شناسهٔ خبر: 67260500 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

دنیامالی:

حفاظت از تالاب انزلي موضوع لاينحلي نيست

صاحب‌خبر -
حفاظت از تالاب انزلي موضوع لاينحلي نيست
خبرگزاری آریا - نماینده مردم انزلی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مسئله حفاظت از تالاب‌ها را نباید به موضوعی لاینحل تبدیل کرد، گفت: تجاوز به محدوده تالاب‌ها را اگر مردم مدیریت کنند بی تردید آسیب کمتری شامل حال آنها خواهد شد.

احمد دنیامالی به گزارش سرویس سیاسی آریا در گفت‌ وگو با خانه ملت در مورد آتش سوزی 3 هکتار از تالاب انزلی و دخالت عوامل انسانی در این حادثه، گفت: حریق بعد از ساعت‌ها تلاش و کوشش نیروهای امدادی مهار شد، نمی‌توان عوامل انسانی را علت صد در صدی آتش سوزی دانست، اگر این آتش سوزی‌ها عمدی باشد بی تردید فرد خاطی بهره ای از این اتفاقات نمی‌برد، چنین آتش سوزی‌هایی در شرایط آب و هوایی گرم عادی است.
نماینده مردم انزلی در مجلس شورای اسلامی اقلیم و شرایط منطقه انزلی را دلیلی بر آتش سوزی تالاب مذکور دانست و افزود: آتش گرفتن اطراف تالاب‌ها پدیده جدیدی نیست از قدیم وجود داشته اما باید تلاش شود چنین میراث طبیعی کمتر مورد آسیب قرار بگیرد.
دنیامالی در مورد نقش پارامترهای فرهنگی در کاهش علل انسانی در آتش سوزی تالاب‌ها، یادآور شد: حفظ جنگل‌ها و تالاب‌ها به دلیل عوامل انسانی می‌تواند به واسطه فرهنگسازی کاهش یابد، این مهم را می‌توان از مدارس، رسانه‌ها، بیلبوردهای شهر و…. ترویج داد.
نماینده مردم در مجلس دوازدهم با بیان اینکه مسئله حفاظت از تالاب‌ها را نباید به موضوعی لاینحل تبدیل کرد،یادآور شد : تجاوز به محدوده تالاب‌ها را اگر مردم مدیریت کنند بی تردید آسیب کمتری شامل حال آنها خواهد شد، در چهار دهه گذشته اراضی و مزارع کشاورزی را ارزش گذاری کردیم همین مسئله منجر شد بسیاری از جنگل‌هایی که خودروی بودند مثل جنگل‌های هیرکانی تحت تهاجم انسانی قرار بگیرند، درختانی که به دلیل چوبهای باکیفیت از بین می‌روند و از طرفی اراضی که تبدیل مزارع شالیزار شدند.
دنیامالی بی توجهی به منابع طبیعی را مهم‌ترین دلیل از بین رفتن آنها دانست و ادامه داد: جنگل‌هایی که به هر دلیلی از بین رفت موجب فرسایش خاک شد و این مسئله در مواجه با بارندگی از یازده رودخانه‌ای که از بالادست تالاب انزلی عبور می‌کند و وارد تالاب می‌شوند منجر به ایجاد حجم بسیاری از رسوب شده و بیشترین آسیب وارده این پروسه طبیعی از بین بردن خاک کشاورزی است.
نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه در طرح‌های هادی حفاظت از تالاب را در دستور کار قرار داده‌ایم، اظهار داشت: در طرح هادی از ساخت و ساز در اطراف این تالاب شمالی کشور ممانعت می‌شود به جرات می‌توان گفت حاشیه تالاب انزلی به نسبت تجاوزهایی که صورت گرفته در امنیت قرار داشته است./
پایان پیام

نظر شما