شناسهٔ خبر: 67260997 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مطالبات فرهنگیان از رئیس دولت چهاردهم چیست؟

هادی صفدری

در فاصله کمتر از چهارماه از برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی، کشور آماده برگزاری انتخابات دیگری می‌شود تا مردم پس از انتخاب قانونگذاران کشور، رئیس قوه مجریه را نیز انتخاب کنند.

صاحب‌خبر -

اقشار مختلف جامعه در انتخابات گذشته مطالبات خود را با برنامه‌های نامزدها مطابقت داده و نامزد خود را برگزیدند و حالا باید از میان شش کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری نیز کسی را که از نظر آنها توانایی بیشتری برای حل مشکلات دارد، راهی پاستور کنند.

معلمان و فرهنگیان به عنوان جامعه‌ای بزرگ و تاثیرگذار همگام با سایر مردم به دنبال بهترین انتخاب برای رقم زدن آینده‌ای روشن‌تر برای خود و سرزمین ایران هستند. فرهنگیان نه تنها بخش قابل توجهی از مردم را تشکیل می‌دهند، بلکه به دلیل ارتباط مستقیم با دانش‌آموزان، از اقشار تاثیرگذار در جامعه محسوب می‌شوند. به همین دلیل به میان جمعی از فرهنگیان رفتیم تا پای صحبت آنها نشسته و شنوای مطالبات و انتظارات آنها از رئیس جمهور آینده باشیم.

معیشت، حرف مشترک فرهنگیان

احمدرضا بهرامی، دبیر زبان و ادبیات فارسی خواستار توجه ویژه به معیشت فرهنگیان شد و گفت: اگرچه با انجام رتبه‌بندی، دریافتی فرهنگیان افزایش یافت اما همچنان میزان حقوق و مزایای فرهنگیان نه تنها با سختی کار آنها مطابقت ندارد بلکه در مقایسه با سایر کارمندان، در سطح پایین‌تری قرار دارد.

وی ادامه داد: اگرچه معلمان بدون هرگونه چشم‌داشت، تمام تلاش خود را برای انجام وظیفه به کار می‌گیرند، اما معلمی که فاقد دغدغه‌های اولیه زندگی باشد، بازدهی بهتری خواهد داشت و می‌تواند تمام توان خود را بر روی آموزش متمرکز کنند. معلمان به دلیل حساسیت و تاثیرگذاری این شغل نیازمند توجه ویژه دولت هستند.

حجت‌الله غضنفری، دبیر بازنشسته نیز به ایسنا گفت: حقوق و مزایای دبیرانی که در سال‌های گذشته به ویژه دهه هشتاد بازنشسته شده اند، چندان مطلوب نیست و مجبورند برای تامین معیشت خود به شغل‌های دیگر روی بیاورند. ضروری است تا در همسان سازی حقوق بازنشستگان، به فرهنگیان نیز نگاه ویژه‌ای شود.

نگاه جامعه به فرهنگیان تغییر کند

پریسا اسلامی، مدیر آموزشگاه ابتدایی، اولویتی که رئیس جمهور آینده باید به آن توجه کند را تغییر نگاه جامعه به فرهنگیان دانست و گفت: فرهنگیان از اقشار تاثیرگذار جامعه هستند اما آنچنان که شایسته است در جامعه به آنان پرداخته نمی‌شود. نگاه بخشی از جامعه تنها به تعطیلات سه ماهه تابستان است در صورتی که دشواری‌ها و چالش‌های این شغل نیازمند زمان استراحت مناسب برای بازیابی توان جسمی و روحی است.

وی ادامه داد: جامعه فرهنگیان تاکنون با وجود مشکلات مالی توانسته‌اند چرخ زندگی خود را به حرکت درآورند اما خواستار فرهنگ‌سازی مناسب برای رسیدن به جایگاه اجتماعی مناسب در جامعه هستند.

آموزش به سمت حرفه‌ای‌تر و تخصصی تر شدن گام بردارد

هادی حسینی، هنرآموز هنرستان فنی و حرفه‌ای نیز خواستار اصلاح نظام آموزشی شده و گفت: با برنامه‌ریزی و مطالعه می‌توان با هدفمندتر کردن سال‌های تحصیل تا مقطع دیپلم، انتخاب رشته را حداقل یک سال زودتر انجام داد تا آموزش کیفی‌تر شده و دانش‌آموزان با پشتوانه قوی‌تر وارد بازار کار شوند.

وی خواستار توجه بیشتر به آموزش فنی و حرفه‌ای و کار و دانش شد و گفت: معرفی بهتر ظرفیت‌های تحصیلی در این شاخه‌ها می‌تواند علاوه بر جلوگیری از سردرگمی دانش‌آموزان، مشکل عدم توازن در ورود داوطلبان رشته‌های نظری به دانشگاه و هجمه متقاضیان به بازار کار را حل کند.

توجه ویژه به تأسیس هنرستان‌های جوار صنعت

رضا رجبی، معاون آموزشی هنرستان فنی و حرفه‌ای نیز خواستار توجه ویژه به تأسیس هنرستان‌های جوار صنعت شد و افزود: استان مرکزی یکی از قطب‌های صنعتی کشور بود و این ظرفیت باید به بستری برای اشتغال برای نیروهای بومی منطقه شود. احداث هنرستان‌های جوار صنعت علاوه بر حل مشکل اشتغال افراد، تامین نیروی متخصص صنایع را تضمین خواهد کرد.

نیما رادسرشت، دانشجوی دانشگاه فرهنگیان خواستار خواستار احداث مدارسی با اولویت فرهنگ‌سازی شد، گفت: با توجه به اهمیت مسائل زیست محیطی و حفظ این سرمایه‌ها برای آیندگان، ایجاد مدارس سبز با فرهنگ‌سازی و آموزش‌های ویژه از ابتدای آغاز دوران تحصیل می‌تواند زمینه‌ساز ورود نسلی دغدغه‌مند و متعهد نسبت به منابع طبیعی به جامعه باشد.

وی افزود: ایجاد مدارس شهروند با همکاری شهرداری‌ها می‌تواند مکمل خوبی برای فرهنگ‌سازی در کنار مدارس سبز باشد. ایجاد چنین مدارسی، بعد پرورش دانش‌آموزان را تقویت کرده و آن را از حالت شعار خارج می‌کند.

لزوم توجه ویژه به معاونت پرورشی

مریم جلالی، مربی امور تربیتی خواستار توجه ویژه به حوزه معاونت پرورشی در دولت آینده شد و گفت: عنوان وزارتخانه ما از دو واژه آموزش و پرورش در کنار یکدیگر تشکیل شده و اهمیت هر دو به یک میزان است اما تاکنون، آموزش بر پرورش مقدم بوده است. برخی نارسایی‌های موجود در دانش‌آموزان ناشی از توجه کم به پرورش شخصیت اجتماعی، اخلاقی و اعتقادی دانش‌آموزان است که می‌تواند عواقب نامناسبی در آینده داشته باشد.

وی گفت: تقویت حوزه پرورشی و افزایش مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان مانند پیشگیری پیش از درمان در حوزه سلامت است که قطعا هزینه‌های کمتری را بر جامعه و آموزش و پرورش تحمیل خواهد کرد.

ساعات ورزش تخصصی تر شده و افزایش یابد

رضا مهدوی، دبیر ورزش گفت: از گذشته تاکنون حوزه ورزش همواره مورد غفلت قرار گرفته که موجب افزایش وزن و ایجاد مشکلات حرکتی مختلف برای دانش‌آموزان شده است. ساعات ورزش باید تخصصی تر شده و افزایش پیدا کند.

وی افزود: همانند بسیاری از کشورهای جهان باید دانش‌آموزانی پرورش دهیم که در پایان نوجوانی، حداقل در یک ورزش از توان خوبی برخوردار بوده و آمادگی گام برداشتن در مسیر ورزش قهرمانی را داشته باشند.

بازنگری در شیوه ورود نیروهای تازه به آموزش و پرورش

مهسا رضوانی، دبیر مقطع ابتدایی خواستار بازنگری در شیوه ورود نیروهای تازه به آموزش و پرورش شد و گفت: در حال حاضر ورودی معلمان از طریق دانشگاه فرهنگیان و آزمون‌ استخدامی انجام می‌شود. در حال حاضر آموزش‌های عملی برای ورودی‌های دانشگاه فرهنگیان مطلوب است اما وقتی به جهت تسریع در استخدام، ورود از طریق آزمون‌های استخدامی انجام می شود، بیشتر بر آموزش‌های تئوری توجه می‌شود و آموزش‌های عملی کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

به گزارش ایسنا، کمتر از ۱۰ روز تا انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است و در این مدت باید با توجه برنامه‌ها و سوابق مدیریتی هرکدام از کاندیداها، تلاش کنیم تا بهترین گزینه را که برنامه‌هایی منطقی که با توجه به ظرفیت‌های کشور قابلیت اجرا را دارند، انتخاب کنیم.

انتهای پیام

نظر شما