شناسهٔ خبر: 67260082 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شانا | لینک خبر

اوجی اعلام کرد

افزایش ۳ برابری صادرات نفت کشور در دولت سیزدهم/ وقتی این دولت را تحویل گرفتیم، وصول درآمدها در شرایط بحرانی بود

وزیر نفت با بیان اینکه صادرات نفت کشور اکنون نسبت به آغاز فعالیت دولت سیزدهم ۳ برابر شده و وصول درآمدهای ارزی نیز افزایش یافته است، تأکید کرد: هر دولتی در آمریکا سر کار بیاید نمی‌تواند مانع صادرات و تولید نفت ایران شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار شانا، جواد اوجی امروز (چهارشنبه، ۳۰ خرداد) با حضور در نشست علنی مجلس شورای اسلامی در گزارشی درباره تازه‌ترین وضع تولید بنزین و گازوئیل در کشور به‌ تفکیک پالایشگاه‌ها و برنامه وزارت نفت برای کاهش هدررفت سوخت و پایش تولید و مصرف، گفت: ناترازی سوخت در حالی در زمان آغازبه‌کار دولت مردمی گریبان‌گیر وزارت نفت شد که اهداف برنامه ششم توسعه در زمینه سرمایه‌گذاری تحقق نیافته بود.

وی افزود: همه‌چیز به رفع تحریم‌ها گره خورده بود. شهریور ۱۴۰۰ در شرایطی وزارت نفت را تحویل گرفتیم که تولید عملیاتی نفت خام کشور به روزانه ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه رسیده و صادرات نفت به پایین‌ترین حد خود در یک دهه اخیر کاهش یافته بود.

وزیر نفت تصریح کرد: وصول درآمدها در وضع بحرانی قرار داشت و با کسری بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی ناشی از تأمین منابع هدفمندی یارانه‌ها و منابع عمومی دولت روبه‌رو بودیم. به خاطر می‌آوریم که در آغازبه‌کار دولت سیزدهم ۸۷ میلیون بشکه نفت روی آب داشتیم. آن زمان هیچ فروشی در حوزه نفت سنگین و فوق سنگین اتفاق نیفتاده بود.

اوجی ادامه داد: طرح‌های نیمه‌کلان و طرح‌های اولویت‌دار همسو با افزایش تولید در وزارت نفت بلاتکلیف مانده بودند. از ظرفیت شرکت‌های توانمند و پیمانکاران و سازندگان داخلی استفاده نمی‌شد و اعتقادی به ظرفیت داخلی نداشتند. کشور در این شرایط با ناترازی شدید انرژی و ناپایداری تأمین سوخت روبه‌رو بود، به‌ویژه در زمستان ۱۳۹۹ که خاموشی نیروگاه‌ها به دلیل تأمین‌نشدن گاز اتفاق افتاد.

وی بیان کرد: طرح‌های ذخیره‌سازی گاز طبیعی همه رها شده بودند و بسیاری از طرح‌های توسعه میدان‌های مشترک در خشکی و دریا، مغفول مانده بود؛ ضمن اینکه نیروی انسانی متعهد صنعت نفت متأسفانه بی‌انگیزه و سرخورده شده بودند. وزارت نفت دولت مردمی در این اوضاع در شهریور ۱۴۰۰ کار خود را آغاز کرد.

وزیر نفت گفت: طی این سه سال به فضل الهی و با کار و جهاد شبانه‌روزی تولید نفت خام کشور بیش از یک‌ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت که بخش عمده‌ای از این افزایش تولید از محل امضای قراردادهای سرمایه‌گذاری از سوی پیمانکاران و سازندگان داخلی کشور رقم خورده است.

اوجی افزود: به گفته مسئولان آمریکا، با وجود وضع بیش از ۶۰۰ تحریم جدید در حوزه صادرات نفت و محصولات پتروشیمی، امروز شاهد جهش در حوزه صادرات نفت و وصول مطالبات خود هستیم. ما به وضع پیش از تحریم‌های ظالمانه نزدیک شده‌ایم و هیچ مشکلی در وصول مطالبات خود نداریم.

توجه وزارت نفت به تقویت بنیه دفاعی

وی تصریح کرد: صادرات نفت کشور اکنون نسبت به آغاز فعالیت دولت مردمی سه برابر شده و وصول درآمدهای ارزی نیز افزایش یافته است. ازاین‌رو با اقدام‌هایی که در دولت شهید رئیسی در حوزه صنعت نفت انجام و ریل‌گذاری شده است، به‌ویژه در بخش صادرات نفت و محصولات پتروشیمی، به‌عنوان وزیر نفت جمهوری اسلامی باید اعلام کنم که هر دولتی در آمریکا سر کار بیاید نمی‌تواند مانع صادرات و تولید نفت ایران شود.

وزیر نفت تأکید کرد: از دیگر مسائل مهم به‌ویژه در صنعت نفت، توجه وزارت نفت به تقویت بنیه دفاعی بوده است. در این بخش در قالب عمل به بند «ی» بودجه سال ۱۴۰۲، حجم نفت تحویلی به نیروهای مسلح در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۳۹۹ با رشد چهار برابری روبه‌رو شد.

افزایش ۴۰درصدی ذخیره‌سازی گاز

اوجی بیان کرد: در زمینه افزایش تولید گاز نیز اعلام می‌کنم در همین سه سال روزانه بیش از ۵۰ میلیون مترمکعب به تولید گاز، آن هم از میدان‌های مشترک به‌ویژه میدان گازی پارس جنوبی افزوده شده است، همچنین با رشد ۱۰ برابری در جمع‌آوری گازهای مشعل و طرح‌هایی که در این زمینه مغفول مانده بود روبه‌رو هستیم و افزایش روزانه ۲۷۰ هزار بشکه‌ای به ظرفیت فرآورشی پالایشگاه‌های نفت کشور در همین سال، از دیگر اقدام‌های وزارت نفت بوده است.

وی با اشاره به افزایش ۴۰درصدی ذخیره‌سازی گاز طبیعی، افزایش ۲ برابری صادرات گاز مایع (ال‌پی‌جی)، گازرسانی به ۵۰ شهر، ۶۷۰۰ روستا، ۲۱ هزار واحد صنعتی و ۲۲ نیروگاه در کشور، تصریح کرد: این عملکرد سبب شد سومین سال متوالی رشد اقتصادی گروه نفت و گاز بالاتر از همه بخش‌های اقتصادی باشد و امروز نزدیک به نیمی از رشد اقتصادی کشور ناشی از عملکرد صنعت نفت است، به‌نحوی که براساس گزارش‌های مرکز آمار در سال ۱۴۰۲، رشد اقتصادی گروه نفت و گاز تا ۲۰درصد ثبت شده است.

تکمیل و بهره‌برداری ۱۵۵ پروژه نیمه‌تمام  

وزیر نفت به موضوع سرمایه‌گذاری در صنعت نفت اشاره و بیان کرد: در همین سه سال عمر دولت مردمی ۱۵۵ پروژه نیمه‌تمام در بخش بالادست و پایین‌دست به ارزش ۳۴ میلیارد دلار با توان داخلی تکمیل شده و به بهره‌برداری رسیده است.

اوجی ادامه داد: بهره‌برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی که قرارداد آن ۲۰ سال دست‌به‌دست می‌شد، در همین سه سال تکمیل شد و با استفاده از توان داخلی به بهره‌برداری رسید. قرارداد این فاز با شرکت توتال ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار بود که با آغاز تحریم‌ها در دولت ترامپ، توتال ایران را ترک کرد، اما به فضل الهی در همین سه سال هم قرارداد و هم بهره‌برداری آن به ثمر نشست.

وی تأکید کرد: در سال ۱۳۹۴ دولت وقت اعلام کرد که حاضر است پالایشگاه آبادان را به‌صورت رایگان واگذار کند، اما مرحله دوم این پالایشگاه به لطف الهی و تلاش شبانه‌روزی همکارانم در صنعت نفت به بهره‌برداری رسیده است و روزانه ۲۱۰ هزار بشکه افزایش ظرفیت دارد و پارسال نیز بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان سود داشت.

اجرای طرح‌های بهینه‌سازی و کیفی‌سازی پالایشگاه‌های نفت

وزیر نفت با اشاره به اجرای طرح‌های بهینه‌سازی و کیفی‌سازی در پالایشگاه‌های نفت موجود کشور در سه سال اخیر، افزود: برای مثال، در دولت گذشته می‌خواستند پالایشگاه آبادان را به دلیل ضرردهی به‌صورت رایگان واگذار کنند، اما با اجرای طرح‌های کیفی‌سازی، بیش از ۲۱۰ هزار بشکه به ظرفیت پالایشی آن افزوده شد تا بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان سوددهی داشته باشد. هم‌اکنون در ۹ پالایشگاه‌ فعال نفت کشور، طرح‌های کیفی‌سازی و افزایش ظرفیت تولید در حال اجراست و برخی از این طرح‌ها در پالایشگاه‌های اصفهان، تبریز و آبادان به بهره‌برداری رسیده است.

اوجی با اشاره به افزایش روند ترددهای جاده‌ای در دو سال اخیر، همچنین ورود سالانه یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار خودروی جدید به ناوگان حمل و نقل کشور بدون خارج‌شدن خودروهای فرسوده از چرخه حمل و نقل، توضیح داد: این عوامل سبب شده است نسبت به گذشته بیش از ۵ میلیون لیتر در روز به مصرف فرآورده‌های نفتی کشور افزوده شود.

وی تأکید کرد: وزارت نفت در زمینه کاهش و مدیریت مصرف فرآورده‌های نفتی در سه سال اخیر اقدام‌های بسیاری انجام داده است که از نمونه‌های بارز آن می‌توان به احداث پتروپالایشگاه‌های جدید و اجرای طرح‌های بهینه‌سازی در پالایشگاه‌های موجود اشاره کرد.

امضای ۲۳ میلیارد دلار قرارداد برای توسعه میدان‌های نفتی و گازی کشور

وزیر نفت با بیان اینکه در سه سال اخیر در زمینه توسعه میدان‌های نفتی و گازی مشترک و غیر مشترک بیش از ۲۳ میلیارد دلار قرارداد امضا شده است، گفت: این حجم قرارداد به‌طور تقریبی معادل دو برابر قراردادهای امضاشده در دهه ۹۰ در صنعت نفت کشور است. وزارت نفت همچنین هم‌زمان با سرمایه‌گذاری در میدان‌های هیدروکربوری، در سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی را برای تأمین امنیت انرژی به‌منظور رشد تولید و بهینه‌سازی انجام داده است.

اوجی با اشاره به حملات سایبری انجام‌شده به جایگاه‌های عرضه فرآورده‌های نفتی کشور از سوی دشمنان کشور در سه سال اخیر اعلام کرد: همکاران من در آخرین اقدام خرابکارانه سایبری با کار شبانه‌روزی توانستند بیش از ۴ هزار و ۴۰۰ جایگاه سوخت را در کمترین زمان ممکن عملیاتی کنند تا دشمن نتواند مردم و نظام را با این اقدام خود به چالش بکشاند.

وی به انفجار خطوط اصلی سراسری گاز کشور در سال ۱۴۰۲ توسط گروهک‌های تروریستی اشاره کرد و افزود: با همت کارکنان شرکت ملی گاز ایران این خطوط در کمترین زمان تعمیر شد و هیچ خللی در گازرسانی کل کشور ایجاد نشد.

حمایت از ساخت بار اول کالاهای راهبردی

وزیر نفت تصریح کرد: وزارت نفت در طول سه سال اخیر اقدام‌های شایسته‌ای در زمینه حمایت از ساخت بار اول کالاهای راهبردی در صنعت نفت انجام داده است، به‌طوری که به گواه معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، وزارت نفت در سه سال اخیر رتبه نخست کشور را در زمینه ساخت کالاهای بار اول و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان گرفته است.

اوجی در بخش دوم سخنانش در صحن مجلس شورای اسلامی و در پاسخ به پرسش‌های نمایندگان گفت: ما در این دولت به توان داخلی تکیه کردیم. برخی از همین فازهای پارس جنوبی را پیمانکاران و سازندگان داخلی به بهره‌برداری رساندند. با چهار هلدینگ و پیمانکار بزرگ داخلی به ارزش ۲۰ میلیارد دلار قرارداد تنظیم کردیم.

حجم برداشت گاز ایران از پارس جنوبی بیشتر از قطر است

وزیر نفت در واکنش به این پرسش نمایندگان که آیا ما در حوزه پارس جنوبی از کشور قطر عقب هستیم یا خیر، توضیح داد: به شما نمایندگان به‌عنوان کسی که ۳۵ سال در این صنعت کار کرده است می‌گویم به فضل الهی و همت همکارانم در صنعت نفت و گاز، اکنون حجم برداشتمان از پارس جنوبی به‌مراتب بیشتر از کشور قطر است. روزانه حدوداً بیش از ۷۵ تا ۱۰۰ میلیون مترمکعب بیشتر برداشت می‌کنیم. آنها با توتال، شل و شرکت‌های دیگر قرارداد بستند، من نیز با سازندگان و پیمانکاران داخلی قرارداد بستم؛ همین پیمانکارانی که فازهای ۱۶، ۱۷، ۲۱ و ۲۳ پارس جنوبی را به سرانجام رساندند.

هیچ میدان مشترک بلاتکلیفی نداریم

اوجی با بیان اینکه اعتقاد دولت سیزدهم و شهید رئیسی این بود که باید به توان داخلی اکتفا کنیم، تصریح کرد: امروز اعلام می‌کنم به فضل الهی هیچ میدان مشترک نفتی و گازی، دریایی و خشکی بلاتکلیفی نداریم. من از ظرفیت توان مالی کشورم استفاده کردم و به شرکت‌های خارجی نگاهی نداشتم.

وی ادامه داد: این را نیز بگویم به لطف دیپلماسی انرژی و سفرهای خارجی شهید رئیسی و وزیر خارجه شهید که بنده نیز در کنارشان بودم، بابی باز شد تا صادرات نفت، صادرات فرآورده‌های نفتی، صادرات محصولات پتروشیمی، صدور خدمات فنی و مهندسی و جذب سرمایه خارجی به نحو احسن انجام شود. ما امروز افتخار می‌کنیم در همین دولت قرارداد توسعه بیش از ۷ میدان نفتی را با شرکت‌های روسی امضا کردیم. بنده هفته گذشته روسیه بودم و با بسیاری از شرکت‌های این کشور مذاکره داشتیم و آنها درخواست داشتند که این قراردادها را تمدید یا قراردادهای ۵ ساله را ۱۰ ساله امضا کنیم.

بازشدن درهای دیپلماسی انرژی

وزیر نفت بیان کرد: امروز اعلام می‌کنم تولید نفتی که در زمان آغاز کارمان روزانه ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه بود، با استفاده از توان داخلی به ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه رسیده است.

اوجی تأکید کرد: هر سفر خارجی که شهید رئیسی و وزیر خارجه حضور داشتند باب دیپلماسی را باز می‌کردند تا فضای مناسبی ایجاد شود. اینجا هم می‌گویم چه اوجی باشد چه نباشد، ریل‌گذاری در این دولت در موضوع صادرات نفت، فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی انجام شده و هر دولتی در آمریکا نیز منصوب شود نمی‌توانند جلوی صادرات را بگیرند، البته امروز خودشان هم به این موضوع اعتراف می‌کنند.

وی تصریح کرد: امروز به گفته نمایندگان مجلس و دولت آمریکا بیش از ۸۰۰ تحریم علیه کشتی‌ها، پایانه‌ها، بنادر و مخازن صنعت نفت ایران اعمال شده است، اما با توکل به خداوند متعال و اراده و همت کارکنان این صنعت، صادرات نفت اکنون به بالاتر از مدت مشابه در سال ۱۳۹۷ رسیده است.

اقدام‌ها برای جمع‌آوری گازهای همراه نفت

وزیر نفت در بخش دیگری از پاسخ‌های خود به پرسش‌های نمایندگان مجلس شورای اسلامی، به اولویت‌بندی پروژه‌های نیمه‌کاره و تازه صنعت نفت طی سه سال اخیر و افتتاح بیش از ۱۵۵ پروژه در این مدت اشاره کرد و گفت: برای مثال، در زمینه جمع‌آوری گازهای همراه نفت در مدت یادشده، بیش از ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب گازهای همراه نفت خام جمع‌آوری و به پتروشیمی‌ها برای خوراک تحویل شده است و براساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، تا هفته آینده ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب دیگر به این حجم گاز جمع‌آوری‌شده افزوده می‌شود.

اوجی یکی دیگر از پروژه‌های مغفول‌مانده صنعت نفت در دولت گذشته را ذخیره‌سازی گاز طبیعی برای مدیریت مصرف در فصل‌های سرد سال اعلام کرد و افزود: پارسال بیش از یک میلیارد مترمکعب گاز در مخازن ذخیره‌سازی زیرزمینی کشور ذخیره کردیم.

وزیر نفت یکی از دلایل صادرات فرآورده‌های نفتی در دولت گذشته را کاهش شدید مصرف و ترددهای بین جاده‌ای به‌دلیل بیماری کرونا دانست و گفت: اگر این عوامل رخ نمی‌داد، این ناترازی کنونی در فرآورده‌های نفتی کشور به‌جای امروز همان چند سال پیش خود را نشان می‌داد.

تلاش برای ساخت پتروپالایشگاه‌

اوجی ادامه داد: تولید بنزین در زمان آغازبه‌کار دولت سیزدهم روزانه ۹۶ میلیون لیتر بود و امروز به ۱۱۴ میلیون لیتر رسیده است. هم‌زمان با اجرای طرح‌های کیفی و کمی‌سازی در پالایشگاه‌های کنونی به ارزش ۴ میلیارد دلار، اقدام‌های لازم برای ساخت پتروپالایشگاه‌ها که در دولت گذشته ساخت آنها را «کثافت‌کاری» می‌دانستند، در سه سال اخیر کلید خورد.

وی با اشاره به انجام ۱۸ اقدام راهبردی در صنعت پالایش و پخش برای مدیریت مصرف در سه سال اخیر، توضیح داد: تبدیل ۳۰۰ هزار خودرو تک‌سوز به دوگانه‌سوز، نظارت کامل بر روند تولید، انتقال و توزیع فرآورده‌های نفتی، برنامه‌ریزی برای نصب سیستم‌های میترینگ جدید در ۴۵ منطقه راهبردی مبادی توزیع و عرضه، ایجاد سامانه برخط، جمع‌آوری و جلوگیری از صدور حواله و بارنامه‌های جعلی سوخت، سامان‌دهی کارت‌های سوخت شخصی و رشد ۴۰درصدی استفاده از این نوع کارت‌ها و جلوگیری از قاچاق سوخت با احداث بیش از هزار و ۴۶۰ کیلومتر خط لوله انتقال فرآورده نفتی تا پایان امسال، از مهم‌ترین این اقدام‌ها بوده است.

اجرای ۶ هزار پروژه مسئولیت‌ اجتماعی به ارزش ۴۴ همت

وزیر نفت با اشاره به تقبل ۶ هزار پروژه مسئولیت‌ اجتماعی به ارزش ۴۴ همت در قالب سفرهای استانی رئیس‌جمهور شهید از سوی وزارت نفت گفت: این در حالی است که در دولت گذشته در این حوزه فقط ۲ هزار پروژه به ارزش چند همت اجرا شده است.

اوجی با بیان اینکه کشور در آغازبه‌کار دولت سیزدهم با ۴۰۰ همت کسری بودجه روبه‌رو بود که با تکیه بر افزایش صادرات نفت خام و محصولات گازی همچون ال‌پی‌جی، تأمین و جبران شد، افزود: پارسال در موضوع گازرسانی به صنایع عمده کشور نسبت به زمان آغازبه‌کار این دولت بیش از ۱۸درصد (از ۱۸۰ میلیون مترمکعب به ۲۱۶ میلیون مترمکعب) رشد داشته‌ایم.

وی ادامه داد: هم‌اکنون روزانه بیش از ۲۴۰ میلیون لیتر انواع فرآورده‌های نفتی در کشور جابه‌جا می‌شود. در سه سال اخیر با وجود دو بار حمله سایبری به جایگاه‌های سوخت و یک بار انفجار خطوط سراسری گاز، به همت همکارانم در صنعت نفت هیچ قطعی گاز یا فرآورده نفتی در کشور رخ نداد.

وزیر نفت در پایان درباره تأمین سوخت مورد نیاز بخش کشاورزی کشور نیز تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی بانی اصلی تخصیص سهمیه سوخت به این بخش است که خوشبختانه با توجه به تحولات خوبی که در زمینه اصلاح سهمیه‌های سوخت در این بخش انجام شده، امیدواریم بخش زیادی از دغدغه‌های کشاورزان عزیز رفع شود.

نظر شما