شناسهٔ خبر: 67276857 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

باکو: قرارداد تسلیحاتی پاریس-ایروان تهدیدی علیه آذربایجان است

امیرمحمد سهرابی

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان ضمن آنکه قرارداد تسلیحاتی جدید میان ارمنستان و فرانسه را «نامشروع» خواند، گفت که چنین اقدامی برای باکو تهدیدی ایجاد می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، وزارت دفاع ارمنستان روز سه‌شنبه اعلام کرد وزرای دفاع این کشور و فرانسه در پاریس با یکدیگر دیدار کرده و به توافق‌های جدیدی در زمینه همکاری نظامی بین ۲ کشور دست یافتند.

وزارت امور خارجه ارمنستان نیز روز چهارشنبه در واکنش به ارسال تسلیحات به ایروان گفت که هر کشوری حق دارد ارتشی مجهز به تجهیزات نظامی و مدرن داشته باشد.

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از «آیخان حاجی‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان گزارش کرد: «ما بیانیه وزارت امور خارجه ارمنستان را قویا رد می‌کنیم زیرا می‌خواهد آرایش نظامی و جنگی کشورش را توجیه کند. با توجه به این ادعا که ارمنستان حق حاکمیتی برای دنبال کردن سیاست نظامی‌سازی دارد، مایلیم متذکر شویم که همه باید از دلایل نامشروع بودن این اقدامات و تهدید برای کشور ما آگاه شوند.»

او در ادامه افزود: «ارمنستان حدود ۳۰ سال است که هنجارها و اصول حقوق بین‌الملل را شدیدا زیر پا گذاشته است و اقدام این کشور یک تحریف سیاسی است. ارمنستان به ادعاهای ارضی خود علیه همسایگانش ادامه می‌دهد و تنها در پی اقداماتی که آذربایجان انجام می‌دهد، اقدامات تهاجمی خود را از سر می‌گیرد و سعی می‌کند تصویری از یک کشور صلح‌آمیز به نمایش بگذارد.»

این دیپلمات آذربایجانی تاکید کرد: «بهتر است ارمنستان شفاف‌سازی کند چرا ایروان که اکنون به مرزهای ۱۹۹۱ و تمامیت ارضی براساس اعلامیه آلما-آتا اشاره می‌کند، این اسناد را طی ۳۰ سال گذشته نادیده گرفته است، از به‌رسمیت شناختن مرزها طبق نقشه‌های شوروی خودداری کرده و سرزمین‌های آذربایجان را اشغال کرده است».

آیخان حاجی‌زاده با اشاره مستقیم به توافق دفاعی باکو-پاریس خاطر نشان کرد: «این شرم‌آور است ارمنستان که هیچ مرزی را به‌رسمیت نمی‌شناسد، مواضع نظامی را جایی که سربازان آذربایجانی پس از ۳۰ سال مستقر هستند، ارائه می‌دهد و کشور ما را به اشغاگری متهم می‌کند. برخلاف بیانیه‌هایی که از صلح حمایت و ظرفیت‌های دفاعی ارمنستان را تقویت می‌کنند، واضح است که کشورهایی مثل فرانسه که در تلاشند تا ارمنستان را به سلاح مرگبار مجهز کنند، قصد دارند این کشور را به منبع جدیدی از تنش‌ و تهدید بدل کنند. این سیاست به تهاجم احتمالی ارمنستان کمک می‌کند و تا دیر نشده باید از آن خودداری کرد.»

وی تصریح کرد: «شرط لازم برای امضای معاهده صلح واقعی و پایدار بین آذربایجان و ارمنستان، توقف ادعاهای ارضی ارمنستان علیه آذربایجان است که در اسناد حقوقی و سیاسی متعدد این کشور به ویژه قانون اساسی آن صراحتا اشاره شده است. علاوه بر این مسئله، اینکه وزارت خارجه ارمنستان چنین مشکلی را نادیده می‌گیرد، بیانگر این است که علاقه‌ای به صلح پایدار ندارد و می‌خواهد تهاجم را علیه آذربایجان در آینده آغاز کند.»

ایروان در سال ۲۰۲۳ دریافت کمک‌های نظامی از پاریس را آغاز کرد. اوایل ماه جاری میلادی روسای ستادهای کل ارتش‌های فرانسه و ارمنستان با یکدیگر در آلمان دیدار کردند تا به بحث در مورد برنامه‌ها برای همکاری در حوزه مانور پرسنل نظامی و به اشتراک گذاشتن تجربیات ارتش‌های ۲ کشور بپردازند.

مقام‌های ارمنستان اعلام کرده‌اند قصد متنوع ساختن منابع خود برای خرید تسلیحات را داشته و علاقه‌مند به تعمیق همکاری‌ها با فرانسه و هند در حوزه صنایع نظامی هستند.

انتهای پیام

نظر شما