شناسهٔ خبر: 67260393 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

آمادگی مصر برای حضور نظامی در غزه

منابع مصری گزارش دادند که قاهره در نشستی در بحرین، آمادگی خود را برای حضور نظامی موقت و مشروط در غزه اعلام کرده است.

صاحب‌خبر -

 جوان آنلاین: اخیرا نشستی در بحرین با حضور مسوولان نظامی ارشد ارتش‌های مصر، اردن، امارات، عربستان، بحرین و «هرتزی هالوی» رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی و «مایکل کوریلا» فرمانده فرماندهی مرکزی آمریکا برگزار شد که محور آن سه موضوع مطرح بود، شامل راه‌های توقف جنگ در نوار غزه، فعال‌سازی شبکه هشدار سریع درباره پهپادها و موشک‌های بالستیکی که گروه‌های مقاومت در منطقه علیه متجاوزان شلیک می‌کنند و چگونگی برقراری آرامش و امنیت برای کشتی‌ها در دریای سرخ.

نماینده قاهره در این نشست بر موضع مصر تاکید کرد مبنی بر اینکه پایان جنگ در غزه منجر به ممانعت از گسترش دامنه جنگ در منطقه می‌شود.

یک منبع مصری درباره نشست بحرین به العربی الجدید گفت: ارتش اسرائیل و دولت آمریکا مایلند هرچه سریع‌تر به نقطه پایان جنگ برسند، حتی اگر مسوولان سیاسی اسرائیلی با این هدف موفق نباشند.

به گفته این منبع، قاهره آمادگی خود را برای مشارکت در یک «نیروی عربی» تحت نظارت سازمان ملل اعلام کرده است. شرط قاهره برای مشارکت در این نیرو که وارد مناطق مشخصی در نوار غزه برای یک دوره مشخص غیر قابل تمدید می‌شود، عقب‌نشینی ارتش رژیم صهیونیستی از نوار غزه است.

این منبع اعلام کرد: در صورتی که توافق لازم درباره این نیرو حاصل شود، این نیروی نظامی در بخش فلسطینی گذرگاه رفح و همچنین بخش فلسطینی دیگر گذرگاه‌ها بین نوار غزه و غلاف غزه حضور خواهد داشت و همچنین امنیت برخی نقاط دریایی را تامین خواهد کرد. این نیرو در داخل شهرها و مناطق مسکونی حضور نمی‌یابد، بلکه نقش آن هماهنگی و نظارت تا زمانی است که یک دولت فلسطینی کنترل اوضاع در نوار غزه را در دست بگیرد.

به گفته این منبع، قاهره در نشست بحرین تاکید کرد در هیچ گونه اقدامات امنیتی یا نظامی که کشورهای منطقه را هدف قرار بدهد، شرکت نمی‌کند. همچنین ارتش مصر با مشارکت در هرگونه سامانه‌هایی که از طریق آن به تبادل اطلاعات و داده‌ها با طرف‌هایی در منطقه پرداخته می‌شود، مخالفت کرد.

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) پیشتر با تعدادی از ارتش‌های منطقه برای تقویت همکاری در زمینه دفاع هوایی و موشکی در چارچوب یک ائتلاف که در درجه اول ایران را هدف قرار می‌دهد، همکاری کرد؛ این ائتلافی بود که قاهره موضع مثبتی نسبت به آن نشان نداد چرا که در سایه گام‌های مثبت ایران در قبال مصر، قاهره تمایلی به تقابل ندارد.

این منبع اعلام کرد: نماینده قاهره در نشست بحرین بر لزوم بازگشت آرامش به دریای سرخ تاکید کرد و گفت این مساله در گرو توقف جنگ در نوار غزه است و این بهترین راه‌حل به جای ورود به برخوردهای جدید با انصارالله یمن است.

منبع مذکور از ادامه هماهنگی امنیتی بین مصر و رژیم صهیونیستی در منطقه مرزی، به‌رغم مخالفت قاهره با ازسرگیری فعالیت گذرگاه رفح قبل از عقب‌نشینی نیروهای رژیم صهیونیستی از این گذرگاه و محور فیلادلفیا خبر داد.

این منبع گزارش داد که تمام گشت‌های مربوط به هماهنگی امنیتی و نظامی بین ۲ طرف از چند روز پیش به صورت منظم فعالیت خود را از سر گرفته‌اند.

یک منبع دیپلماتیک غربی در قاهره نیز اعلام کرد نشست سه‌جانبه‌ای در حاشیه نشست بحرین بین «اسامه عسکر» رئیس ستاد ارتش مصر و هرتزی هالوی با درخواست و هماهنگی فرمانده فرماندهی مرکزی آمریکا برگزار و درباره وضعیت امنیتی منطقه مرزی و ازسرگیری هماهنگی بین ۲ طرف صحبت شد.

یک منبع دیپلماتیک سابق مصری هم اعلام کرد، به دنبال انتشار اخبار نشست بحرین از سوی سایت آکسیوس آمریکا تماسی در سطح عالی‌رتبه بین مصر و ایران برقرار شد و قاهره بر موضع خود درباره ادامه تلاش برای عادی‌سازی کامل روابط بین ۲ کشور تاکید کرد. مصر همچنین به ایران تاکید کرد که در هیچگونه ائتلاف یا اقدامات امنیتی که ایران را هدف قرار می‌دهد، وارد نمی‌شود. مصر همچنین تاکید کرد که قاهره در درجه اول به توقف جنگ در غزه برای برقراری آرامش در منطقه توجه دارد.

نظر شما