شناسهٔ خبر: 67259923 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

اعلام آمادگی مصر در نشست بحرین برای حضور نظامی موقت و مشروط در غزه

صاحب‌خبر -

شفقنا-منابع مطلع مصری اعلام کردند دستور جلسه نشست بحرین که هفته گذشته با حضور مقامات ارشد نظامی ارتش‌های مصر، اردن، امارات، عربستان و بحرین و مشارکت «هرتزی هالوی» رئیس ستاد ارتش اسرائیل و «مایکل کورلا» فرمانده سنتکام برگزار شد شامل سه محور اصلی بود؛ نخست راهکارهای توقف هر چه سریعتر جنگ در نوار غزه، فعال کردن شبکه هشدار اولیه برای مقابله با پهپادها و موشکهای بالستیک مورد استفاده ایران و متحدانش در منطقه و سوم چگونگی بازگرداندن آرامش و تامین امنیت کشتی‌های عبوری از مسیر تجاری در دریای سرخ.

به گزارش شفقنا به نقل از العربی الجدید، نماینده مصر در این نشست موضع اعلام شده قاهره را تاکید کرد که تصریح دارد پایان جنگ در نوار غزه می‌تواند آتش همه بحران‌ها در منطقه را خاموش کند و جلوی گسترش جنگ را بگیرد.

رایزنی‌های نشست بحرین

در رابطه با نشست بحرین، یک منبع مصری به العربی الجدید گفت احتمالاً تمایل مشترکی بین ارتش اسرائیل و دولت آمریکا برای رسیدن سریع به نقطه پایان جنگ وجود دارد، حتی اگر کابینه اسرائیل نظر دیگری داشته باشد.

به گفته این منبع، قاهره آمادگی خود را برای شرکت در یک نیروی عربی زیر چتر سازمان ملل اعلام کرد که برای مدت مشخصی وارد مناطق خاصی در نوار غزه می‌شود و حضور این نیروها قابل تمدید نیست، مشروط بر اینکه ارتش اسرائیل به طور کامل از نوار غزه عقب نشینی کند.

این منبع تصریح کرد: این نیرو در صورت توافق در این خصوص می‌تواند در سمت فلسطینی گذرگاه رفح و همچنین در سمت فلسطینی گذرگاه‌هایی که نوار غزه را به اسرائیل هم وصل می کند علاوه بر تامین امنیت بخشی دریایی حضور داشته باشد. این نیروها در داخل شهرها و مناطق مسکونی حضور نخواهد داشت تا زمانی که یک دولت فلسطینی اوضاع را در دست بگیرد.

به گفته این منبع مصری، قاهره در نشست بحرین موضع خود را مبنی بر عدم مشارکت در هیچ گونه اقدام امنیتی یا نظامی که کشورهای منطقه را  (ایران) هدف قرار می‌دهد، تاکید کرد و افزود: با توجه به خطری که این اقدام برای منافع و امنیت مصر ایجاد می کند، ارتش مصر تمایلی به مشارکت در تبادل اطلاعات امنیتی با دیگر طرف‌های منطقه‌ای ندارد.

وزارت دفاع ایالات متحده (پنتاگون) با چندین ارتش در منطقه برای تقویت همکاری در زمینه دفاع هوایی و موشکی، در چارچوب اتحادی که عمدتاً ایران را هدف قرار می دهد، همکاری کرده بود، اتحادی که قاهره نسبت به آن موضع غیر مثبتی ابراز کرد. چرا که در سایه اقدامات مثبت ایران در قبال مصر، نمی‌خواست وارد درگیری با تهران شود.

این منبع توضیح داد که نماینده قاهره در نشست بحرین بر اهتمام شدید کشورش به بازگشت آرامش به دریای سرخ تاکید کرد و افزود: این امر در گرو توفق جنگ در نوار غزه است و این راهکار بهترین ایده برای پایان دادن به تنش کنونی است  باید از ورود به درگیری‌های جدید با حوثی ها که می‌تواند دامنه جنگ را گسترش دهد، اجتناب کرد.

تماس مصر و ایران

یک دیپلمات سابق مصری همچنین اعلام کرد مقامات بلندپایه مصر و ایران پس از افشای خبر نشست بحرین توسط وب‌سایت آمریکایی اکسیوس تماس رسمی برقرار کرده‌اند و در آن قاهره  بر موضع مورد توافق قبلی خود را در مورد ادامه تلاش برای عادی سازی روابط کامل بین دو کشور تاکید کرده و افزوده است: مصر علاقه‌ای به وارد شدن به ائتلاف یا مشارکت در اقدامات امنیتی که ایران را هدف قرار می دهد، ندارد و در درجه اول به دنبال توقف جنگ در نوار غزه برای بازگرداندن آرامش در منطقه است.

متن این خبر در العربی الجدید

نظر شما