شناسهٔ خبر: 67278294 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شهر | لینک خبر

از سیر تا پیاز اکوپارک فرحزاد

اکوپارک فرحزاد؛ پروژه‌ای که قبلا محل تجمع معتادین بود و حالا پاکسازی شده و قرار است بزودی افتتاح شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار شهر؛ طرح ژینایی روددره فرحزاد، حدفاصل دالاغر (ابتدای کوهستان فرحزاد) تا همیلا (ابتدای پارک نهج¬البلاغه) در دست اجرا است.

از جمله دلایل اجرای این پروژه می توان به نیاز وافر شهر به زیرساخت سبز-آبی نام برد. با اجرای این طرح، اولین گام در تاریخ شهرسازی ایران برای ایجاد زیرساخت سبز-آبی رقم می‌خورد. همچنین این پروژه باعث اضافه شدن پهنه عرصه حیات وحش به پهنه‌های شهری می‌شود.

 ارتقای امنیت اجتماعی شهر با برقراری تعامل شهروندان با فضای روددره و حذف فضای پنهان شهری و حرکت به سمت تغذیه آبخوان دشت تهران و کنترل بحران فرونشست دشت تهران (با حفظ بستر طبیعی رودخانه، تصفیه فاضلاب در محل و رهاسازی بخش عمده ای از آن در بستر رودخانه) و همچنین فعال شدن اکوسیستم ژیناشده به عنوان کاتالیزوری برای نوسازی و بهسازی بافت ناکارآمد شهری با بهره‌مندی از اشتغال و اقتصاد درون‌زا از دیگر مزایای پروژه رود دره فرحزاد است.

مساحت محدوده پروژه به سطح تقریبی ۱۵۷ هکتار و طول تقریبی ۵ کیلومتر در دست اجراست.

از مشخصات کلی پروژه، رفع آسیب‌های وارد به اکوسیستم رود دره‌ای شامل حذف کارتل‌های مواد مخدر در محدوده و حذف معتادین متجاهر و کجروهای اجتماعی، جمع‌آوری پسماند از سطح دره و مدیریت پسماند، تصفیه فاضلاب ورودی به رودخانه و بازچرخانی آن در محل، حذف سکونت‌گاه‌های غیرقانونی، جمع‌آوری آوار برجای مانده از سکونتگاه‌های غیرقانونی، اصلاح و پایداری‌سازی ترانشه‌ها و شیب‌ها دره، محافظت از سواحل رودخانه، بازرویانی پوشش گیاهی مطابق بوم و اقلیم منطقه، ایجاد زیستگاه و همچنین امکان ورود گردشگر طبیعت با ایجاد مسیرهای تردد پیاده، پل‌های چوبی و سنگی، باغچه‌های گونه‌شناسی، یادواره‌های طبیعت و تاریخ، دوچرخه سواری کوهستان و ایجاد مرکز تجربه طبیعت برای کودکان است‌.

انتهای پیام/

نظر شما