شناسهٔ خبر: 67261135 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

وزیر نفت در صحن علنی مجلس:

در دولت سیزدهم مقابل سوخت قاچاق ایستادگی کردیم

اوجی گفت: در بحث ذخیره‌سازی گاز سال گذشته بیش از یک میلیارد مکعب ذخیره‌سازی انجام دادیم و افزایش تولید بنزین و احداث پتروپالایشگاه‌ها در این دولت انجام گرفت.

صاحب‌خبر -

جواد اوجی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در ارائه گزارشی از آخرین وضعیت تولید بنزین و گازوئیل به نمایندگان بیان کرد: امروز میزان برداشتمان از پارس جنوبی بیشتر از قطر است. درحالی که آنان با شرکت‌های بزرگ دنیا قرارداد بستند، اما من این قرارداد را با پیمانکار‌های داخلی منعقد کردم.

وی ادامه داد: شهید رئیسی اعتقاد داشت که باید به توان داخلی اکتفا کنیم. به فضل الهی هیچ میدان مشترک نفتی بلاتکلیف نداریم. ۲۳ میلیارد دلار قرارداد برای توسعه میدان مشترک نفتی بسته ایم. همچنین از ظرفیت توان مالی کشور استفاده کرده ایم. به لطف دیپلماسی انرژی و سفر‌های خارجی شهید رئیسی، صادرات نفت و جذب سرمایه خارجی اتفاق افتاد. در این دولت بیش از هفت میدان مشترک نفتی با روسیه داشته‌ایم. هم در جذب سرمایه گذاری داخل و هم در جذب سرمایه گذاری خارج موفق عمل کرده‌ایم. هر سفری که شهید رئیسی و امیرعبداللهیان می‌رفتند، فضای خوب برای صادرات نفتی فراهم می‌شد. ریل گذاری خوبی در وزارت نفت دولت سیزدهم برای ناکارآمدی تحریم‌ها انجام شد و در این مسیر ریل گذاری مهمی انجام شد. بالاترین رقم صادرات نفت از سال ۹۷ تا امروز را در حال تجربه هستیم.

اوجی با بیان اینکه پروژه‌هایی که در راستای افزایش تولید و ارز آوری بودند، پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم در اولویت قرار گرفت، اظهار کرد: تا پایان سال قبل ۳۰ میلیون مترمکعب گاز‌های همراه میادین جمع آوری کرده‌ایم. در بحث ذخیره‌سازی گاز نیز سال گذشته بیش از یک میلیارد مکعب ذخیره‌سازی انجام دادیم. در دولت قبل میزان مصرف به علت بیماری کرونا پایین بود وگرنه ناترازی بیشتری را تجربه می‌کردیم. امروز ۱۱۴ میلیون لیتر تولید گازوئیل داشته‌ایم.

وزیر نفت ادامه داد: افزایش تولید بنزین و احداث پتروپالایشگاه‌ها در دولت سیزدهم انجام گرفت. ۹ پالایشگاه نفت کمی سازی و کیفی سازی شدند و بیش از ۴ میلیون دلار در این باره قرارداد بسته‌ایم. امروز بعد از سه سال سه پالایشگاه در فاز اجرا قرار گرفته است. قرار بود چهارمین پالایشگاه نیز در تبریز افتتاح شود که آیت‌الله رئیسی قبل آن به شهادت رسیدند.

اوجی بیان کرد: ۳۰۰ هزار خودروی بنزینی را دوگانه سوز کردیم. از طرفی بیش از ۴۵ منطقه در بحث تولید نفت، فرآورده‌های نفتی و توزیع آن شناسایی شده است. ایجاد سامانه برخط نیز در این دولت انجام گرفت. با همکاری وزارت راه در مقابل سوخت قاچاق ایستادگی کردیم. امروز بیش از ۷۰ درصد سوخت‌گیری در جایگاه‌ها توسط کارت‌های خودرو‌ها انجام می‌شود.

وی ادامه داد: تا امروز ۴۶۰ کیلومتر خط لوله فرآورده داشته ایم. این گونه مقابل قاچاق سوخت و جابجایی خودور‌های سوخت‌بر را می‌گیریم. بیش از ۴۴ همت و ۶ هزار پروژه عام‌المنفعه در تمامی استان‌های کشور داشته ایم. این پروژه‌ها شامل پروژه‌های بهداشتی، آب رسانی، راه سازی و ... بوده است. همین پروژه‌ها برکت کار وزارت نفت شد. در سه سال گذشته صادرات گاز دوبرابر شده است.

اوجی با اشاره به این که در بسیاری از صنایع پایین دستی پتروشیمی‌ها در استان‌های کم برخوردار سرمایه‌گذاری کرده ایم، عنوان کرد: تامین گاز صنایع نیز افزایش یافته است و در سال گذشته نسبت به شروع دولت دوبرابر بیشتر گاز به صنایع تحویل داده‌ایم.

وزیر نفت در پایان یادآور شد: در طول این سه سال تامین امنیت انرژی کشور به دست وزارت نفت بوده است. در این سه سال قطعی گاز در بخش خانگی یا کمبود سوخت نداشته ایم. با وجود این که بار‌ها به سامانه سوخت حمله شد و حتی به لوله انتقال گاز کشور نیز حمله شد.

نظر شما