شناسهٔ خبر: 67262915 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

دستگاه‌های حفاظتی و اطلاعاتی باید از قدرت رصد و دیده‌بانی قوی برخوردار باشند

رئیس قوه قضاییه گفت: دستگاه‌های حفاظتی و اطلاعاتی ما باید پیوسته نسبت به نقشه‌ها و توطئه‌های دشمنان و شیوه‌های ورود و رخنه آنها آگاهی و اشراف داشته باشند.

صاحب‌خبر -

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، طی سخنانی در چهاردهمین جشنواره مالک اشتر سازمان حفاظت اطلاعات سپاه، با بیان اینکه طی ۴۵ سال اخیر، نیرو‌های مسلح به خصوص سپاه در تراز نظام جمهوری اسلامی عمل و رشد کرده‌اند اظهار کرد: از رسالت‌های اصلی سپاه حفظ نظام و دستاورد‌های ارزشمند آن است؛ بنابراین سپاه نهادی بسیار مهم و اثرگذار می‌باشد؛ با اشراف به همین اصل مهم است که می‌توان به اهمیت سازمان حفاظت اطلاعات سپاه پی برد؛ این سازمان از جایگاه رفیعی برخوردار است چرا که مسئولیت حفاظت و صیانت از فرد فرد نیرو‌های سپاه و اماکن و اطلاعات و دیگر شئون آن را عهده‌دار است.

رئیس دستگاه قضا در ادامه ضمن تبیین و تشریح مسئولیت‌های دستگاه‌های حفاظتی و اطلاعاتی گفت: دستگاه‌های حفاظتی و اطلاعاتی ما با رویکرد پیشگیرانه و طبیبانه باید بشیر و نذیر باشند و از قدرت رصد و دیده‌بانی قوی برخوردار باشند. دستگاه‌های حفاظتی و اطلاعاتی ما باید پیوسته نسبت به نقشه‌ها و توطئه‌های دشمنان و شیوه‌های ورود و رخنه آنها آگاهی و اشراف داشته باشند و متوجه باشند که چگونه و از چه راه‌هایی از تضعیفِ جایگاه و انفعال نیرو‌ها پیشگیری به عمل آورند.

رئیس قوه قضاییه بیان داشت: دستگاه‌های حفاظتی و اطلاعاتی ما علی‌رغم دستیابی به موفقیت‌های چشمگیر، به هیچ عنوان نباید به خود و ابزار‌ها و تجربیات و توفیقاتشان مغرور شوند و چنانچه مغرور شدیم و غفلت کردیم همین نقطه آغاز نفوذ شیطان و شیطان صفتان است.

رئیس عدلیه تصریح کرد: خدمت کردن زیر پرچم ولایت فقیه به اسلام و نظام و مردم، نعمت بسیار بزرگی است و ما برای شکرگزاری این نعمت بزرگ باید پیوسته بر تقوا و وحدت و اطاعت خود از، ولی امر و همچنین مجاهدت‌های خود بی‌افزاییم. باید نهایت توجه و اهتمام را داشته باشیم تا مبادا خدای‌ناکرده ذخارف دنیوی به جهاد و اخلاص ما لطمه‌ای وارد آورند.

قاضی‌القضات در ادامه ضمن تبیین و تشریح وجوه مختلف کار حفاظتی و اطلاعاتی و برخی از اموری که ممکن است در این عرصه در تزاحم با یکدیگر قرار گیرند و یا به دو مقوله «اهم» و «مهم» تقسیم شوند، گفت: در حالت عادی، داشتن حُسن‌ظن به هم‌نوع و هم‌کیش و همکار یک ارزش تلقی می‌شود، اما وقتی شما در جایگاه حفاظتی و اطلاعاتی قرار می‌گیرید چنانچه مرتکب کوچک‌ترین غفلتی شوید خدای‌ناکرده آسیب‌ها و آفت‌هایی عارض می‌شود؛ حال موضوع اساسی و مهم آن است که در چنین شرایطی ما چگونه عمل کنیم که نه حُسن‌ظن ما مخدوش شود و نه مرتکب غفلت شویم؟ در اینجا نیاز به اِعمال مبانی و موازین روشن و شفاف است.

 در مرتبه عادی باید نسبت به همه افراد حسن ظن داشته باشیم‌

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای افزود: همه می‌دانیم و آگاه هستیم که تجسس در احوالات و حریم شخصی افراد بعضاً حرمت شرعی دارد؛ با این حال گاهی انسان در جایگاهی است که به منظور صیانت از خودِ فرد و کل مجموعه، باید به وظیفه‌اش عمل کند و در مراحل مختلفِ پیش‌بینی و پیشگیری و خنثی‌سازی، به تجسس بپردازد؛ در چنین حالتی، وضعیت خطیری پیش می‌آید؛ در اصل ۲۵ قانون اساسی قید شده که هر گونه تجسس ممنوع است مگر به حکم قانون؛ بنابراین با حکم قانون و در راستای انجام وظیفه و جلوگیری از رخنه و نفوذ دشمن و پیشگیری از آلوده شدن فرد و مجموعه می‌توان تجسس کرد؛ اما در این عرصه نیز نباید انتظار داشت که همه موانع از پیش‌روی شخص و دستگاهِ تجسس‌کننده برداشته شود. اینجا نیاز به سازوکاری استوار و منسجم است که هم وظیفه و مسئولیت پیشگیری از آلوده شدن فرد و مجموعه انجام گیرد و هم در راستای تجسس، از دایره شرع و قانون تخطی نشود.

توضیحات رئیس قوه قضاییه درباره لزوم به‌روزرسانی قوانین 

رئیس قوه قضاییه بیان داشت: قطعاً دستگاه‌های حفاظتی و اطلاعاتی ما برای صیانت از نیرو‌ها و مجموعه‌های خود، نیازمند اِعمال روش‌های نوین و بکارگیری ابزار‌ها فناورانه و روزآمد می‌باشند؛ در این عرصه باید متناسب با اقتضائات روز و تحولات و تطوّرات ناظر بر شگرد‌های دشمنان پیش رفت. حتی در وجه قانونی قضیه نیز نمی‌توانیم با اتکاء به مقررات و دستورالعمل‌های ۱۰ ساله پیش در این عرصه عمل کنیم و بعضاً نیازمند اصلاح و وضع قوانین و مقررات و دستورالعمل‌ها هستیم. 

 یکی از وظایف شما پیشگیری از هر نوع خطری است که ممکن است برای فرد یا نهاد مجموعه شما پیش بیاید

رئیس دستگاه قضا گفت: قطعاً در کار حفاظتی و اطلاعاتی نمی‌توانیم بدون ضوابطِ روزآمد عمل کنیم؛ فرض کنید فرد یا دستگاهی در راستای انجام وظیفه صیانتی خود، می‌خواهد وارد سیستم و سامانه نرم‌افزاری عنصرِ هدف شود؛ در اینجا قطعاً نمی‌توان حکم کرد که آن فرد یا دستگاه مسئول، بدون ضوابط و بدون اخذ مجوز‌های لازم، وارد سیستم و سامانه‌ی مورد اشاره شود؛ از سویی دیگر بعضاً هرگونه تأخیر و تعللی در این قبیل امور، موجبات وقوع آسیب و آفت و رخنه و نفوذ می‌شود؛ در اینجا نیز نیازمند سازوکار واحد و منسجمی برای عمل در میدان هستیم.

رئیس عدلیه اظهار داشت: قوه قضاییه و دستگاه‌های حفاظتی و اطلاعاتی باید تعاملات و همگرایی‌های خود را افزایش دهند؛ قاضی ما باید نسبت به حساسیت بالای کار شما نیرو‌ها و دستگاه‌های حفاظتی و اطلاعاتی اشراف کامل داشته باشد؛ قاضی ما باید وجوه مختلف امور حفاظتی و اطلاعاتی را بشناسد تا در موعد صدور دستور و حکم برای شما نیرو‌ها و دستگاه‌های فعال در این عرصه، بتواند عالمانه و حکیمانه تصمیم بگیرد؛ در اینجا نیاز است شما وارد عمل شوید و اهمیت حوزه کاری خود را تبیین کنید و حتی در صورت نیاز، آموزش ارائه کنید؛ در سوی مقابل نیز همین قاعده حاکم است؛ یعنی شما نیرو‌های میدانی حفاظتی و اطلاعاتی باید به قوانین و مقررات این حوزه آشنایی کامل داشته باشید تا خدای‌ناکرده در میدان عمل، مرتکب اقدامی مغایر با شرع و قانون نشوید؛ در اینجا نیز ما آمادگی افزودن بر دامنه تعاملات و ارائه آموزش‌های لازم را داریم.

قاضی‌القضات در پایان با اشاره به مقوله‌ی امنیتِ مردم پایه و مردم محور خاطرنشان کرد: شما نیرو‌ها و دستگاه‌های حفاظتی و اطلاعاتی مورد وثوق و اعتماد مردم هستید و مردم بر اساس آموزش‌های عمومی‌ای که دریافت کرده‌اند کوچکترین موضوعات مبهم و مشکوک را نیز به اطلاع شما می‌رسانند؛ این امر، بسیار ارزنده است، لذا باید هر چه بیشتر تقویت شود؛ یعنی باید هر چه بیشتر اعتماد مردم به شما افزایش یابد و از سویی دیگر بر دامنه آگاهی‌های آنها نیز درخصوص چگونگی انتقال موارد و موضوعات به شما افزوده شود. 

 پیش از سخنان رئیس قوه قضاییه، سردار «خادمی» رئیس سازمان حفاظت اطلاعات سپاه با اشاره به تلاش‌های بی‌وقفه و شبانه‌روزی نیرو‌های این سازمان، اظهار کرد: «صیانت» و «پیشگیری» به عنوان دو هدف اصلی انجام امور در سازمان حفاظت اطلاعات سپاه تعریف شده است.

سردار خادمی همچنین گفت: حرکت ما در سازمان حفاظت اطلاعات سپاه بر اساس سه راهبرد «تعامل»، «عدم مماشات» و «ارائه گزارش‌های صحیح و متقن» است.

نظر شما