شناسهٔ خبر: 67260505 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

در جمع اساتید دانشگاه تهران

جلیلی: دولت درسایه یک تعارف نیست/وزارت علوم در حال حاضر در کنار دانشگاه‌ها نیست

هادی فرهنگ زاد

جلیلی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: دولت سایه گفتمان است نه یک تشکیلات. هر کس در حد وسعش باید سایه به سایه تحولات را دنبال کند و آن را به سمت کمال و تعالی پیشرفت ملت سوق دهد و این یک تعارف نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، سعید جلیلی چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ با حضور در جمع اساتید دانشگاه تهران، اظهار کرد: در دو سه سال گذشته این چندمین جلسه‌ای است که در دانشگاه‌های مختلف با اساتید داشته‌ام. در همه این جلسات به اساتید و دانشجویان گفته ام که ماموریت دانشگاه این است که در آن‌چه در کشور می‌گذرد تاثیری جدی و شگرف داشته باشند. با توجه به ظرفیت دانشگاه‌ها در رشته‌ها و تخصص‌های مختلف باید دولت در سایه باشد. دولت سایه گفتمان است نه یک تشکیلات. هر کس در حد وسعش باید سایه به سایه تحولات را دنبال کند و آن را به سمت کمال و تعالی پیشرفت ملت سوق دهد، چه در دولت رفیق باشد و چه در دولت رقیب.

وی افزود: نیازمند فرایندی هستیم که متخصصان آن بر امور نظارت داشته باشند و به مردم درباره سیاست‌ها دلگرمی دهند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: ظرفیت دانشگاه‌های کشور ظرفیت بسیار بزرگی است که اگر به آن توجه نشود یعنی به این ظرفیت بزرگ بی‌توجهی شده است. اداره کشور با ساختار دیوان سالاری چیزی است که ساری و جاریست و ناقص و ناتوان است. خیلی از کارها در این بستر به فرجام لازم نمی‌رسد.

جلیلی افزود: اساتید و دانشجویان بهترین سرمایه خود که عمرشان است را تقدیم نظام می‌کنند. اساتید دانشگاه ۳۰ سال از عمر ارزشمند و فعالیت‌های گران پایه علمی خود را در اختیار نظام قرار می‌دهند. کشور ما دریایی از فرصت‌ها و از سوی دیگر انبوهی از مشکلات و ضعف‌ها را دارد.

وی ادامه داد: شعارم صرفاً برای فضای انتخابات نیست بلکه برنامه و سیاستی است که برای اداره کشور برای ۴ سال آینده کشور به کار خواهم گرفت. بر اساس مطالعه و بررسی عرض می‌کنم که در بزنگاه تاریخی و فرصتی کم نظیر به سر می‌بریم. به لحاظ داخلی و منطقه‌ای و بین المللی یک جهان فرصت برای مان وجود دارد. خوب چطور باید از این فرصت استفاده کرد؟ باید از این فرصت و جهش استفاده کرد و اینجاست که یک جهان فرصت به دست یک رئیس جمهور باید به ایران جهش تبدیل شود.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: بستری باید فراهم شود که هر کس استعدادی دارد بتواند نقش خود را به خوبی و به درستی در اداره کشور ایفا کند. قدرت دانشگاه و اساتید رساندن کشور به قله است اما چگونه؟ به خصوص که دستگاه دیوان سالار سازوکارها و موانع پیش پای دانشگاه‌ها ایجاد می‌کند.

جلیلی راهکارش برای فائق آمدن بعد مشکلات کشور را این‌گونه شرح کرد: تصمیمات نقطه زن را برای فائق آمدن فرایند اتخاذ می‌کنیم. اگر صحبت از رشد ۸ درصدی کشور می‌شود، این اتفاق بدون به کار گرفتن سرمایه های کشور محقق نمی‌شود. رشد و جهش امروز یک ضرورت است و افرادی باید عهده‌دار  مسئولیت‌ها شوند که به این‌ها باور و راهکار داشته باشند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: علاوه بر سرمایه‌های ریالی یک نیروی عظیم انسانی در اختیار داریم. این نیروست که دانش فناوری تولید می‌کند اما هم سرمایه‌های انسانی و هم سرمایه‌های فناوری در محاسبات در نظر گرفته نمی‌شوند فقط سرمایه‌های ریالی قرار می‌گیرد.

وی اظهار کرد: پس نقش دانشگاه برای پیشرفت و جهش کشور چه می‌شود؟ از شما عزیزان می‌خواهم این فرایند معیوب و ناقص را اصلاح کنید هرچند که خودمان این کار را انجام داده‌ایم. یکی از بحث‌های اساسی این است که برای دانشگاه چنین ماموریتی تعریف شود در این صورت می‌توانید میلیاردها تومان بودجه که در بخش دیوان سالاری دانشگاه‌ها هزینه می‌شود به این حوزه معطوف کنید.

نامزد چهاردهم دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان این‌که «ارزآوری باید تعریف و سهم دانشگاه‌های کشور در آن مشخص شود»، گفت: اگر اساتید دانشگاه‌ها در تصمیمات دانشگاه نقش‌آفرین شوند هرگز نخبگان و اساتید از ایران خارج نخواهند شد.

وی ادامه داد: وزارت علوم در حال حاضر در کنار دانشگاه‌ها نیست. این وزارتخانه باید توسط اساتید دانشگاه‌ها تغییر ماموریت پیدا کند به نحوی که همه وزارتخانه‌های کشور را در راستای اهداف کشور و نقشه موثر دانشگاه‌ها باز تعریف کند. اگر بنده رای بیاورم از همین ترم آینده سازوکارهای این مسئله را اجرایی خواهم کرد.

جلیلی ادامه داد: اگر گروه‌های علمی و دانشکده‌ها و اساتید احساس درخشیدن و موثر بودن نکنند وضعیت همینی می‌شود که شاهدیم. باید جبهه ده‌ها هزار استاد و میلیون‌ها دانشجو در حد توانش برای مدیریت کشور باز شود تا دانشگاه‌ها در کارهای بزرگ کشور مثل دوران دفاع مقدس نقش آفرین شوند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: باید از ظرفیت عظیم دانشگاه‌ها در دستگاه دیوان‌سالار کشور به درستی استفاده شود. یک جهان فرصت و یک ایران جهش یک شعار نیست بلکه ما آن را اجرایی خواهیم کرد. با اجرایی شدن این شعار خواهید دید که رفاه و معیشت و اقتصاد کشور چطور دچار تحول می‌شود. با برنامه و ایده می‌توان ظرفیت‌های عظیم دانش آموختگان دانشگاه‌ها را پای کار آورد.

جلیلی ادامه داد: علوم انسانی یکی از عرصه‌های کمک‌رسانی به کشور و دولت است و ما می‌توانیم از این ظرفیت عظیم استفاده کنیم. دولت‌ها به دانشگاه و رشته‌های مختلف آن نیازمند هستند. البته حتماً کسانی نخواهند گذاشت که برنامه‌هایی که در این زمینه داریم اجرایی شود و مقاومت خواهند کرد و یا بهانه تراشی می‌کنند.

وی تاکید کرد: یک رئیس‌جمهور نقطه‌زن در برابر مخالفت‌ها و بهانه‌تراشی‌ها و سنگ‌اندازی‌ها به صورت قاطعانه می‌ایستد و عمل می‌کند. باید فرصت‌های کشور باور داشته باشیم تا بتوانیم رشد جهش را در کشور عملیاتی کنیم. یکی از فرصت‌های بزرگ در عرصه مناسبات بین‌المللی کم نظیر و حتی بی‌نظیر است اما آن‌ها را باید بشناسیم. دنیا محدود به دو سه کشور نیست که به خنده و اخم آن توجه شود. ۲۰۰ کشور دنیا فرصت‌های بزرگی را برای تعامل دارند. اگر از فرصت‌های سیاسی و فناوری استفاده کنیم حتماً حضور موثری در این کشورها خواهیم داشت.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: به دلیل بی‌کفایتی دوره قاجار و پهلوی‌ها ایران نتوانست از ظرفیت کشورهای جهان استفاده کند اما به اتکای دانشمندان و نخبگان و فرهیختگان کشورمان در  مسیر استفاده از ظرفیت کشورها برای رشد و جهش کشورمان استفاده می‌کنیم.

جلیلی خاطرنشان کرد: اخیراً کنگره آمریکا ۵۰۰ صفحه گزارش نوشته است برای این‌که انحصارات در فناوری را هر چه سریعتر به وجود آورند. در چنین فضایی اگر ما نتوانیم فرصت‌ها را تشخیص دهیم و ندانیم که طبق اولویت‌ها باید گام برداریم قطعاً عقب خواهیم ماند. ما از طریق دانشگاه‌ها و برنامه‌ریزی و سیاست‌های اولویت بندی شده در این مسیر گام بر خواهیم داشت. اگر این سخنان درست باشد، نیازمند یک یا علی است و نیازمند یک نهضت است و رئیس جمهور آینده، وظیفه دارد این حرکت عظیم علمی را با کمک دانشگاه‌ها و همه مردم کشور به سرانجام برساند.

در این جلسه جمعی از اساتید دانشگاهها درباره مسائل نظام آموزش عالی، استقلال و روش اداره دانشگاهها، ایجاد انگیزه مشارکت در اعضای هیات علمی دانشگاهها، توجه به نیازهای خاص زنان و دختران نخبه دانشگاهی، جذب و نگهداری  اساتید نخبه داخلی و بین المللی در دانشگاه‌ها، معیشت اساتید و دانشجویان،، تاخیر طولانی در حق التریس اساتید دانشگاهها صحبت کردند.
انتهای پیام

نظر شما