شناسهٔ خبر: 67262070 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

ایجاد ۱۵۷ بازارچه صنایع دستی در آذربایجان‌ شرقی

خبرگزاری صدا و سیما

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌ شرقی گفت: با هدف توسعه و رونق فروش انواع صنایع دستی ۱۵۷ بازارچه صنایع دستی در محل‌های مختلف ایجاد و راه اندازی می‌شود.

صاحب‌خبر -

ایجاد ۱۵۷ بازارچه صنایع دستی در آذربایجان‌ شرقی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز آذربایجان شرقی احمد حمزه زاده ایجاد این نوع بازارچه‌ها در نقاط مختلف استان را اولویت و اهتمام جدی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خواند و افزود: یکی از سیاست‌های اصلی دولت سیزدهم ایجاد بازارچه‌های صنایع‌دستی است که مکان یابی‌ها برای احداث آنها انجام شده است و محل‌های شناسایی شده در حال واگذاری است.

به گفته وی پس از اتمام مراحل مربوط به واگذاری زمین ها، فراخوان برای راه اندازی فاز یک بازارچه‌های صنایع دستی در ۱۵۷ محل با سرمایه‌گذاری شرکت شهرک‌های صنعتی و بخش خصوصی انجام و پس از آن این بازارچه‌ها افتتاح خواهند شد.

حمزه زاده با اشاره به روند تصاعدی و رو به رشد حوزه صنایع‌دستی آذربایجان شرقی در سال‌های اخیر، بر آموزش صنایع دستی به عنوان معرف فرهنگ و تمدن ایران زمین و تلاش به حفظ و گسترش آن تاکید و اظهار کرد: صنایع دستی با قابلیت ویژه خود، مجموعه‌ای کامل از فرهنگ، سنن، هنجارها، شیوه زیستی و سایر باور‌های یک جامعه را با خود حمل می‌کند و بی‌شک چنین ویژگی بارزی، صنایع‌دستی را به عنوان میراثی با ارزش حائز توجه و اهمیت خاص می‌کند.

وی به سابقه دیرین صنایع دستی در منطقه آذربایجان اشاره کرد و ادامه داد: صنایع دستی و هنری معرف کشور و تمدن ما هستند و هنرمندان صنایع دستی آذربایجان در طول تاریخ تلاش کرده اند با خلوص ۱۰۰ درصد و استحصال مس آن را به اثر هنری تبدیل کنند و کشفیات جدید قدمت بهره‌برداری انسان از فلز مس را ۲ هزار سال قبل‌تر می‌برد و این آثار فاخر با قدمتی نزدیک به ۹ هزار سال همچنان به عنوان معرف و نماینده‌ای از دانش، فرهنگ و شیوه زیست تمدن‌های گذشته در ارتباط طبیعت با ایجاد خلاقیت‌های ذهنی به شمار می‌رود.

حمزه زاده آموزش صنایع دستی را ماموریت مهم میراث فرهنگی دانست و گفت: هر چند آثار صنایع دستی شکیل و کابردی هستند، اما این آثار متضمن نماد‌هایی از هویت فرهنگی، خلاقیت بشری و ارتباط عمیق اسنان با طبیعت است که با دست و با استفاده از مواد اولیه طبیعی ساخته می‌شوند.

وی از جایگاه‌های ملی و بین‌المللی صنیع دستی آذربایجان خبر داد و اظهار کرد: آذربایجان‌ شرقی با ۲۷۸ نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی از میان سه هزار ۵۲۲ اثر دارای نشان ملی مرغوبیت کشور در رتبه سوم کشوری قرار دارد و حدود هشت درصد کل نشان‌های ملی مرغوبیت صنایع دستی کشور را داراست.

حمزه زاده یادآور شد: آذربایجان‌ شرقی با ۱۳ نشان مرغوبیت جهانی از مجموع ۳۵۸ مورد ثبت جهانی کشوری، نیازمند توجه بیشتر هنرمندان حوزه صنایع دستی برای شرکت در ارزیابی‌های بین‌المللی است.

وی از تشکیل اتاق فکر صنایع دستی آذربایجان شرقی خبر داد و گفت: این اتاق فکر با حضور پیشکسوتان و استادان استانی تشکیل شده است که شایسته است هنرمندان صنایع دستی برای همفکری و تبادل نظر برای رشد هر چه بهتر این حوزه در هم‌اندیشی‌ها و برنامه‌های این اتاق فکر شرکت کنند.

 

نظر شما