شناسهٔ خبر: 67261522 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

حشمت‌الله فلاحت پیشه نماینده ادوار مجلس:

بزرگترین خیانت به کشور سپر کردن ایران برای چین و روسیه در برابر آمریکا است

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه نوشت: یکی از بزرگ‌ترین خیانت‌ها به سیاست خارجی کشور این بوده که ایران را به سپر چین و روسیه در برابر امریکا بدل کرده است. دولت آینده ایران باید کاری کند که ایران را از کانون تنش‌ها خارج ساخته و سیاست خارجی را بر اساس منافع ملی شکل دهد.

صاحب‌خبر -
بزرگترین خیانت به کشور سپر کردن ایران برای چین و روسیه در برابر آمریکا است
کد خبر: 663966
|
۱۴۰۳/۰۳/۳۰ ۱۰:۳۰:۰۰

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه پیشه در یادداشتی با عنوان «فقر مردم حاصل منفعت طلبی کاسبان تحریم است» در روزنامه اعتماد نوشت: حضور ظریف در کنار پزشکیان در برنامه کارشناسی ویژه سیاست خارجی یک بار دیگر موضوع «تحریم ها» و «کاسبان تحریم‌ها» را در فضای عمومی کشورمان برجسته ساخت. مساله اصلی در سیاست خارجی موضوع تحریم‌ها و تنش‌هاست. بخش قابل توجهی از مشکلاتی بنیادینی که امروز در کشور مشاهده می‌شود، حاصل رفتارهای کاسبان تنش و تحریم است. یعنی سالیان اخیر آمارهای گوناگونی از رشد اقتصادی، ‌افزایش فروش نفت، قراردادهای2 و 3میلیارددلاری با چین و مواردی از این دست مطرح می‌شوند، اما وقتی وارد تحلیل جزئی‌تر این اخبار می‌شویم، متوجه می‌شویم که بخش وسیعی از این قراردادها غیر شفاف است.

بخش عمده‌ای از آنچه تحت عنوان افزایش رشد اقتصادی مطرح می‌شود، آثار خود را در سفره و زندگی مردم نشان نمی‌دهد. علت این است که تحریم‌ها باعث شده یک الیگارشی تحریم و تنش در ایران شکل بگیرد. منافع این الیگارشی تحریم و تنش در تداوم تنش و تحریم است. از زمانی که این الیگارشی شکل گرفته، منافع ملی ایران تحت‌الشعاع یک گروه خاص رادیکال قرار گرفته است. ماحصل مناظره ظریف و پزشکیان هم این است که افراد و جریاناتی اندک از تحریم‌ها سود می‌برند. اکثریت قریب به اتفاق مردم ایران از تحریم‌ها آسیب می‌بینند.

معتقدم مهم‌ترین دستور کار پزشکیان پایان دادن به سیطره الیگارشی تنش و تحریم است. با جمع کردن این سفره، مشکلات تحریم‌ها حل و فصل می‌شود، شاخص‌های اقتصادی رو به بهبود می‌گذارد و وضعیت جامعه، ‌فرهنگ و مسائل راهبردی هم با رشد همراه خواهد بود. اما باید توجه داشت مقابله با این افراد و گروه‌ها، با مقاومت بسیار زیاد سفره نظام و پیاده نظام این گروه‌ها مواجه می‌شود. فراموش نکنید، این الیگارشی به دلیل منافع برآمده از تحریم‌ها به‌شدت ثروتمند و دارای نفوذ شده‌اند. شرکت‌ها و خانواده‌های آنان در کشورهای تحریم‌کننده از جمله امریکا حضور دارند. سفره معیشتی مردم اما هر ماه و هر سال کوچک‌تر شده است.

پزشکیان فارغ از همه مقاومت‌ها و تخریب‌ها و تهمت‌زنی‌ها باید برنامه‌های مدونی برای پایان دادن به تحریم‌ها داشته باشد. به خصوص که امروز دولت امریکا نیازمند تنش‌زدایی است. معتقدم حتی اگر ترامپ روی کار بیاید، چنانچه سیاست معقول مبتنی بر تنش‌زدایی در ایران شکل بگیرد، احتمال پایان یافتن تحریم‌ها بسیار محتمل است. ایران چالش اصلی امروز امریکا، مدل بایدن یا ترامپ نیست. چالش اصلی امریکا، امروز در مواجهه با چین و روسیه است.

یکی از بزرگ‌ترین خیانت‌ها به سیاست خارجی کشور این بوده که ایران را به سپر چین و روسیه در برابر امریکا بدل کرده است. دولت آینده ایران باید کاری کند که ایران را از کانون تنش‌ها خارج ساخته و سیاست خارجی را بر اساس منافع ملی شکل دهد. در چنین شرایطی امکان اینکه تحریم برداشته شود، وجود دارد. لذا معتقدم اتفاقا کسی مانند پزشکیان به این دلیل می‌تواند موفق شود چرا که وابستگی خاصی به «کاسبان تحریم و تنش» ندارد. برخلاف برخی افراد که خود حاصل تنش و تحریم هستند و دست و پای آنان توسط کاسبان تحریم بسته شده ، پزشکیان وابستگی خاصی به این کلونی‌های تحریمی ندارد و راحت‌تر می‌تواند منافع ملی را محقق کند.

برچسب‌ها:

نظر شما