شناسهٔ خبر: 67278925 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

اهمیت کشت فراسرزمینی در افغانستان

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند گفت: باید کشت فراسرزمینی در کشور افغانستان را در دستور کار قرار دهیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، علیرضا خامه‌زر درنشست مشترک سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان با فرماندار شهرستان بیرجند اظهار داشت: از ادوار گذشته تاکنون کمیسیون کشاورزی جزو بهترین کمیسیون‌های اتاق بازرگانی بیرجند بوده است. 

وی با بیان اینکه بخش خصوصی استان در حوزه کشاورزی و حوزه دام و طیور برنامه‌های ویژه‌ای دارد، افزود: اتاق بازرگانی بیرجند به عنوان یک استان مرزی در حوزه صادرات تلاش‌هلی زیادی انجام داده است اما متاسفانه به دلیل اینکه سیاست بر واقعیت‌های اقتصادی می‌چربد به توسعه چندانی نرسیده‌ایم.

رئیس اتاق بازرگانی بیرجند با اشاره به اینکه قوانین ما در حوزه حفظ نباتات بزرگترین مانع واردات از افغانستان است، گفت: کشور افغانستان ظرفیت‌های زیادی در حوزه کشاورزی دارد که باید از آن به نحو احسن بهره‌برداری کنیم.

وی با بیان اینکه باید موج جدیدی در زمینه پیشنهادات کشور افغانستان درباره واردات ایجاد کنیم، عنوان کرد: سالانه حدود 200 هزار تن ذرت در استان ما جهت کارخانجات خوراک دام نیاز است که این نیاز را می‌توانیم از طریق کشت فراسرزمینی در کشور افغانستان در دستور کار قرار دهیم، به شرط اینکه ذرتی که در افغانستان کاشته می‌شود قوانین ما اجازه واردات را بدهد.

خامه‌زر ادامه داد: اگر قوانین این اجازه را ندهد کشت فراسرزمینی را نمی‌توانیم انجام دهیم چون افغانستان جزو کشورهای با ریسک بالا تشخیص داده شده است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند با بیان اینکه واردات گوشت از کشور افغانستان می‌تواند سودی خوبی برای کشور داشته باشد اظهار داشت: بخش خصوصی پتانسیل‌هایی در حوزه واردات دارد که اگر اقدامات دولتی اجازه دهد به توسعه خوبی در حوزه گردش مالی و اقتصاد استان می‌رسیم.

نائب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند  نیز در این دیدار با اشاره به اینکه امروز مشکل اصلی در کشور قرنطینه است، اظهار داشت: قرنطینه نباتی کشور اجازه واردات دام از کشور افغانستان را صادر نمی‌دهد.

سیدحسین خیریه با بیان اینکه خدمات باید با علم و آگاهی انجام شود، افزود: متاسفانه مرغداری‌های ما آن گونه کیفیتی که باید را ندارند.

وی با اشاره به اینکه باید بین تولیدکننده و مصرف کننده عدالت ایجاد شود، گفت: باید به واحدهای تولیدی جهت بروزرسانی تجهیزات کمک شود.

نائب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند و مدیر عامل زنجیره یکپارچه تولید گوشت مرغ فروزان نیز گفت: مطالبه‌گری در مسیر صحیح و کارشناسی شده در زمینه تعیین قیمت باید توسط فعالین این صنعت صورت پذیرد.

رضا فروزانفر در ادامه با اشاره به الزام رعایت حقوق تولیدکننده و مصرف کننده افزود: برای برقراری عدالت باید هم منافع تولیدکننده و هم مصرف کننده در نظر گرفته شود و در تعیین قیمت، سرانه مصرف استان که سهم کوچکی در سبد مصرفی خانوار دارد نیز در نظر گرفته شود.

مدیر عامل زنجیره یکپارچه تولید گوشت مرغ فروزان با اشاره به نگاه صادراتی به بازار به دلیل رشد بیش از اندازه صنعت طیور که متأثر از یارانه‌های تخصیصی این صنعت بوده و باعث شده اگر قرار باشد از نقطه سر به سر تولید، عبور کنند در همه بخش‌های حلقه‌های تولید با مازاد تولید مواجه خواهیم بود.

وی افزود: از یک سو با کاهش روز افزون قدرت خرید داخلی  و از سوی دیگر مازاد تولید بر مصرف داخلی مواجه هستیم. لذا نوع نگاه به بازار دام و طیور باید صادراتی باشد و بنابراین بهینه سازی ساختار و تجهیزات در زمینه محصولات نهایی صنعت، مرغ منجمد و فرآورده‌های وابسته امکانات مطلوب زیرساختی از قبیل سردخانه و تنوع محصولات و همچنین تداوم و ثبات در صدور دستورالعمل‌های حوزه صادرات و پرهیز از نگرانی‌های بی مورد در زمینه افزایش قیمت داخلی از الزامات ورود به بازارهای صادراتی است. 

فروزانفر با اشاره به جهت گیری‌های سیاسی در حوزه اقتصاد افزود: اگر دیدگاه جریانات سیاسی مبتنی بر علم محوری، تولید محوری و عدالت محوری  نباشد قطعا اقتصاد در چارچوب سیاست محبوس شده و از مسیر توسعه فاصله خواهیم گرفت.

نائب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند گفت: در استان خراسان جنوبی به دلیل عدم حمایت کافی از تولیدکننده در زمانی که کشش عرضه ایجاب می‌کند و قیمت‌ها در دیگر استان‌ها افزایش می‌یابد و فرصت طلایی برای کسب ارزش افزوده و مازاد برای صنعت ایجاد می‌شود در این برهه از زمان نهادهای دولتی ذیربط با نگرانی بیش از اندازه از وضعیت معیشتی مردم با دخالت دستوری و تصمیمات احساسی ناخواسته باعث فرصت سوزی غیر قابل جبران در صنعت طیور می‌گردند.

فروزانفر با اشاره به موانع بازار صادراتی در این صنعت گفت تصمیمات غیر کارشناسی در حوزه کلان صادراتی صنعت طیور سبب از دست رفتن بازار صادراتی این محصول استان شده است.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان  نیز در این جلسه با اشاره به اینکه خودتحریمی بدتر از تحریم‌های بین المللی است، اظهار داشت: امسال درخواست بین المللی کردن جشنواره زرشک در استان را داشته‌ایم و امیدواریم محقق شود.

محمدحسین اکبری با بیان اینکه امروز نگاه وزارتخانه کشاورزی به صادرات است افزود: هنگامی که تعامل‌ها و همدلی‌ها افزایش پیدا کند قطعا بسیاری از مشکلات برطرف می‌شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند نیز در این جلسه با بیان اینکه خوشبختانه گمرک تخصصی زرشک و عناب در استان کلید خورده و در اولین فرصت موضوع آن در مرکز مطرح خواهد شد گفت: اتاق اصناف کشاورزی با توجه به ارتباطاتی که در مرکز کشور دارد می‌تواند به عنوان یک پشتوانه قوی دولتی برای معرفی محصول زرشک استان باشد.

احسان بیکی، به برگزاری جشنواره زرشک امسال اشاره کرد و گفت: صنایع وابسته به زرشک‌ را تقویت و بهره‌برداران را از ارزش افزوده آن منتفع کنیم تا صنایع بزرگ به سمت سرمایه گذاری در این حوزه حرکت کنند.

فاضلی فرد، فرماندار شهرستان بیرجند نیز در این جلسه اظهار داشت: استان خراسان جنوبی پتانسیل بسیار زیادی جهت تهاتر کالا با کشور افغانستان دارد و برای صادرات گوشت مرغ باید از ظرفیت کشتارگاه‌ها و مرغداری‌های استان استفاده شود.

انتهای پیام/254/.

نظر شما