاد مرکز تلفن ۰۹۶۳۳ به منظور پاسخ گویی ۲۴ساعته با تماس ها خدمات گیرندگان، پیگیری و به روزرسانی تجهیزات و اورهال خودروهای نجات فرودگاهی، یک پارچه سازی و هوشمندسازی تاکسی های فرودگاه به منظور مدیریت نوبت دهی و مدیریت سازمان اشاره داشت.

همچنین خرید ۶ دستگاه خودرو مارشالر و استقرار در ایرساید، پیاده سازی الزامات وزارت بهداشت به منظور مقابله با ویروس کرونا، نصب و استقرار باجه های ارزی به منظور ارائه خدمات مطلوب به متقاضیان دریافت ارز در قالب بانک های ملی، ملت و سامان، تکمیل و اصلاح روشنایی سطوح پروازی و پارکینگ ها و اپرون غربی برای پارک ۱۳ فروند هواپیما، راه اندازی مرکز مانیتورینگ هوانوردی در بستر فیبر نوری از دیگر اقدامات انجام شده در این دوره است.

اقدامات دیگری نیز در حوزه بهره برداری طی سال ۱۴۰۱ انجام شد که مهم ترین آن هاها عبارت اند از؛ بهسازی سیستم ها و اماکن شامل احیاء خطوط سطوح پروازی، تعمیرات اساسی آسانسور و پله برقی های منصوبه در ترمینال یک و سلام، تعمیر اساسی دیزل ژنراتورهای سطوح پروازی، ایجاد زیرساخت به منظور استقرار CUPSS  و CUTE  بومی، نظارت بر عملکرد شرکت های هواپیمایی و شرکت های خدمات زمینی و ذی نفعان تجاری، نظارت بر عملکرد شرکت های هواپیمایی و شرکت های خدمات زمینی و ذی نفعان تجاری، راه اندازی پل های تلسکوپی ترمینال سلام به منظور ارائه خدمات مطلوب به زائرین.

همچنین در سال بعد یعنی ۱۴۰۲ نظارت بر عملکرد شرکت های خدمات زمینی و شرکت های تجاری که خدمات مسافری در فرودگاه را بر عهده دارند. پیگیری و انعقاد قرارداد خرید سیستم سوئیچینگ برج مراقبت و فرستنده و گیرنده های رادیویی،  پیگیری جهت خرید تجهیزات های تک در حوزه هوانوردی، اخذ پروانه فرکانسی بی سیم - مستقل شهر فرودگاهی، راه اندازی واحد مدیریت اپرون، پیگیری و انعقاد قرارداد و خرید تجهیزات بازرسی شامل ایکس ری دو منبع، EDX و ایکس ری یی و دستگاه های تشخیص مواد مخدر و منفجره توسط این شرکت در دستور کار قرار گرفت و اجرایی شد.

عملیات اجرایی ۱۰ پروژه زیربنایی به همراه میزان پیشرفت فیزیکی

 در ادامه این گزارش مجموعه ای از اقدامات انجام شده در حوزه توسعه زیرساخت های شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) به سمع و نظر مخاطبین می رسد. این اقدامات شامل ۱۰ پروژه عمرانی است که اولین مورد پروژه توسعه فاز اول پایانه مسافری جدید شهر فرودگاهی (اقدامات زودهنگام – اقدامات توسعه فاز ۲) شامل؛ باند تاکسی وی و اپرون موجود، تونل کارگو باند شمالی و جاده های دسترسی، پل های تاکسی وی، باند جنوبی، تاکسی وی و جاده دسترسی در مجموع به ارزش ۲.۵ میلیون یورو است.

میزان پیشرفت فیزیکی پروژه توسعه زیرساخت های هسته پیشران منطقه آزاد تجاری در بخش ۲۴۰ هکتاری ۴۱.۴۲ درصد و در بخش ۱۰۷ هکتاری ۶۶.۹۷ درصد است. پروژه ساختمان چند منظوره-بخش سه  قرارداد احداث دو دستگاه ساختمان اداری و تکمیل و بهسازی دو دستگاه ساختمان پروژه به مساحت ۳۰۰۰ متر زیر بنا و ۳۴۰۰ متر محوطه از ۵۹.۵۵ درصد پیشرفت واقعی برخوردار است.

پروژه ساختمان امنیت پرواز بخش یک  قرارداد احداث دو دستگاه ساختمان اداری و تکمیل و بهسازی دو دستگاه ساختمان موجود و نصب دوربین های مدار بسته در فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) پروژه به مساحت ۴۲۰۰ متر زیر بنا و ۴۵۰۰ متر محوطه به پیشرفت  ۱۰۰ درصدی رسیده است.

پروژه طراحی و تکمیل تجهیز سالن آمفی تئاتر نیز با گنجایش ۲۰۸ عدد صندلی عادی و ۱۵ VIP و ۶ ویلچردار بیش از۴۲ درصد پیشرفت داشته است. همچنین پروژه طراحی، اجرا و راه اندازی ۴ عدد آسانسور در ضلع جنوب غرب و جنوب شرق ترمینال مسافری شماره یک نیز هم اکنون از پیشرفت ۹۸ درصدی برخوردار است.

پروژه بعدی پروژه اصلاح استریپ ها و بهسازی رویه سطوح پروازی شمالی فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) است که جهت ایجاد شرایط ایمن جهت نشست و برخاست پروازها بر اساس آئین نامه های بین المللی هوانوردی (ایکائو) اجرا شد و هم اکنون نزدیک به ۱۳ درصد پیشرفت داشته است.

نهمین مورد، پروژه عملیات تکمیلی پارکینگ محوطه پایانه مسافری سلام شرکت شهر فرودگاه امام خمینی (ره) است که با هدف ۶۰۰۰ پارکینگ رایگان خودرو برای تسهیل در ارائه خدمات به زائران عتبات عالیات در ایام اربعین حسینی  در دستور کار قرار گرفت که به پیشرفت ۱۰۰ درصد رسیده است و در این پروژه ۱۶۴ هزار و ۱۶۵ مترمربع عملیات روکش آسفالت انجام شده است.

و آخرین مورد پروژه تهیه، حمل و نصب تابلوهای راهنمایی شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) به تعداد ۱۰۰ عدد بود که به طور کامل اجرا شد.

بر اساس این گزارش، طبق اطلاعات اداره کل پیمان ها و امور قراردادها مجموع رقم قراردادهای منعقد شده در شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) در سال های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ بیش از ۲۰ هزار میلیارد ریال بوده که بیانگر رشد بیش از ۲ برابری در سال دوم نسبت به سال اول است.  

رشد ۱۴۳ درصدی درآمدهای شهر فرودگاهی امام خمین(ره) در دو سال

در ادامه این گزارش به مقایسه درآمدهای هوانوردی و غیر هوانوردی سال های ۱۴۰۱ و  ۱۴۰۲ می پردازیم؛ بر این اساس درآمد هوانوردی (نشست و برخاست و ۲ درصد سهم فروش سوخت) بیش از ۱۱۰ درصد، درآمد غیر هوانوردی (اجاره اماکن، تبلیغات و…) بیش از ۳۲۵ درصد و  مجموع درآمدها بیش از ۱۴۳ درصد رشد داشته است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

نظر شما