شناسهٔ خبر: 67261988 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

ربات انسان‌نمایی که تنها با نگاه کردن، نواختن پیانو و بوکس را یاد می‌گیرد

هستی وفایی

محققان یک ربات انسان‌نما ساخته‌اند که نه تنها می‌تواند اعمال انسان را تقلید کند، بلکه تنها با تکرار کردن حرکات از آنها درس می‌گیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، محققان دانشگاه استنفورد رباتی به نام هیومن‌پلاس‌ (HumanPlus) ساخته‌اند. این تیم می‌گویند که ربات آنها می‌تواند یاد بگیرد که چگونه پیانو بنوازد، پینگ پنگ بازی کند و کارهای دیگر نظیر بوکس را با تقلید اعمال انسان انجام دهد.

به نقل از آی‌ای، به گفته زیپنگ فو (Zipeng Fu) که از تیم استنفورد است، ربات انسان‌نمای آنها از یک دوربین RGB واحد برای شبیه‌سازی حرکت انسان استفاده می‌کند.

ساخت و آموزش هیومن‌پلاس

محققان بیان می‌کنند که هیومن‌پلاس برای یادگیری یک کار و سپس انجام مرحله به مرحله آن به ۴۰ ساعت داده از حرکات انسان نیاز دارد. علاوه بر این، می‌تواند با استفاده از دوربین خود، انسان‌ها را مشاهده کند و سپس اعمال مشابه را در لحظه بازتولید کند.

پایه و اساس ساخت این ربات انسان‌نما، ربات H1 Unitree بوده و از دست‌های ربات Inspire-Robots و مچ‌های متعلق به یک شرکت دیگر ساخته شده است. نمونه نهایی آن پنج فوت و ۹ اینچ (۱.۸ متر) قد دارد.

یکی دیگر از جنبه‌های منحصر به فرد ربات این است که طراحی آن منبع باز است، به این معنی که عملکرد آن می‌تواند در صورت نیاز در آینده تغییر کند. با این حال، خرید یک مدل کارآمد مانند هیومن پلاس ارزان نیست و طبق تخمین‌های تقریبی که توسط محققان به اشتراک گذاشته شده، آنها این ربات را با قیمت تقریبا ۱۰۷ هزار و ۹۴۵ دلار ساخته‌اند.

البته با توجه به مقدار حرکاتی که می‌تواند تقلید کند و انجام دهد، احتمالا یکی از گزینه‌های ارزان‌تر موجود در بازار در حال حاضر خواهد بود.

عصر ربات‌های انسان‌نما

ربات‌های انسان‌نما این روزها پر طرفدار هستند، به تازگی ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا اعلام کرده که شرکت او احتمالا در سال آینده بیش از ۱۰۰۰ ربات انسان‌نما را در کارخانه‌های خود مشغول به کار خواهد کرد.

او همچنین گفته بود که ربات‌های اُپتیموس (Optimus) که توسط او ساخته می‌شود، می‌توانند سال آینده به فروش برسند و تسلا را به یک شرکت ۲۵ تریلیون دلاری تبدیل کنند.

ماسک پیش از این گفته بود که معتقد است اُپتیموس مهمترین محصول تسلا خواهد بود. طبق گزارش‌ها، این شرکت دارای دو ربات است که به طور مستقل در کارخانه اصلی خود در ایالات متحده کار می‌کنند.

یک ربات محبوب هوش مصنوعی (AI) به نام سوفیا در حضور بیش از ۲۰۰۰ شرکت‌کننده از جمله فارغ‌التحصیلان، اعضای هیات علمی و خانواده‌ها در مراسمی که توسط دانشگاه دوویل (D'Youville) در بوفالو در ماه مه امسال برگزار شد، صحبت کرد.

ربات‌های انسان‌نما در سطوح مختلف پذیرفته می‌شوند و به آنها آموزش داده می‌شود که چندین کار را انجام دهند، اهمیت آنها احتمالا در روزهای آینده افزایش می‌یابد و ربات هیومن‌پلاس تیم استنفورد نیز می‌تواند راه خود را طی کند.

انتهای پیام

نظر شما