شناسهٔ خبر: 67260156 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: سینماپرس | لینک خبر

«جهانگیر الماسی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

نه تنها در «سینما» که در سایر هنرها وضعیت اسفباری را شاهد هستیم/ برخی کالاهای فرهنگی رسماً و علناً در پی «تخریب هویت ملی» و ماندگاری جامعه ایرانی هستند

سینماپرس: جهانگیر الماسی بازیگر و کارگردان پیشکسوت سینما در خصوص معضل هجمه سینمای کمدی به سبک زندگی ایرانی-اسلامی و زیر سوأل بردن فرهنگ ملی و هویت بومی اظهار داشت: این آثار سهل و ممتنع درست می شود؛ تولید این آثار بسیار ساده و پیش پا افتاده است و افراد لوده را وسط ماجرا می اندازند و متلک می گویند. اباحه گری و مبتذل بودن را ترویج و تبلیغ می کنند و من متأسفم که حتی یک فرد دغدغه مند پیدا نمی شود تا جلوی گسترش این بساط شوم را بگیرد.

صاحب‌خبر -

کارگردان فیلم سینمایی «رنج و سرمستی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بنده در ابتدا از رسانه سینماپرس به عنوان یک شهروند ساده ایرانی قدردانی می کنم که اینقدر حساس و دقیق و موشکافانه روی معضلات روز سینمای کشور انگشت می گذارد و در حوزه فرهنگ و مناسبات اجتماعی توجه ویژه به اهداف عالیه انقلاب اسلامی دارد و چنین پرسش مهمی را مطرح می کند.

وی ادامه داد: متأسفانه امروزه نه تنها در سینما که در سایر هنرها وضعیت اسفباری را شاهد هستیم. متأسفانه همه چیز به شدت تهی و سردستی شده و مسائل عمق و معنا پیدا نمی کنند. این سینمایی که ما این روزها به اسم کمدی شاهد نظاره اش هستیم اصلا هیچ ارتباطی با مفهوم کمدی ندارد و رسما ترویج لودگی است!

این سینماگر متذکر شد: متأسفانه سنت ها و گفتگوهایی که از طریق کتب ارجمند و رفتار ملی و ضرب المثل ها و عادات ارتباطات انسانی بین ایرانی ها از دیربار تا امروز شایع بوده و باعث شده تا شخصیتی ارزنده از ایران و ایرانی به جهانیان نشان داده شود در آثار سینمایی و سایر کالاهای فرهنگی و هنری ما جایی ندارد.

الماسی متذکر شد: بدیهی است هر حرکتی در جهت به سخره گرفتن و ضربه به این فرهنگ و تاریخ باشد ناپسند و محکوم است و باید با تولیدکنندگان و انتشاردهندگانش برخورد شود. این روزها برخی کالاهای فرهنگی رسما و علنا در پی تخریب هویت ملی و ماندگاری جامعه ایرانی هستند.

وی یادآور شد: چند وقت قبل یک برنامه ای را در تلویزیون دیدم بین دو نفر از مجریان و بازیگران خوب کشورمان که یک ضرب المثل و فرهنگ ایرانی که بین خانواده ها از قدیم وجود داشته و حامل برخی از ارزش های ملی و فولکلور این کشور است را به مسخره گرفته بودند. متأسفانه آن ها حتی معنی این ضرب المثل مهم را نمی دانستند و سطحی نگری در سخنان شان بیداد می کرد. این نکته ها است که باعث تخریب فرهنگ کهن ما می شود.

بازیگر فیلم های سینمایی «تابلویی برای عشق» و «بانی چاو» خاطرنشان کرد: کاری که این کمدی ها در سینما و تلویزیون و موسیقی و مراسم ها و... می کنند رسما سطحی کردن ارزش ها است. وقتی ارزش ها به قید هویت و حرمت و داشته های فرهنگی طرح می شود قدرتمند هستند اما وقتی عده ای عامدانه آن ها را به سخره می گیرند تخریبی را ایجاد می کند که مانند ملات بین آجرها اگر شل بشود کل معماری فرهنگی و هویت چند هزار ساله کشور فرو می ریزد.

الماسی با بیان اینکه در سینما وضعیت بسیار وخیم است تصریح کرد: ما در اغلب آثاری که عنوان کمدی را با خود به یدک می کشند شاهد جوک های کمر به پایین و شوخی های هتاکانه جنسی و... هستیم. این ها نشان از آن دارد که اکثریت تولیدکنندگان این آثار فاقد مطالعه و سواد هستند. نشان می دهد این افراد اهل ارتباطات محترم و ادبی نیستند و تنها به بهانه مردم گرایی آثاری را می سازند که از قبل آن کاسبی کنند و با این کار سطحی نگری را در جامعه رواج می دهند.

این سینماگر متذکر شد: متأسفم که به اصطلاح هنرمندان سازنده این واقف نیستند که ما مسئولیت و وظیفه ای در قابل جامعه داریم و باید ضمن خوش گذرانی برای مردم فرهنگ سازی کنیم. ما برای کسانی که هنوز به دنیا نیامدند هم وظیفه داریم. ما باید هویت ملی و فرهنگ غنی و پر افتخار کشورمان را حفظ و پالایش کنیم و آن را قدرتمندتر به نسل بعدی تحویل بدهیم.

وی در پایان این گفتگو اظهار داشت: این آثار سهل و ممتنع درست می شود؛ تولید این آثار بسیار ساده و پیش پا افتاده است و افراد لوده را وسط ماجرا می اندازند و متلک می گویند. اباحه گری و مبتذل بودن را ترویج و تبلیغ می کنند و من متأسفم که حتی یک فرد دغدغه مند پیدا نمی شود تا جلوی گسترش این بساط شوم را بگیرد.

نظر شما