شناسهٔ خبر: 67261432 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

شهر میزبان گل‌های رنگارنگ فصلی شده است

تماشای فرش گل در پایتخت

از حاشیه بزرگراه‌ها گرفته تا فضای سبز میدان‌ها، مدیریت شهری از هر فرصتی برای کاشت گل و گیاه استفاده کرده تا شهروندان در گشت و گذارهایشان، از تماشای گل‌های رنگارنگ فصلی لذت ببرند. فرش گل در بسیاری از نقاط سبز پایتخت پهن شده است.

صاحب‌خبر -

همشهری - نیلوفر ذوالفقاری: فرقی ندارد قصد گشت و گذار داشته باشید یا موقع تردد برای کارهای روزمره، چشمتان به فضاهای گل‌کاری شده شهر بیفتد، به هر حال تماشای این همه رنگ و زیبایی روحتان را تازه می‌کند. در بعضی نقاط پایتخت المان‌های گل‌کاری و فرش گل و گیاه وجود دارد که تماشای آنها خالی از لطف نیست.

فرش گل در بزرگ‌ترین میدان پایتخت

نشانی: میدان آزادی

میدان آزادی با وسعت 50هزار متر مربعی‌اش، به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین میدان‌های پایتخت شناخته می‌شود. بخش وسیعی از محوطه این میدان را فضای سبز تشکیل داده که در دوره‌های زمانی مختلف انواع گل و گیاه و فرش‌گل کاشته می‌شود تا جلوه بیشتری داشته باشد. بنابراین گردشگران با رفتن به این محل یک تیر و دو نشان می‌زنند چون می‌توانند علاوه بر عکاسی از گل‌ها از محوطه برج آزادی هم دیدن و ساعتی را میان گل‌های رنگارنگ در محوطه میدان سپری کنند.

تماشای فرش گل در پایتخت

یک دوچرخه گل

نشانی: بزرگراه شهید مدرس، تقاطع بزرگراه شهید حقانی

بزرگراه شهید مدرس را می‌توانیم به‌عنوان سرسبزترین و پردرخت‌ترین بزرگراه پایتخت معرفی کنیم. حاشیه این بزرگراه در هر دو مسیر شمالی و جنوبی پر از گلکاری‌ است. اگر مسیر بزرگراه شهید مدرس را به طرف شمال در پیش بگیرید، در تقاطع بزرگراه شهید حقانی به فضای سبز وسیع و گلکاری‌شده‌ای می‌رسید که هر سال طرح‌های متنوعی برای گلکاری آن درنظر گرفته می‌شود. المان‌های شهری خلاقانه‌ای هم در این محدوده گذاشته شده است. این روزها روی فرش گل این محدوده، دوچرخه بزرگی را می‌بینید که سبدی پر از گل حمل می‌کند.

54فرش‌گل در یک منطقه

نشانی: بزرگراه حکیم، خروجی بزرگراه شهید چمران

محدوده غرب پایتخت در سرسبزی و استفاده از جلوه‌های طبیعی در زیباترشدن چیزی کم ندارد. در بزرگراه حکیم، حوالی خروجی بزرگراه چمران می‌توانید فرشی از گل‌های رنگارنگ بهاری را که به همت شهرداری منطقه 2پهن شده، تماشا کنید. فرش گل در این محدوده، در حاشیه بزرگراه‌ها با تنظیم رنگ‌بندی و چیدمان گل‌ها در طرح‌های مختلف ایجاد شده و از انواع گونه‌های گل و گیاه متنوع مقاوم و متناسب با شرایط اقلیمی ازجمله بنفشه، شب‌بو، جعفری، ابری نقره‌ای، ناز آقتابی و... استفاده شده است. بهار امسال 54فرش گل در این منطقه ایجاد شده و منظره‌ای رنگارنگ در بزرگراه‌ها و مسیرهای اصلی ساخته است.

باغ‌راه پر گل فدک

نشانی: شهرک غرب، خیابان ایران زمین

برای اهالی غرب و شمال غرب پایتخت، باغ‌راه فدک یک گزینه عالی برای قدم‌زدن کنار گل‌های رنگارنگ و درختان سرسبز است. وجود گونه‌های مختلف گیاهی پهن‌برگ مانند چنار، زیتون، تبریزی و نارون و همچنین درختان سوزنی‌برگ مانند سرو نقره‌ای و کاج، باعث شده است که این مسیر جلوه خاصی به‌خود بگیرد. گیاهان پیچکی مانند پیچ‌امین‌الدوله، درختچه‌های زینتی و انواع گل‌های بنفشه، رز و نسترن در سراسر باغ‌راه به‌ چشم می‌خورد. البته در مسیر قدم‌زدن کنار باغچه‌های گلکاری شده و تونل‌های سرسبز، هرکجا خسته شدید نیمکت‌هایی برای استراحت گذاشته شده است. گل‌آرایی باغچه‌ها و مسیرهای پیاده‌روی این باغ‌راه با استفاده از گل‌ها و گیاهان فصلی انجام شده و این روزها عطر یاس و پیچ امین‌الدوله در این مسیر مدهوش‌کننده است.

تماشای فرش گل در پایتخت

گنجینه سبز چنار 80ساله

نشانی: خیابان ولیعصر(عج)، باغ فردوس

چنار 80ساله‌ای که در سرای محله باغ فردوس قرار دارد، یادگاری از دوران سرسبزی این محدوده و وجود باغ‌های وسیع در شمال پایتخت است. حالا برای اهالی این محله و گردشگرانی که ساعتی را به قدم‌زدن در محوطه سرسبز باغ فردوس می‌گذرانند، تماشای درخت 80‌ساله جذابیت دارد. ارتفاع این درخت تا طبقه سوم و بالاتر کشیده شده و سازندگان ساختمان سرای‌محله تلاش کرده‌اند با فضاسازی مناسب در پای درخت و اجرای باغچه، دیواره شیشه‌ای، حضور پرندگان و...، چنار قدیمی را به‌عنوان گنجینه سبزی در میانه سرا حفظ کنند. مسیر پیاده‌روی در باغ فردوس از میان باغچه‌های پرگلی می‌گذرد که این روزها با بنفشه‌های رنگارنگ پر شده‌اند.

گلکاری در مرزهای شرقی پایتخت

نشانی: بزرگراه شهید بابایی

حاشیه بزرگراه شهید بابایی با فرش گل‌های فصلی و کاشت درختچه‌های سبز فضاسازی شده است. جالب است بدانید در این محدوده سیستم آبیاری قطره‌ای برای آبیاری بهینه و صرفه‌جویی در مصرف آب راه‌اندازی شده است تا گل‌ها و گیاهان مسیر سرسبزی و شادابی خود را حفظ کنند. درختچه‌های یوکا، یاس شیروانی و شیرخشت در مسیر این بزرگراه و جنب بلوار نیروی زمینی کاشته شده‌اند. انواع گیاهان و گل‌های رنگارنگ مانند کوکب کوهی، آشلانتوس، سلوی، جعفری و آمارانتوس برای شادابی و نشاط فضای سبز بزرگراهی در این محدوده کاشته شده است.

نظر شما