شناسهٔ خبر: 67276977 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

داده ها؛ بلا یا طلا

بلوک های سازنده اقتصاد دیجیتال و نیاز به همسویی استراتژیک| ۸ تریلیون دلار زیان جرایم سایبری

فناوری به خودی خود ذاتاً خوب یا بد نیست - مزایا و خطرات آن به پیاده‌سازی‌های فنی، عملیاتی و حاکمیتی که توسط افراد و مشاغل هدایت می‌شود، بستگی دارد.

صاحب‌خبر -

بازار؛ گروه بین الملل: با گذشت بیش از نیم قرن از عصر اطلاعات، روشن است که سیاست چگونه دنیای دیجیتال را شکل داده و اینترنت چگونه تحولات تجاری و رشد اقتصادی جهان را ممکن ساخته است. با این حال اینترنت همچنین خانه کلاهبرداری، اطلاعات نادرست و بهره برداری جنایی است. اینکه چگونه سیاست گذاران امروزی تصمیم می گیرند آزادی و امنیت را در چشم انداز دیجیتال متعادل کنند، پیامدهای عظیمی برای آینده خواهد داشت.


بلوک های سازنده اقتصاد دیجیتال و نیاز به همسویی استراتژیک
سیاستگذاران دیجیتال با انبوهی از مسائل پیچیده مانند تنظیم و ایمن سازی هوش مصنوعی، ممنوعیت استفاده از تیک تاک، مبارزه با کلاهبرداری فراگیر و تأثیرات آن بر پلتفرم‌های فناوری و پیاده‌سازی داده ها مواجه هستند. از این رو سیاستگذاران باید بلوک‌های اصلی مرکز اقتصاد دیجیتال را بدانند:
زیرساخت: نحوه ارائه ساختار، مسیر، فرآیندها، استانداردها و فناوری‌ها جهت عملکردهای حیاتی اجتماعی؛
داده ها: نحوه محافظت، مدیریت، مالکیت، استفاده، اشتراک گذاری و از بین بردن داده های باز و حساس؛
هویت: چگونه می توان اعتماد و تعامل بین افراد، نهادها، داده ها و دستگاه ها را نشان داد و تسهیل کرد.
مسئولیت پذیری در هر یک از این ستون ها زمینه را برای اینکه چگونه سیستم های دیجیتال آینده ایمن، رقابتی و عادلانه خواهند بود، فراهم می کند. دستیابی به تعادل مناسب بین آزادی و امنیت آسان نیست و دسترسی آزاد به اطلاعات، زیرساخت‌ها و بازارها که توسط اینترنت فعال می‌شوند، همگی باعث انتشار دانش، جریان داده‌ها و پیشرفت‌های اقتصادی بالاتری می‌شوند که برای تجارت و سرمایه‌گذاری بین‌المللی حیاتی هستند.
با این حال آسیب‌پذیری‌ها در اکوسیستم‌های دیجیتال موجود به طور قابل‌توجهی باعث افزایش زیان‌های اقتصادی می شوند. برای مثال در سال گذشته ۶۰۰ میلیارد دلار به دلیل سرقت مالکیت معنوی از دست رفت و ۸ تریلیون دلار هزینه جرایم سایبری بوده است. جدا از هزینه های مستقیم اقتصادی، اقتدارگرایی دیجیتالی رو به رشد باعث دستکاری نامطلوب جوامع خارجی و داخلی می شود که نه تنها می تواند دموکراسی را تضعیف کند، بلکه منافع اقتصادی حاصل از دموکراسی سازی را نیز معکوس کند.
از آنجایی که ایالات متحده آمریکا تعهد خود را با کشورهای متحد به سمت اینترنت باز، رایگان و ایمن دنبال می کند، واشنگتن باید این تعهد را در سیاست های خاص و پیاده سازی های فناورانه هماهنگ در بلوک های سازنده اقتصاد دیجیتال عملیاتی کند. شکل دادن به آنها برای تقویت یکپارچگی و در عین حال جلوگیری از تکه تکه شدن ناخواسته که می تواند مانع از اهداف باز بودن و نوآوری شود، بسیار مهم است.

در سال گذشته ۶۰۰ میلیارد دلار به دلیل سرقت مالکیت معنوی از دست رفت و ۸ تریلیون دلار هزینه جرایم سایبری بوده است


زیر ساخت ها و فناوری‌های زیربنایی
زیرساخت‌ها و فناوری‌های زیربنایی که نحوه دسترسی مصرف‌کنندگان و کسب‌وکارها به اطلاعات و استفاده از آنها را تعریف می‌کنند، بسیار مهم هستند و علاقه فزاینده‌ای از سوی سیاست‌گذاران و رهبران صنعت برای دوری از خطرات تمرکز و نابرابری وجود دارد. با این حال، افزایش تمرکززدایی می تواند منجر به فقدان خطوط شفاف مسئولیت و پاسخگویی در سیستم شود. سیاست پاسخگویی و بی طرفی نیز تحت تأثیر افزایش پیوستگی دیجیتالی و ترکیب عملکردها قرار می گیرد. با در نظر گرفتن چشم انداز فناوری و سیاست، سیاست زیرساخت باید بر دو جنبه تمرکز کند: تضمین امنیت، یکپارچگی و باز بودن زیرساخت ها و پرداختن به تمرکززدایی و ترکیب زیرساخت ها. فن‌آوران باید با سیاست‌گذاران گرد هم آیند تا اطمینان حاصل کنند که ویژگی‌های حاکمیت و فناوری برای هدف مناسب هستند و در سیستم‌های غیرمتمرکز اولیه یکپارچه می‌شوند و همچنین قادر به نظارت و اطمینان از انطباق برای هر فعالیت تنظیم‌شده و پرخطر هستند.

در سال گذشته ۶۰۰ میلیارد دلار به دلیل سرقت مالکیت معنوی از دست رفت و ۸ تریلیون دلار هزینه جرایم سایبری بوده است

داده ها
داده ها را نفت جدید، طلای جدید و اکسیژن جدید نامیده اند. شاید اغراق‌آمیز باشد اما داده‌ها در اقتصادهای دیجیتالی فوق‌العاده ارزشمند هستند. سیاستگذاران باید بر نحوه رسیدگی به حریم خصوصی، کنترل و یکپارچگی داده ها، دارایی های ارزشی اساسی در اقتصادهای اطلاعاتی تمرکز کنند. حریم خصوصی حوزه ای حیاتی برای جمع آوری و مدیریت اطلاعات است. با توجه به قوانین موجود بین‌المللی حریم خصوصی داده‌ها، دولتها باید مسائل مربوط به هماهنگی و موانع اقتصادی بالقوه ناشی از بومی‌سازی داده‌ها را نیز در نظر بگیرد. فراتر از کنترل حریم خصوصی و افشای اطلاعات، بسیاری از کارآفرینان فناوری، قانونگذاران قصد دارند مالکیت بیشتر داده ها و استفاده بعدی را در دست مصرف کنندگان قرار دهند.
همچنین در مورد یکپارچگی اطلاعات و سیستم‌های وابسته به آن باید گفت استانداردها و تحقیقات در حال افزایش هستند و بر روی منشأ داده ها و تکنیک های یکپارچگی تمرکز دارند. اما موانعی جهت یکپارچگی داده ها در عصر دیجیتال وجود دارد.

هویت دیجیتال
صحبت در مورد هویت می تواند باعث نگرانی در مورد امتیازات اعتباری اجتماعی و قسمت های Black Mirror شود. هویت به عنوان نیرویی برای خیر، دسترسی حیاتی به کالاها و خدمات را برای مصرف‌کنندگان امکان‌پذیر می‌سازد، به قربانیان تقلب و کسانی که به دنبال منافع عمومی هستند کمک می‌کند و از اطلاعات حساس محافظت می‌کند و در عین حال بینش‌های لازم را به مقامات و مؤسسات تنظیم‌شده ارائه می‌کند تا بازیگران بد را پاسخگو کنند. با افزایش اتکا به زیرساخت های دیجیتال، دولت و صنعت باید برای ایجاد ساختار فنی و خط مشی برای هویت دیجیتال امن، قابل اعتماد و قابل همکاری شریک شوند.
هویت دیجیتال عنصر حیاتی زیرساخت عمومی دیجیتال (DPI) است. ایالات متحده به رهبران گروه بیست (G۲۰) ملحق شد و متعهد شد که کار روی ابزارهای هویت دیجیتال امن و قابل همکاری را دنبال کند و بر اهمیت آن در مجامع بین المللی برای مبارزه با تامین مالی غیرقانونی تاکید کرد. با این حال، در حالی که بسیاری از تلاش‌های بین‌المللی برای ایجاد سیستم‌های هویت دیجیتال در خارج از کشور ریشه دوانده است، پیشرفت ایالات متحده در چارچوب‌های هویت دیجیتال داخلی یا فرامرزی جامع محدود بوده است. امنیت هویت برای ایجاد اعتماد در سیستم های ایالات متحده، از جمله بخش مالی ایالات متحده و موسسات عمومی ایالات متحده، بسیار مهم است.
سرمایه گذاری در هویت به عنوان زیرساخت عمومی دیجیتال توسعه و گسترش هویت دیجیتال می تواند مزایای اجتماعی و اقتصادی گسترده ای را برای یک کشور داشته باشد و دسترسی به کالاها و خدمات حیاتی و همچنین توانایی رای دادن، مشارکت در بخش مالی و ... را فراهم کند. هویت می‌تواند به عنوان زیرساختی برای برنامه‌های کاربردی تجارت الکترونیکی که به اعتماد متکی هستند، عمل کند. دولتها باید در زیرساخت‌های هویت دیجیتال امن و قابل همکاری در داخل و خارج از کشور سرمایه‌گذاری کنند.
سیاستگذاران همچنین باید با مدیران صنعت کار کنند تا اطمینان حاصل کنند که سیستم‌های هویت، فرآیندها و الزامات نظارتی کنترل‌های مناسب را اجرا می‌کنند. سیاست ها باید تضمین کنند که صرفه جویی در منابع با پیاده سازی سیستم های هویت دیجیتال به بهبود خدمات برای کسانی که قادر به استفاده از آنها نیستند نیز کمک می کند.
فناوری به خودی خود ذاتاً خوب یا بد نیست - مزایا و خطرات آن به پیاده‌سازی‌های فنی، عملیاتی و حاکمیتی که توسط افراد و مشاغل هدایت می‌شود، بستگی دارد. این طرح کلی از تلاش‌های نوظهور سیاستی که بر بلوک‌های ساختمان اقتصاد دیجیتال تأثیر می‌گذارد، ممکن است به سیاست‌گذاران و رهبران صنعت کمک کند تا تلاش‌های لازم برای همسویی را برای حفظ مزایای اینترنت جهانی قابل همکاری، ایمن و رایگان و در عین حال رفع کمبودهای کلیدی موجود در چشم‌انداز دیجیتال کنونی در نظر بگیرند.

نظر شما