شناسهٔ خبر: 67260425 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مهر گزارش می‌دهد؛

واکاوی «شورآفرینی انتخاباتی» در دانشگاه‌ها

رشت- با توجه به اینکه در فصل امتحانات دانشگاه ها به سر می بریم، جامعه دانشگاهی گیلان در کنار آزمون‌های علمی خود را برای آزمون مهم انتخابات آماده می‌کنند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - بهرام قربانپور: پس از شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور محبوب کشورمان، بر اساس قانون اساسی ایران اسلامی در آستانه یک انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری قرار گرفت؛ مسأله‌ای که چهار سال آینده کشور را در ابعاد مختلف به یک «انتخاب» گره می‌زند.

مردم ایران اسلامی که در سال گذشته با حضور خود در انتخابات نمایندگی مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری «شگفتانه سیاسی» را رقم زدند، حالا دوباره «آماده اند» تا با حضور حماسی خود در انتخابات حساس و تصمیم ساز ریاست جمهوری نقش مردم سالاری خویش را در سرنوشت کشور «بازی» کنند.

جامعه فرهنگیان و دانشگاهیان به عنوان نخبگان کشور که نقش محوری در همه عرصه‌های حساس و مسؤولیت زا دارند، نقششان در شورآفرینی انتخابات همراه با بینش و شعور سیاسی بسیار فزاینده‌تر از سایر عرصه‌ها است.

واکاوی «شورآفرینی انتخاباتی» در دانشگاه‌ها

مشارکت مردم در انتخابات «امنیت ساز» است

«محمد دوستار» که مجموعه بزرگی از دانشگاهیان و نخبگان علمی و پژوهشی گیلان را سرپرستی می‌کند، معتقد است؛ انتخابات پیش رو به علت اینکه در بازه زمانی کوتاه اتفاق می‌افتد از حساسیت ویژه ای برخوردار است؛ در انتخابات‌های گذشته زمان برای شناخت افراد، برنامه و ایده‌ها وجود داشت اما اکنون این شرایط فراهم نیست.

سرپرست دانشگاه گیلان از تشکیل ستاد انتخابات دانشگاهیان خبر داد و گفت: این حرکت ابتکاری در دانشگاه‌ها موجب تحرک و انسجام بخشی بیشتر در بین جامعه دانشگاهی در راستای مشارکت حداکثری و انتخاب آگاهانه است.

دوستار با اشاره به نقش اثرگذار بانوان در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی بیان کرد: کمیته بانوان انتخابات در دانشگاه‌ها هم راه اندازی شده تا در این بخش از ظرفیت بانوان توانمند استفاده شود.

وی با اشاره به هم زمانی انتخابات با امتحانات دانشگاهی افزود: اگرچه اساتید و دانشجویان درگیر امتحانات هستند اما از ظرفیت این عزیزان در مشارکت و شورآفرینی انتخابات باید بهره گرفت.

سرپرست دانشگاه گیلان با بیان اینکه مشارکت مردم در انتخابات «امنیت ساز» است، گفت: امنیت، صلابت و اقتدار ایران اسلامی به «انتخابات» گره خورده و هر چه قدر میزان شمارکت مردم در این رویداد سیاسی بالا باشد دشمن از مواضع خویش مأیوس می‌شود.

دوستار با تاکید بر لزوم ایجاد فضاسازی محیطی با موضوع انتخابات در دانشگاه‌ها بیان کرد فضاهای محیطی دانشگاه‌ها با عناوین و سرفصل‌های انتخاباتی تزئین شود تا دانشجویان در جریان اهمیت این رویداد سیاسی قرار بگیرند.

فضای انتخابات روز به روز داغ‌تر می‌شود

«وهب جعفریان» مسؤول سازمان بسیج اساتید دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی گیلان با ارائه آماری از برنامه‌ها و اقدامات انجام شده پیرامون انتخابات از سوی این سازمان پرداخت و اظهار کرد: تشکیل نشست‌های بصیرتی، تریبون آزاد، حضور در محافل رسانه‌ای و تشکیل نشست‌های آگاه سازی در دانشگاه‌ها با محوریت انتخابات تنها بخشی از این اقدامات است.

وی با اشاره به اینکه فضای انتخابات در گیلان روز به روز داغ‌تر می‌شود، افزود: هر چه به انتخابات نزدیک تر می‌شویم شور انتخاباتی در بین آحاد مختلف جامعه افزایش پیدا می‌کند.

مسؤول سازمان بسیج اساتید دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی گیلان با اشاره به تولید محتوای تصویری و رسانه‌ای با موضوع انتخابات بیان کرد: تولید محتوای رسانه‌ای فاخر و بازنشر آن در جامعه منجر به شور آفرینی انتخاباتی می‌شود.

واکاوی «شورآفرینی انتخاباتی» در دانشگاه‌ها

جعفریان با تاکید بر لزوم تشکیل گفت وگوهای چهره به چهره در محیط دانشگاهی اضافه کرد: بسترسازی تشکیل گفت وگوهای چهره به چهره در بین دانشگاهیان با محوریت و موضوعیت «انتخابات» منجر به تبادل اندیشه و افکار می‌شود و نقش اساسی در انتخاب آگاهانه خواهد داشت.

وی با انتقاد از عدم فضاسازی محیطی دانشگاه‌های استان گیلان پیرامون موضوع انتخابات افزود: اغلب دانشگاه‌های گیلان در حوزه فضاسازی محیطی با محوریت اهمیت انتخابات، حضور حداکثری، اهمیت شرکت در انتخابات و انتخاب اصلح بسیار ضعیف عمل کردند.

لزوم برپایی «تریبون آزاد» در دانشگاه‌ها با موضوع انتخابات

«اکبر محمدی پور» مسؤول بسیج دانشجویی گیلان هم که از نقش آفرینی اثرگذار جامعه دانشگاهی در همه عرصه‌ها سخن می‌گوید، معتقد است؛ دانشجویان پرچم داران و پیش قراولان شورآفرینی همراه با منطق و شعور در رویداد مهم سیاسی هستند.

وی با تاکید بر لزوم برپایی «تریبون آزاد» در دانشگاه‌ها با موضوع انتخابات افزود: برگزاری این تریبون با حضور فعالان حزب‌ها و گروه‌های مختلف در دانشگاه فرصت مناسبی برای تقویت بینش سیاسی را فر اهم می‌کند.

مسؤول بسیج دانشجویی گیلان با بیان اینکه مناظرات دانشجویی به صورت مردمی در مراکز شهر دایر است، گفت: برپایی مناظرات با محوریت دانشجویان و مشارکت مردم در شورآفرینی انتخابات و انتخاب اصلح کمک می‌کند.

بسیج جمعیت ۴۵ هزار نفری برای انتخابات

«مجتبی ملکی چوبری» سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی گیلان با تشریح اهمیت و جایگاه انتخابات در لایه لایه جامعه اظهار کرد: انتخابات مهم‌ترین و اساسی‌ترین رویداد سیاسی و اجتماعی است که در لحظه لحظه سرنوشت تک تک جامعه اثر می‌گذارد.

وی با اشاره به مسؤولیت اجتماعی دانشگاه‌ها در قبال جامعه افزود: نقش دانشگاه‌ها در جامعه چند وجهی است و فقط حوزه آموزش و تحصیل خلاصه نمی‌شود؛ زحمات دانشجویان و نخبگان دانشگاهی در بحران‌ها، رویدادهای اجتماعی و سیاسی برجسته و شایسته تقدیر است.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی گیلان با اشاره به جمعیت ۴۵ هزار نفری در این دانشگاه بیان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی گیلان آماده شورآفرینی برای انتخابات پیش رو است.

ملکی چوبری از سوق دهی کرسی‌های علمی – تبیینی دانشگاه به سمت انتخابات خبر داد و اضافه کرد: مباحث و گردهمایی‌های دانشگاهی رنگ و بوی انتخاباتی گرفته است.

واکاوی «شورآفرینی انتخاباتی» در دانشگاه‌ها

لزوم استمرار راه «شهید جمهور»

«مهرداد توکلی راد» رئیس دانشگاه پیام نور گیلان با اشاره به اهمیت و حساسیت انتخابات پیش رو اظهار کرد: انتخابات این دوره ریاست جمهوری نسبت به ادوار گذشته دارای برجستگی‌ها، حساسیت‌ها و اهمیت‌های فراوانی است.

وی با بیان اینکه دانشگاه پیام نور «آزمون محور» است، افزود: در این دانشگاه در کنار برپایی امتحانات، به موضوعات انتخاباتی با مشارکت دانشجویان خواهیم پرداخت.

رئیس دانشگاه پیام نور با تاکید بر لزوم ایجاد فضاسازی محیطی در دانشگاه‌ها بیان کرد: فضاسازی محیطی با عناوین انتخاباتی در دانشگاه‌های پیام نور گیلان انجام می‌شود.

توکلی با بیان اینکه روشنگری‌های انتخاباتی بسیار اهمیت دارد، گفت: مردم باید با واقعیت‌های جامعه آشنا شوند و آگاهانه دست به «انتخاب» بزنند.

وی با اشاره به دستاوردهای دولت آیت الله شهید رئیسی در ابعاد مختلف افزود: تبیین توفیقات، اقدامات و دستاوردهای دولت و نظام مردم را به انتخابات امیدوار می‌کند.

رئیس دانشگاه پیام نور گیلان با بیان اینکه راه شهید رئیسی ادامه پیدا کند، گفت: مردم به کسانی رأی دهند که در مسیر و امتداد حرکت شهید رئیسی بوده و هدف اصلی اش گره گشایی چالش‌ها و مشکلات اقتصادی باشد.

جامعه دانشگاهی آماده «انتخابات»

آنطور که مشخص است که جامعه دانشگاهی، اساتید، دانشگاه‌ها و نخبگان دانشگاهی گیلان در همه عرصه‌ها یاریگردان آحاد مردم بوده و لوکوموتیو انتخابات را هم با شورآفرینی و نشاط به جلو می‌برند و در کنار علم آموزی و توجه به علم و دانش، در عرصه سیاسی و اجتماعی نقش فعال و اثرگذار دارند و این مهم در مساله «انتخابات» دوچندان است.

اگرچه اغلب دانشگاه‌ها و دانشجویان در فصل امتحانات به سر می‌برند اما آن طور که بررسی‌ها نشان می‌دهد جامعه دانشگاهی گیلان در کنار پُر کردن فرم آزمون‌های درسی، خود را برای آزمون مهمتری به نام «انتخابات» آماده می‌کنند.

نظر شما