شناسهٔ خبر: 67260893 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

صادرات گیاهان دارویی به ۴۸۰ میلیون دلار رسید

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهادکشاورزی گفت: سال گذشته ۱۲۰ هزارتن انواع گیاهان دارویی به بازار‌های هدف صادر شد.

صاحب‌خبر -

حسین زینلی مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بنابر تلاش های وزارت جهادکشاورزی در سال زراعی گذشته سطح زیرکشت گیاهان دارویی را با افزایش ۴۰ هزارهکتاری به ۲۹۰ هزارهکتار رساندیم که از این سطج ۴۸۰ هزارتن تولید مربوط به ۶۰ نوع گیاه دارویی است.

به گفته او، امسال عملکرد و تولید گیاهان دارویی افزایش یافته به طوریکه درگل محمدی  بیش از ۷۰ تا ۸۰ هزارتن تولید خواهیم داشت، درحالی که سال گذشته ۶۰ هزارتن  تولید داشتیم.

زینلی ادامه داد: بنابر آمار در عرصه گل محمدی رتبه اول، زیره سیاه رتبه اول در کشت، در حوزه گشنیز و زیره سبز رتبه سوم و موسیر رتبه اول را دارا هستیم. گفتنی است که در بسیاری از گونه های گیاهان دارویی بدلیل انحصاری بودن کشورما رتبه نخست در دنیا را داریم.

مجری طرح گیاهان دارویی درباره آخرین وضعیت صادرات گیاهان دارویی افزود: بنابر آمار سال گذشته ۱۲۰ هزارتن انواع گیاهان دارویی با ارزش ۴۸۰ میلیون دلار به بازارهای هدف صادر شده است.

او در ادامه گفت: براساس برنامه ریزی های صورت گرفته بدنبال آن هستیم تا در ۲ سال آینده سطح زیرکشت گیاهان دارویی را به ۳۵۰ هزارهکتار افزایش دهیم.  براین اساس مهم‌ترین دغدغه در حوزه گیاهان دارویی آن است که پتانسیل تولید را به مسئولان بشناسند تا آنها با درایت  وارد این حوزه شوند.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی گفت: با توجه به آنکه گیاهان دارویی نیاز آبی کمی دارند، از این رو براساس نیاز بازار داخل و صادراتی سطح زیرکشت را افزایش خواهیم داد و از طرفی با  سرمایه گذاری در خصوص  تولید بذر‌های اصلاح شده می توان شاهد جهش ارزی خوبی به کشور باشیم. 

خبرنگار: آزاده محبی

نظر شما