شناسهٔ خبر: 67279206 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

رپورتاژ آگهی

اینورتر در کولرگازی چیست؟

وقتی به کولر فکر میکنیم اولین چیزی که به ذهنمان میاید ، برق مصرفی زیاد و در پی آن هزینه برق زیاد است. اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی، کولر هایی تولید و روانه بازار شده اند که تا حدی باعث صرفه جویی در مصرف هزینه ها شده است، اما چطور؟

صاحب‌خبر -

برای رسیدن به جواب تا آخر این مطلب همراه ما باشید تا در این باره بیشتر صحبت کنیم.

کولر گازی اینورتر دار چیست و چه کاربردی دارد؟

قبل از این که به این سوال جواب دهیم باید درباره یک سری مسائل از جمله کمپرسور دور ثابت و دور متغییر و اینورتر اطلاعات کافی داشته باشید که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

منظور از اینورتر ( Inverter ) چیست؟

کاربرد اینورتر برای تبدیل فرکانس است. از اینورتر امروزه در اکثر لوازم خانگی استفاده می شود و به کنترل ولتاژ، جریان و فرکانس برق می پردازد.

  • کمپرسور دور ثابت

برای درک بهتر با یک مثال کارایی این کمرسور دور ثابت را برایتان شرح میدهیم. برای مثال شما دمای کولر را روی 20 درجه تنظیم کرده اید و کمپرسور دور ثابت پیوسته در حال سنجش دمای محیط است، اگر در این سنجش متوجه شود که دمای محیط از 20 درجه تغییر کرده، موتور کولرگازی را روشن می کند و شروع به رساندن دمای محیط به دمای تنظیم شده میکند و بعد از رسیدن به دمای مطلوب موتور کولر را خاموش می کند و دوباره شروع به بررسی دمای محیط می کند.

  • کمپرسور دور متغیر

در کمپرسورهای دور متغیر، با رسیدن دمای محیط به میزان مورد نظر؛ موتور کولر خاموش نشده و تنها دور فعالیت آن کاهش می‌یابد. بدین صورت با فاصله گرفتن از دمای دلخواه و نیاز به فعالیت مجدد موتور کولر گازی، نیازی به روشن شدن دوباره نیست و تنها دور موتور بالا می‌رود.

کمپرسور های دور متغییر بزرگترین تفاوتی که با کمپرسور های دور ثابت دارد این است که همان فرایند ها انجام می شود اما موتور خاموش نمیشود. برای مثال وقتی کولر دمای محیط را به دمای تنظیم شده رساند اینورتر موتور را خاموش نمی کند و فقط دور آن را کاهش می دهد و در صورت نیاز دور موتور افزایش میابد و از خاموش و روشن شدن خبری نیست.

در نسل جدید کولر کریر اینورتر دار سیستم عملکرد تنظیم دمای محیط آپدیت شده و به شرح زیر است:

در بروز ترین مدل های این کولر به جای استفاده از کمپرسور های دور ثابت که برای تنظیم دما موتور کولرگازی باید خاموش و روشن میشد از کمپرسور های دور متغییر استفاده شده است.

استفاده از این کمپرسور ها در کولرگازی های اینورتر نسل جدید، با رسیدن دما به درجه تنظیم شده کولر به صورت خودکار خاموش نمیشود یا نیاز به خاموش کردن آن نیست. چون در این صورت هنگام روشن شدن انرژی زیادی مصرف می شود. به کمک این کمپرسور در این شرایط فقط دور موتور کاهش میابد و نیاز به استارت مجدد نیست که در نتیجه باعث صرفه جویی در مصرف انرژی و کاهش هزینه های برق می شود.

به طور کلی می توان گفت یکی از مهم ترین تفاوت هایی که بین کولر های قدیمی و نسل جدید وجود دارد در کمپرسور آن ها می باشد. کولر های اینورتر دار نسل قدیم از کمپرسور دور ثابت استفاده می کنند اما در کولرگازی های مدل جدید از اینورتر دور متغیر استفاده ی شود. که همین تغییرات و آپدیت ها سبب تغییر قیمت کولرگازی نسل قدیم با نسل جدید شده است.

مقایسه کولر گازی اینورتر با کولر گازی معمولی

عملکرد یک کولر گازی معمولی به این صورت است که با روشن شدن کمپرسور، گاز مبرد ( معمولاً R410a یا سایر مبردها ) در یک سیکل به جریان درمی ‌آید. گاز مبرد با دما و فشار بالا وارد کندانسور می ‌شود و پس از خنک شدن با استفاده از جریان هوای اجباری فن کندانسور، به تدریج تبدیل به مایع می‌ شود.

سپس، این مایع از طریق فیلتر درایر و شیر انبساط یا لوله موئین، با فشار و دمای پایین به سمت اواپراتور (یونیت داخلی) حرکت می ‌کند. در یونیت داخلی، تبادل حرارتی بین سطح کویل اواپراتور و هوای اتاق باعث خنک شدن هوای اتاق می ‌شود و گاز مبرد دوباره به سمت کمپرسور (یونیت خارجی) مکیده می ‌شود، و فرآیند سرمایش ادامه می ‌یابد.

با ادامه عملیات سرمایش، دمای فضای مورد نظر به تدریج به دمای تنظیم شده بر روی یونیت داخلی می ‌رسد. هنگامی که دمای اتاق به حد تنظیم شده رسید، فرمان خاموش شدن کمپرسور و سپس فن کندانسور صادر می ‌شود و گردش مبرد در سیکل متوقف می ‌گردد. زمانی که دمای فضای مورد نظر تقریباً سه درجه از حد تنظیم شده بالاتر رود، کمپرسور و فن کندانسور دوباره روشن می‌ شوند.

عملکرد کولر گازی اینورتر مشابه کولر های معمولی است، اما تفاوت اصلی در این است که کمپرسور این دستگاه ‌ها دارای موتور DC Inverter با دور متغیر است، در حالی که کمپرسور کولرهای معمولی دارای دور ثابت است. علاوه بر این، شیر انبساط در کولر های اینورتر عمدتاً از نوع الکترونیکی است. فرآیند کارکرد این سیستم به این شکل است که با روشن شدن کولر گازی اینورتر، کمپرسور با سرعت پایین شروع به کار می‌ کند و به تدریج با توجه به نیاز سرمایشی به سرعت مشخصی می ‌رسد.

وقتی دمای محیط به مقدار تنظیم شده رسید، دستور کاهش سرعت (با کاهش فرکانس) به کمپرسور داده می ‌شود. با کاهش سرعت کمپرسور، کارکرد موتور و به دنبال آن مصرف برق کاهش می‌ یابد. در این وضعیت، اگر دوباره دمای محیط افزایش یابد، سرعت کمپرسور بالا می ‌رود و فرآیند سرمایش ادامه پیدا می ‌کند.

اینورتر در کولرگازی چیست؟

مزایای کولر گازی اینورتر نسبت به کولر گازی معمولی

شروع به فعالیت کردن کمپرسور با دور پایین از وارد شدن شک، هنگام روشن شدن ناگهانی جلوگیری می کند که در نتیجه باعث افزایش عمر مفید دستگاه و کاهش استهلاک قطعات کمپرسور می شود.

جلوگیری از خاموش و روشن شدن های پی در پی

کم شدن مصرف برق بین 30 الی 60 درصد. اما این درصد بسته به شرایط مختلفی ازجمله تناسب ظرفیت کولر با فضای مورد نظر، کارکرد دستگاه در ماه های پیک و یا غیر پیک ، کیفیت و اصالت محصول خریداری شده و … متفاوت است.

نتیجه گیری

به طور کلی، کولر های گازی اینورتر با استفاده از کمپرسورهای دور متغیر و شیرهای انبساط الکترونیکی، عملکرد بهینه ‌تری نسبت به کولرهای معمولی دارند. این تکنولوژی باعث کاهش مصرف برق و افزایش عمر مفید دستگاه می ‌شود، زیرا کمپرسور به جای روشن و خاموش شدن مکرر، به طور پیوسته با سرعت‌ های متفاوت کار می ‌کند.

اگر شما هم قصد خرید چنین کولر هایی با مصرف اقتصادی را دارید به سایت نمایندگی کریر سر بزنید که کولرگازی های اورجینال کریر را با کیفیت بسیار بالا و خدمات پس از فروش بی نظیری همچون پرداخت هزینه درب منزل و ... به فروش می رساند. برای دریافت مشاوره می توانید با تیم پشتیبانی کریر در تماس باشید.

نظر شما