شناسهٔ خبر: 67260411 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رویکرد دولت چین در رویارویی با ریزتراشه‌های شرکت انویدیا

مریم رضایی

در حالی که شرکت انویدیا تلاش دارد تا در سایه تحریم امریکا ریزتراشه هوش مصنوعی پیشرفته خود را در کشور چین توسعه دهد، ولی دستورالعمل دولت پکن برای خرید ریزتراشه‌های ساخت چین است، البته در ماه‌های اخیر این دستورات کمتر سختگیرانه بوده و برخی از شرکت‌های بزرگ فناوری چین مانند علی‌بابا، این ریزتراشه‌های پیشرفته انویدیا را سفارش داده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، برنامه ملی میکروالکترونیک معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در گزارش خود به بررسی فعالیت چین در حوزه ریزتراشه‌ها در شرایط تحریم پرداخت. 

بر اساس این گزارش، انویدیا (شرکت فناور چندملیتی آمریکایی) به‌تازگی یک ریزتراشه هوش مصنوعی پیشرفته به نام H20 برای بازار چین توسعه داده است. این ریزتراشه به دلیل محدودیت‌های صادراتی ایالات‌متحده آمریکا، نیازی به مجوز کنترل صادرات ندارد و با این‌حال، این ریزتراشه فروش ضعیفی در چین داشته است و با ارزش‌ترین شرکت تولید ریزتراشه جهان را مجبور کرده است تا قیمت ریزتراشه H20 را کاهش دهد تا ارزان‌تر از ریزتراشه رقیب ساخت هوآوی باشد.

این کاهش قیمت نشان‌دهنده مشکلات انویدیا در چین بوده که ناشی از تحریم‌های ایالات‌متحده و رقابت فزاینده در بازار چین است و این شرایط موجب نگرانی در مورد آینده انویدیا در چین شده است؛ زیرا در سال مالی ۲۰۲۴ حدود ۱۷ درصد از درآمد انویدیا از بازار چین بوده است.

رقابت شدید در چین به عنوان هشدار برای سرمایه‌گذاران انویدیا تلقی می‌شود. با اینکه ارزش سهام این شرکت به‌شدت افزایش‌یافته، چالش‌های رقابتی در چین ممکن است بر عملکرد آینده آن تأثیر بگذارد.

انویدیا در سال گذشته سه ریزتراشه جدید به نام‌های HGX H20, L20 PCIe, L2 PCIe را به‌طور خاص برای بازار چین توسعه داد، زیرا تحریم‌های آمریکا مانع از فروش ریزتراشه‌های پیشرفته‌تر به چین می‌شود. این ریزتراشه‌ها که برای وظایف هوش مصنوعی طراحی شده‌اند، اغلب آخرین پیشرفت‌های این شرکت را در خود جای داده‌اند. بااین‌حال، برای انطباق با مقررات جدید ایالات‌متحده، برخی از قابلیت‌های محاسباتی این ریزتراشه‌ها عمداً کاهش‌یافته است؛ قوانین ایالات‌متحده این تنظیمات را برای اطمینان از اینکه ریزتراشه‌ها الزامات کنترل صادراتی را برآورده می‌کنند، ضروری کرده است.

ریزتراشه H20، قدرتمندترین ریزتراشه انویدیا در چین، توجه زیادی را به خود جلب کرده است. اما منابع مطلع به رویترز اعلام کردند که اگرچه عرضه زیادی از این ریزتراشه وجود دارد، اما در مقابل تقاضای آن پایین است.

این ریزتراشه اکنون با بیش از ۱۰ درصد تخفیف نسبت به ریزتراشه Ascend 910B هوآوی، قدرتمندترین تراشه هوش مصنوعی چین، به فروش می‌رسد. تحلیلگران معتقدند که انویدیا تلاش‌های بسیاری برای حفظ حضور خود در بازار چین انجام می‌دهد، اما موفقیت آن با عدم قطعیت همراه است.

گزارش شرکت تحقیقات بازار چین CCID Consulting نشان می‌دهد که چین تا سال ۲۰۳۵ بیش از ۳۰ درصد از سهم بازار جهانی هوش مصنوعی را خواهد داشت؛ بنابراین، انویدیا باید با دقت روابط خود با بازار چین و تنش‌های ایالات‌متحده و چین را مدیریت کند.

به گفته کولت کرس، مدیر مالی انویدیا، درآمد مرکز داده آنها در چین پس از اعمال محدودیت‌های جدید کنترل صادرات به میزان قابل‌توجهی کاهش‌یافته است؛ این نشان می‌دهد محدودیت‌ها مانع از توانایی انویدیا برای رقابت مؤثر در بازار چین شده است.

با وجود این محدودیت‌ها، انتظار می‌رود که بازار چین در آینده بسیار رقابتی باقی بماند. تحلیلگران معتقدند عملکرد ریزتراشه H20 نقش مهمی در تعیین موفقیت انویدیا در چین خواهد داشت. هوآوی به‌تازگی رقابت مستقیم با انویدیا را آغاز کرده است و قصد دارد تولید ریزتراشه Ascend 910B خود را به میزان قابل‌توجهی افزایش دهد؛ این افزایش تولید می‌تواند فروش ریزتراشه‌های انویدیا در بازار چین را به چالش بکشد.

منابع مطلع می‌گویند که این ریزتراشه در برخی جنبه‌ها بهتر از تراشه H20 انویدیا عمل می‌کند. در ۶ ماه گذشته، تنها پنج خریدار یا سازمان مرتبط با دولت به خرید ریزتراشه‌های H20 از انویدیا تمایل داشتند، درحالی‌که تعداد زیادی خریدار بالقوه علاقه‌مند به تراشه 910B هوآوی وجود دارد. تراشه‌های H800 و A800 انویدیا به دلیل تحریم‌های ایالات‌متحده در چین ممنوع هستند و سایر خطوط تولید انویدیا مانند H100 و B100 نیز به همین دلیل محدود شده‌اند.

یکی از موانع موفقیت تراشه H20 انویدیا در چین، دستورالعمل دولت پکن برای خرید ریزتراشه‌های ساخت چین است. اما در ماه‌های اخیر این دستورات کمتر سختگیرانه بوده است. ریزتراشه H20 انویدیا ماه گذشته به‌راحتی در چین در دسترس قرار گرفت و ظرف مدت کوتاهی به مشتریان تحویل داده شد به گونه‌ای که برخی از شرکت‌های بزرگ فناوری چین، مانند علی‌بابا، ریزتراشه‌های H20 را سفارش داده‌اند.

توزیع‌ کنندگان سرور در چین ریزتراشه‌های H20 را با قیمت تقریبی ۱۰۰ هزار یوان در هر کارت می‌فروشند، درحالی‌که سرورهای مجهز به ۸ کارت H20 به قیمت ۱.۱ میلیون تا ۱.۳ میلیون یوان به فروش می‌رسند. در مقایسه، ریزتراشه 910B هوآوی با قیمت بیش از ۱۲۰ هزار یوان در هر کارت و سرورهای مجهز به هشت کارت 910B با قیمت ۱.۳ میلیون تا ۱.۵ میلیون یوان عرضه می‌شوند.

قیمت‌ها بسته به تعداد سفارش‌های انجام‌ شده، متفاوت است. دیلان پاتل، بنیانگذار گروه تحقیقاتی SemiAnalysis، پیش‌بینی می‌کند که نزدیک به یک میلیون ریزتراشه H20 در نیمه دوم سال ۲۰۲۴ به چین ارسال خواهد شد. او معتقد است انویدیا باید از نظر قیمت با هوآوی رقابت کند تا در بازار چین موفق شود. ریزتراشه H20 با وجود هزینه ساخت بالاتر، با نصف قیمت تراشه H100 که صادرات آن به چین ممنوع شده، به فروش می‌رسد.

انتهای پیام

نظر شما